Het is 01 mei 2025 16:49

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 15:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd wat problemen met de kleuren van mijn afdrukken (komen telkens veel te rood terug, ondanks beelschermkalibratie), en ben zodoende eens heel goed alle instellingen van photoshop en camera raw enzo aan het nagaan. Kleurruimtes als Adobe rgb 1998 enzo staan goed ingesteld.
Nu kwam ik bij het lezen in het 'Handboek Digitale Fotografie & Beeldbewerking' van Frans Barten aan bij het stukje over 8 of 16 bits. Ik begrijp de theorie op zich geloof ik wel, maar wat ik niet goed begrijp is wat je er dan uiteindelijk mee moet in je software.

Ik heb net de eigenschappen van mijn foto's bekeken, en zie daar overal 16 bits staan. Opname is dus in 16 bits gemaakt. Als ik een raw foto open in Camera Raw in Photoshop, dan kan je onderaan weer kiezen hoe je de foto in photoshop wil openen. Bij mij staat ie daar op 8 bits, Adobe RGB (1998), 300 ppi, 21MP. Ik had hem even op 16 bits gezet, tenslotte is de afbeelding in 16 bits. Maar als je dan later je foto als jpeg wil opslaan (voor afdruk, ik doe dat bij profotonet), kan dat niet! Ik kan hem dus later alleen als jpeg opslaan als ik de foto vanuit Camera Raw in 8 bits open. Wie kan mij uitleggen hoe dit zit, en of ik iets verkeerd doe?

Bij voorbaat weer hartelijk dank!!!

Groetjes, Eus

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 15:46 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
JPEG kan enkel in 8 bits :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 15:48 
Lid
Fotografie

Dank je Peter. Ok, dat snap ik dan nu. Maar waarom is er 16 bits (of zelfs 32) als afdrukcentrales 8 bit bestanden verwerken? Of zijn er betere formaten dan jpeg om je bestanden bij bv een profotonet aan te leveren (staat nergens op hun site in ieder geval)?

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 15:49 
Lid
Fotografie

Ja andere formaten kun je in meer bits aanleveren volgens mij.

Je kleurprobleem zit denk ik meer in het omzetten van het kleurprofiel?

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 15:58 
Lid
Fotografie

eus bewerken kun je het best 16 bit doen.
een voorbeeld is om banding te voorkomen

als allerlaatste handeling voor het opslaan zet je dan de foto om in 8 bit.
profotonet heeft het liefst jpeg bestanden.
stuur je bijvoorbeeld een 16 bit tif bestand op zetten ze hem zelf om.

zou als ik jou was terugaan naar sRGG. curven en levels zijn veel moeilijker in RGB dan sRGB. mocht je dan nog problemen hebben met afdrukken ben je toe aan de hulp van een expert.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 16:16 
Lid
Fotografie

Dank heren.

Ok, dus nadat je alles in 16 bits gedaan hebt, zet je de modus naar 8 bits en sla je op in jpeg?
Misschien is dit het beste om te doen.

Volgens mij zit alles goed met de profielen. Ik schiet en bewerk in Adobe RGB 1998, lever aan met dat profiel ingesloten. Proofen met hun profiel doe ik in PS, maar het omzetten laat ik aan hun over.

Om helemaal terug te gaan naar sRGB lijkt me niet zo handig. Ik doe altijd alles in Adobe RGB 1998 en heb ook heel wat bestanden op stapel staan voor afdruk daarin. Maar ik ga wel even een proefprintje sturen, kijken wat eruit komt.

Heb nog nooit zo gestoeid met kleuren als nu. Ik hoop echt niet dat het aan het scherm van mijn half jaar oude Mac ligt... (ik woon ergens in Afrika en kan niet even mijn computer goed laten nakijken!)

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 16:25 
Lid
Fotografie

als je toch aan het testen slaat.
zet eens een foto die te rood is teruggekomen als achtergrond op je beeldscherm.
kies dan eens het originele kleurprofiel van je beeldscherm en kijk eens of je veel verschil ziet.
laat even weten wat het resultaat is.
wat voor mac heb je trouwens?

Laatst bijgewerkt door Frans op 18 feb 2012 16:29, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 16:26 
Lid
Fotografie

8 of 16 bits is denk ik niet je probleem.
Je kunt overigens een 16-bits bestand ook nog wel omzetten naar 8-bits aan het einde, dus dat hoef je nog niet bij het openen in RAW te kiezen.

Dat kleurprofiel misschien wel. Adobe RGB is ruimer dan SRGB. Het kan zijn dat je met roodtinten werkt die buiten het Srgb profiel vallen. Als je afdrukcentrale dan wel met srgb werkt, dan worden die kleuren dus teruggebracht en kan het zijn dat je gradaties kwijt bent waardoor al het rood te hard rood is.

Maar je zegt dat je scherm gecallibreerd is, is je werkomgeving ook wel goed ingericht. Het kan zijn dat je callibratie een bepaalde hoeveelheid rood wegdraait die jij dan weer handmatig toevoegd.
Een goede callibratie begint bij een neutrale werkplek.

Heb je trouwens de juiste profielen ook al bij Profotnet gedownload? http://www.profotonet.nl/t3.asp?path=h9l7wlzq

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 16:27 
Lid
Fotografie

Bij opslaan naar jpeg word het vanzelf 8 bits ;) Een JPEG kan geen 16 bit zijn.
(neem aan de je op de hoogste kwaliteit comprimeerd?)

Ik deed ook altijd alles in adobeRGB, maar sinds een tijd niet meer.

Dat proofen zegt mij dan weer niks, maar daar weet Frans wel raad mee denk ik.

Je zou natuurlijk ook zelf het kleurprofiel van de drukker kunnen gebruiken, dan sluit je uit dat daar iets misgaat en dan ligt het waarschijnlijk toch aan je kalibratie als kan ik me dat bij een mac niet snel voorstellen.
Ik weet natuurlijk niet hoe je kalibreert.

Citaat:
U kunt er ook voor kiezen zelf de bestanden te converteren. Om een foto om te zetten naar ons ICC profiel, opent u het bestand in Photoshop en gaat vervolgens naar Bewerken > Omzetten in Profiel (Edit > Convert to Profile). In het dialoogvenster dat opent, selecteert u nu het gewenste profiel. In onderstaand schema kunt u de profielen downloaden.

Gebruik nooit ‘Profiel toewijzen’ (‘Assign profile’). Deze functie is bedoeld voor bestanden waarvan u weet in welke kleurruimte ze gemaakt zijn, maar waar geen profiel aan hangt.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 17:50 
Lid
Fotografie

@Frans: Heb ik gedaan, maar de het verschil tussen het rood op het beeldscherm en afdruk is nog altijd erg groot. Na kalibratie wordt mijn scherm overigens sowieso iets geliger/rooier, dus de afbeelding komt op een gekalibreerd scherm iets dichter bij de afdruk dan zonder kalibratie. Dank voor je hulp in ieder geval, elke test is het proberen waard.

@Jeroentje: ik heb inderdaad het profiel van profotonet gedownload. Daar proof ik dus ook mee. En een geproofde weergave op mijn scherm wijkt dus in de kleur rood behoorlijk af van de print helaas...
Ja Adobe RGB is inderdaad een grotere kleurruimte. Maar de meeste fotografen schieten en werken in Adobe RGB, dus dan zouden heel veel mensen er last van moeten hebben toch? En nadat ik contact heb opgenomen met profotonet kreeg ik daar niets over te horen. Ook niet dat er die week misschien problemen waren geweest ofzo in de afdruk centrale. Ik leek de enige te zijn met dit probleem.
Mbt mijn werkplek: ik heb geen gloeilampen in de buurt, uitsluitend indirect invallend daglicht. Geen fel daglicht.

@Peter: je kan pas na het openen in Camera Raw je bestand omzetten in het profiel van de drukker. Dus je doet je eerste bewerkingen in Raw in een van de 4 instellingen in Raw, later kan je pas proofen of omzetten.

Nou ik snap er geen biet meer van. Over 3 dagen hoop ik nieuwe proefdrukken te ontvangen nav wat aanpassingen aan de bestanden. Maar eerlijk gezegd verwacht ik maar niet te veel, om telleurstelling te voorkomen.

Wat ik nog zou kunnen vragen is of er vrijwilligers zijn die voor mij een jpeg op zijn/haar scherm te vergelijken met een afdruk ervan? Ik laat de afdruk(ken) bezorgen uiteraard. En kijken wat jouw bevindingen zijn. Misschien kan ik aan de hand daarvan zeggen of het aan mijn scherm ligt.
Is er toevallig een vrijwilliger in de zaal??

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 17:52 
Lid
Fotografie

lijkt me prima om te doen
stuur je een pb

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 17:53 
Lid
Fotografie

Nog even dit: als ik hier foto's van het forum, of van een online krant, of wat voor afbeelding dan ook bekijk, denk ik nooit 'goh wat zit er toch altijd weinig rood in al de foto's'! Nou weet ik dat je ogen wennen aan je beeldscherm, maar als er echt iets mis zou zijn met mijn beeldscherm dan zou je toch na dagelijks kritisch naar kleuren te kijken op je scherm iets moeten opvallen? Misschien zit er gewoon een steekje los in mijn ogen haha!!

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 17:54 
Lid
Fotografie

Super Frans, dankje!!! Nog een vrijwilliger in de zaal? Dan hebben we een heus panel haha!

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 19:38 
Lid
Fotografie

http://www.cambridgeincolour.com/photo-editing-tutorials.htm

http://www.cambridgeincolour.com/color-management-printing.htm

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 19:44 
Lid

op profonet staat een filmpje over hoe het aanleveren in zen werk gaat.
na dit filmpje te hebben bekeken zie ik nergens een handeling gebruiken om de kleurruimte aan te vinken.
heb ook al es foto's laten afdrukken bij verschillende afdrukcentra's waar een kleurprofiel ingesloten zat en de foto zijn zijn bagger wat kleurkwaliteit betreft.
nu wat ik al her en der gelezen heb over kleurprofielen in sluiten moet dit ook geweten zijn ook.
de machines die de foto's verwerken weigeren of zien deze profielen niet met als gevolg dat je verkeerde kleuren krijgt.
zeker als je niet kunt aangeven welk profiel je foto bevat zoals ik ook niet gevonden heb in dat filmpje van profonet.
wat profielen gebruik betreft heb ik begrepen dat deze nut hebben als je zelf print met een printer zodat je deze kunt op elkaar afstemmen tot het gewenste resultaat.
dit onderwerp is een van de moeilijkste op het gebied van digitale fotografie, daar zou ik zeggen hou het eenvoudig want voor je het beseft verdwaal je.
op volgende link kan je meer info vinden over kleuren,calibratie enz...
http://www.marc-en-ciel.be/index.php?inc=00000&menopt=00000

grts

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 19:58 
Lid
Fotografie

korandoke profotonet kan prima omgaan met foto's met sRGB en adobeRGB.
je hoeft dat niet aan te geven bij het uploaden van de foto naar profotonet.
maar bij het opslaan van de foto in jpeg in je fotobewerkingsprogramma moet het vinkje aanstaan om het kleurprofiel in de foto op te slaan.
http://www.profotonet.nl/t3.asp?path=h9l7wlzq

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 20:08 
Lid

hopelijk heeft ze deze werkwijze dan ook gevolgd.

wat ik nog wilde opmerken, nadat de foto opgeslagen met of zonder profiel en weergegeven wordt op het scherm, zal je deze verschillen niet zien.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 20:19 
Lid

Ik zelf gebruik RAW Adobe RGB en lever de bestanden in tiff Adobe RGB af bij de fotograaf op CD of (als het er wat meer zijn) DVD aan, ik zeg het erbij en het komt goed. Ik heb me laten vertellen dat dit betere afdrukken geeft dan online relatief kleine JPEG's versturen. Mijn scherm is gekalibreerd met Spyder 3.
Als RBG afgedrukt wordt als sRBG zonder conversie dan geeft dit problemen zoals Jeroentje al zegt.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 20:26 
Lid
Fotografie

korandoke schreef:

wat ik nog wilde opmerken, nadat de foto opgeslagen met of zonder profiel en weergegeven wordt op het scherm, zal je deze verschillen niet zien.

denk dat het deels waar is. waarschijnlijk doel je op het standaard sRGB profiel van beeldschermen.

op de mac kun je kleurprofielen vergelijken.

Eus gebruikt de prooffunctie in photoshop om bij goede benadering te zien hoe de afdruk er uit zal zien.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 20:37 
Lid
Fotografie

Gert64 schreef:
Als RBG afgedrukt wordt als sRBG zonder conversie dan geeft dit problemen zoals Jeroentje al zegt.

De fotocentrale leest het kleurprofiel uit de foto in. daarna vindt conversie plaats.
als je het kleurprofiel niet in de foto opslaat gaan ze er van uit dat het sRGB is.
dan zou je een prombleempje kunnen hebben.
vandaar dat aangeraden wordt aan mensen die geen of weinig verstand hebben van kleurmanagement om hun foto's in sRGB op te nemen en te verwerken.

overigens zijn rgb kleurprofielen profielen voor beeldschermen.

de printinkten zijn cyaan, magenta, yellow en black. eventueel met een aantal steunkleuren. maar mu maken we het wel heel ingewikkeld.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende