Het is 19 mei 2025 08:17

Auteur Interieurfoto's maken welke lens?
 Interieurfoto's maken welke lens?
BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 08:58 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kort geleden een 550D aangeschaft met als kitlens de 18/55.

De reden dat ik een camera heb aangeschaft is dat ik zelf foto's wil schieten van de opdrachten die we hebben gedaan.

Het komt erop neer dat er bijvoorbeeld ook kleine ruimtes geschoten moeten gaan worden waar dan zoveel mogelijk op moet staan.

Ik weet inmiddels dankzij een forumlid... dat de Canon 10/22 bij uitstek de lens is, maar zijn er ook € gunstig geprijsde lenzen die ook voldoen?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 12:06 
Lid
Fotografie

In ddie catagorie lenzen die dus extreem wijd zijn, vrijwel niet. Ze zijn enorm moeilijk om te maken en daar gaat het geld in zitten. De Canon is derhalve nog relatief goedkoop, maar een Sigma maet 10-20 is iets goedkoper en vrijwel net zo goed. Maar de Canon is scherper en beter. Wat wel belangrijk is dat je OOK een statief gebruikt, MLU (spiegel opklappen) gebruik en een draad ontspanner of de selftimer functie om trillings vrije scherpe opnames te maken. Je moet eens kijken bij die gasten die Urbex vastleggen die doen eigenlijk interieur fotografie met angst in je broek om of opgepakt te worden of dat er misschien iets naar beneden komt donderen :)

Ik geloof Dat Industrial... nog iets hierin je meer kan vertellen. Het lijkt mij namelijk vrijwel dezelfde soort van fotografie.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 12:31 
Lid
Fotografie

misschien dat je hier wat aan hebt.
http://www.fotograaf-ruijten.nl/blog/in ... erieur.htm

overigens hoe meer info je geeft hoe beter je antwoord krijgt

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 12:42 
Lid

In een ander topic zeg ik het ook: Ik heb een Tamron 10-24mm F3.5-4.5. Leuke lens voor weinig geld. Duckie wees mij laatst op een tekortkoming van die lens: CA. Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste groothoekzooms op 10mm met een gemiddelde diafragma opening daar last van zullen hebben en het is te corrigeren. Vaak zie ik het wel, maar toen dus niet en ben daar terecht op gewezen. Het treedt op bij grote contrast verschillen, kantelen van de lens, op de korste brandpunt en bij gemiddelde diafragmaopeningen(F8-F11) precies wat ik allemaal doe.....Maar ik heb me een schik met die lens:)

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 12:52 
Lid
Fotografie

De link in de post van Frans bevat zeer nuttige info :upc

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 19:59 
Lid

Bedankt Frans voor de link, echt een site om in de gaten te houden en de tips die daar beschreven worden zijn zelfs voor mij te begrijpen.

@duckie, ik heb inderdaad al vol verbazing gekeken hoe met name Industrial63 de diverse schitterende plekken vastlegt en van hem heb ik ook het lensadvies gekregen de Canon 10/22mm.

Wat betreft meer informatie welke soort situaties ik wil schieten:
Mijn opdrachten bestaan uit een simpel gordijn tot en met complete interieurs en dan moeten we denken aan de wandbekleding/vloeren/gordijnen/meubels het is me lust en mijn leven en daarom wil ik dit ook zo mooi mogelijk op mijn site laten zien.

Mocht er nog meer info nodig zijn dan beantwoord ik deze graag!

En een statief moet er inderdaad komen, maakt dit iets uit met andere woorden moet ik ergens specifiek op letten?

Alvast bedankt voor de nuttige adviezen en tips :super

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 20:08 
Lid
Fotografie

Het advies wat je eigenlijk van elk lid hier zult krijgen is dat goedkoop duurkoop is.

Nou heb ik er niet zo veel ervaring mee, en gaat dit vast vaak op. Maar ik denk dat je voor binnenfotografie met een 550d en een 10-22 niet eens echt een duur stevig statief nodig hebt :unsure
Ik heb zelf een statief van 40 euro, gewoon om eerst uit te proberen, en die bevalt prima. Ik heb dan ook niet echt zware lenzen of iets dergelijks om een stevig statief nodig te hebben.

Als ik dit fout zie zal ik het vast wel lezen :D

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 20:21 
Lid
Fotografie

Fout niet direct maar ook daarvoor geldt goedkoop is duurkoop. Je wilt trillingsvrije foto's :)

Mijn meest waardeloze aankoop was een vanguard voor 45 euro, die doe alleen een of twee keer per jaar dienst om een flitser te dragen :)

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 20:44 
Lid

Nu ik verder lees op de site via Frans, zie ik dat Meneer Ruijten zelfs statieven heeft getest!

@Gert64 zou je de tekortkoming van de tamron uit kunnen leggen of aangeven welk topic dit wordt besproken?

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 23:34 
Lid

@flashplash, het kan inderdaad een oplossing zijn en dan bedoel ik het programma om te stitchen maar wel tijdrovend...niet verkeerd opvatten aub, maar dan koop ik liever een goeie lens.

Maar voordat ik deze aanschaf wil ik wel graag kijken welke opties er zijn me hun voors en tegens.

De hulp die ik van jullie krijg is super!

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 23:36 
Lid

Heeft iemand ervaring met dit statief?

Vanguard Espod 233AP Statief

BerichtGeplaatst: 25 jan 2012 00:00 
Lid
Fotografie

Hobbyfotograaf schreef:
Heeft iemand ervaring met dit statief?

Vanguard Espod 233AP Statief

Geen Vanguard of Hama!

Als je veel statief voor weinig wilt ga dan naar cameraland en koop RedGed. Wil je beter maar ook betalen dan heb je vrijwel altijd bij een van de foto winkels een Manfrotto statief met kop aanbieding voor om en nabij de 130 euro. Lijkt duur maar gaat een leven mee. Uiteraard kun je natuurlijk ook op MP kijken naar de Manfrotto's voor lagere prijzen :)

Kijk dan naar de 055 of 190 serie.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2012 08:44 
Lid

De Sigma 10-20/4.0-5.6 EX DC HSM canon AF zou dit een goede lens kunnen zijn?

BerichtGeplaatst: 25 jan 2012 11:04 
Lid

De lens is zo goed als de fotograaf....
Dat er Nikon of Canon of Sony op die lens staat is niet zaligmakend. Ik zag gisteren nog een test dat een Sigmalens het beste tevoorschijn kwam. Boven een Nikkorlens...vlak daar onder weer een Sigmalens... Uiteraard speelt mee dat alle lenzen ongeacht welke, toch weer anders zullen presteren op een andere camera ook al heeft die dezelfde vatting.

Proberen in een zaak zou ik ook doen in jouw geval. Al heb ik geen enkele van mijn lenzen geprobeerd en gekocht via internet. Geldt ook voor de camera....Ik wist gewoon wat ik wilde hebben. Ik heb veel gelezen en goed is bij mij goed. Nadeelje van de camera is dat de bediening in het Engels is. Grijze import. Geen Nederlands taalmenu. Dat went heel snel overigens.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2012 12:27 
Lid

Inderdaad ik ben ook nog een beginner op dit gebied, bij de aanbieder van de Sigma lens bieden ze en 7 dagen afkoel periode aan dus op zich zou ik hem kunnen uitproberen mits dat mag natuurlijk. (even overleggen voor het bestellen)

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 14:51 
Lid

Hier dan een update:
Het objectief is geworden de Canon 10-22!
Mijn vraag is nu welke filter kan ik het best gebruiken voor interieurfoto's en welke voor landschap foto's ?
Of zijn dit dezelfde?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 15:32 
Lid

Ik heb er een gewoon UV filter op zitten ter bescherming van de lens. Ik heb intussen geleerd(onder andere hier op dit forum) dat hoe groter de lensopening(is ook hoe duurder de lens) hoe duurder het filter. Naar zeggen van de plaatselijke fotograaf alhier(hij die er zijn centjes middels een winkel ermee verdient) is het zo dat als je een opening hebt van F3.5-4.5 wat de meeste groothoeken hebben je kunt volstaan met een filter van ca 40,- Vooropgesteld dat die filter ongeveer evenveel kosten overal natuurlijk. Ga je naar een zoom 70-200 F2.8 over het hele zoombereik(een dure lens dus) dan dient het UV vervolgens ook een stuk beter van kwaliteit te zijn en betaal je ongeveer 65,-
Laat ik wel stellen dat het filter enkel dient ter bescherming en dat als je heel voorzichtig bent met je lenzen je het eigenlijk in ieder geval binnen niet nodig hebt. In verreweg de meeste lichtsituaties buiten voegt het ook bitter weinig toe. Mocht je een keer stoten met je lens dan is het erg prettig als er een glaasje voor zit. Waarom een duurder dan een goedkoper filter? Dat heeft te maken met het feit dat je nog een stuk glas aan je lens toevoegt en dat is te merken in sommige gevallen als het om scherpte gaat.
Voor een groothoekzoom volstaat een gewoon goed UV filter dus, een Polarisatiefilter heb je met een groothoekzoom niet nodig. Overige filters eigenlijk ook niet.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2012 21:56 
Lid

Bedankt Gert64 voor de duidelijke uitleg!

Vandaag mijn eerste foto's geschoten en hieruit is duidelijk gebleken dat ik een statief nodig ga hebben....

Dat zijn de eerste spullen op mijn lijstje filter&statief.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp