Is er nu 4 pagina's discussie nodig om tot de zelfde conclusie te komen die ik helemaal in het begin van dit topic al maakte:
Hoi Kkika, welkom om dit forum, ik hoop dat je hier veel kunt leren!
Ik doe zelf ook graag kinderen fotograferen, sterker nog, ik denk dat een goeie 90% van de foto's die ik maak van mijn dochtertje en haar vriendjes/vriendinnetjes zijn. Dat is ook de reden waarom ik hier even wil reageren, ik ben zelf ook maar een beginner maar ik wilde graag mijn bevindingen met je delen.
De kitlens is qua milimeters eigenlijk best goed voor kinderfotografie, vooral in (kleine) speelzaaltjes etc is het handig om in de range van 18-35 mm te kunnen werken. Ik kruip altijd graag mee met de kleintjes en daar merk ik dat 50-55mm soms gewoon té dicht bij is om de kinderen helemaal op de foto te krijgen. Voor detailopnames of puur portretten van het gezicht is 50mm daarintegen wel prima.
Ik heb zelf ook de 50/1.8 maar ik gebruik een Canon 1100D. Ik geloof dat de Nikon variant wel net iets beter is, maar met de Canon is het niet aan te raden om ook daadwerkelijk op 1.8 te gaan zitten. Op 2.8 of nog beter 3.5 is de lens daarintegen wel heerlijk scherp met voldoende bokeh en dieptewerking.
een 70-300mm lens is altijd erg fijn om te hebben, maar om te zeggen dat ik hem voor kinderfotografie zou gebruiken, nee dat absoluut niet, tenzij je op 10 meter afstand van de kinderen gaan zitten. Ik zou nog eerder voor een 30/1.4 gaan, ik heb wat ervaring met de Sigma op een Nikon body en dat is echt een heeeel fijn ding.
Je zou alvast even kunnen testen met je kitlens. Stel je kitlens in op 55mm en ga gewoon foto's maken zonder de mm's aan te passen. Als je daarmee uit de voeten kunt is de 50/1.8 een prima lens, en naar mijn mening hoort die ook bij ieder (beginnend) fotograaf in de tas te zitten

Veel succes met je keuze!
De 30/1.4 die ik bedoel is deze:
http://www.rajalacamera.fi/sigma-30-1.4-ex-dc-hsm-nikoniin/2440153011/dp?openGroup=441 máár ik heb ook gehoord dat de 35mm f/1.8 DX van Nikon ook een superlensje is voor een pak minder geld. Hier een interessante review van de 50/1.4 en de 35/1.8
http://mansurovs.com/nikon-35mm-f1-8g-vs-50mm-f1-4gGrapje hoor, maar ik vind het toch wel leuk om te zien hoe dit topic zich verder gaat uitkristaliseren
@iedereen, hoe scherp is de Tamron 28-75mm f/2.8 met diafragma vol open? kan deze ook constant 2.8 over alle brandpuntsafstanden?