Het is 19 mei 2025 22:08

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Van DSLR naar (bridge)compact, UPDATE :-)
 Van DSLR naar (bridge)compact, UPDATE :-)
BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 11:36 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb een EOS 300D die ondertussen al antiek is en nu echt aan vervanging toe is.

En nu zit ik toch weer te twijfelen; de compacts zijn ook steeds sneller geworden met grotere chips en ik vraag me af of de snelheid ondertussen niet vergelijkbaar is met een DSLR ?

Mijn wensen voor een camera:
- Minimale sluitervertraging
- Min 3 frames per seconde (fps)
- Sluitertijd moet zelf in te stellen zijn
- Diafragma moet zelf in te stellen zijn
- Iso moet zelf in te stellen zijn
- Groothoek en zoom tot zo’n 200 mm.
- Filmpjes kunnen maken
- Optische zoeker

Wat fotografeer ik: voornamelijk paarden (dressuur en standfoto's) en op reis.
Voor de paarden heb ik dus wel een snelle camera nodig.

Wat ik me afvraag; als ik bijvoorbeeld kijk naar de Panasonic Lumix DMC FZ150 of de Sony HX 100V; zou ik daar gelukkig van worden ? Er lijkt minimale sluitervertraging in te zitten en verder voldoet het ook aan mijn "eisen" maar zou ik daar echt gelukkig van worden ? Iemand ervaring mee ?
En zulke zoomlenzen; die kunnen natuurlijk nooit de kwaliteit bieden van een lens met veel kortere overbruggingsafstanden, maar is dat zichtbaar voor een leek ?

Wie heeft hier al ervaring mee opgedaan ? De systeemcamera's zijn nog geen optie voor mij; de goedkopere modellen hebben geen optische zoeker en dan heb je amper zoom. Als je dat beiden wel wilt zit je zo op de 1500-2000 euro en dat heb ik niet.

Ander alternatief is natuurlijk een nieuwe body kopen maar ja, dan zit ik nog steeds met zo'n zware camera met lenzen erbij, vind ik op reis nooit zo'n succes.... :blush

Ik ben vast niet de enige met deze twijfel ? Ben benieuwd naar jullie verhalen !

Laatst bijgewerkt door IngridM op 07 maart 2012 18:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 13:22 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Je schiet binnen, en wilt een optische zoeker, shutterlag daar gelaten, zul je dus nog steeds bij een DSLR uitkomen. Ik zou voor een fijne EOS 1100D gaan als 3 frames per seconde snel genoeg is. Hij is dan theoretisch misschien onder gedimentioneerd tov de xxxD serie maar je 300D is echt weer veel minder dan een 1100D. Maar ik zou je het pleziertje gunnen van de 550/600D. Ik zou niet voor een xxD gaan maar dan weer in een lichtsterkere lens gaan investeren.

De kleinere sensoren, op een paar modellen na daargelaten, in bridge en compacts moeten het toch laten afweten mbt ruis en verwerkings snelheid van een SLR.

Een 550D met een 70-200 zelfs een f/4 en een wat hogere ISO waarde is nog steeds te prefereren lijkt me.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 13:54 
Lid

Duckie; ik schiet over het algemeen alleen buitenfoto's (ook bij de paarden)

Een optische zoeker misschien verkeerd gezegd; het gaat mij erom dat ik niet op een schermpje hoef te kijken om een foto te maken. Ik las dat dat tegenwoordig nog geen eens meer optisch hoeft te zijn.

verandert dat de zaak ? :D

mocht ik toch voor andere body kiezen ga ik inderdaad zeker niet voor een XXD, dat is iets teveel van het goede voor wat ik ervan gebruik.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 13:58 
Lid
Fotografie

ik denk dat je dan meer in de systeemcamera´s zult moeten kijken van sony (NEX), olympus en fuji oid. (denk ik toch.. :blush )

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 14:03 
Lid

Sjinouck, dat is prijstechnisch helaas nog geen optie voor me :-)

maar de shutterlag is toch echt niet meer zo lang bij de betere compacts ? kan geen precieze cijfers vinden helaas maar dat wordt toch echt steeds beter ?>

BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 14:54 
Lid
Fotografie

Shutterlag hoe je bij compactjes. Ik heb nog geen compact meegemaakt met "instant action" als bij een SLR, maar het wordt inderdaad wel steeds beter.

Wordt je echt vrolijk van een bridge? Geen idee...een goede bridge kost je ook een flinke duit. Bijvoorbeeld de nieuwe superzoom/bridge van Fuji....superding! Maar voor dat geld heb je ook een instap SLR met kitlens.

Los van type camera krijg je over het algemeen nog steeds waar je voor betaald...persoonlijk zou ik daarom zeggen. Vervang je SLR voor een jongere versie :)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 17:56 
Lid
Fotografie

Ik ben het helemaal eens met de laatste opmerking van Jeroenk: je krijgt waar je voor betaalt :)
Als je DSLR-kwaliteit wilt, dan zul je in het algemeen bij een DSLR uitkomen of bij een bridge met een DSLR-prijsje...

Ik had vroeger ook een bridge, hij voldeed prima, totdat ik me teveel ging storen aan de shutterlag, het beperkt aantal beelden die ik per seconde kon maken (hierbij is niet alleen het aantal bps van belang, maar ook de tijd dat je camera dit vol weet te houden...) en last but not least, de ruis bij hogere iso-waarden. Bij die van mij was bijvoorbeeld de iso, sluitertijd en diafrafma apart in te stellen, alleen dit ging weer niet zo makkelijk als bij een DSLR. Die had hiervoor handige knopjes, bij de bridge zat dit dus vaker in een menu verstopt. De bridge die ik had kostte een kleine 800 euro.

Je zult dus bij jezelf moeten afvragen of je beelden gaat schieten waarbij je vaker een beroep moet/gaat doen op het wijzigen van de instellingen, je behoefte hebt aan het schieten van foto's in "burst-mode" of dat je een hoge iso-waarde moet gebruiken. Het grote voordeel van een bridge is dat hij wat compacter is dan een instapper (want die zijn klein) voorzien van een 18-200mm lens :)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 23:19 
Lid

Henry, ik schiet regelmatig in burst mode ja en ik wijzig vaak de instellingen als ik bij de paarden fotografeer.
Hoge iso waarden heb ik over het algemeen niet echt nodig.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 23:24 
Lid
Fotografie

Dan zou ik bij een SLR blijven (of een Sony model zonder spiegel...) omwille van makkelijker in te stellen én burstrates vaak langer vol te houden.

Als je bij Canon blijft kan je voor enkel een body gaan in principe :)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 23:26 
Lid
Fotografie

De bridge die ik had, kon 3 beelden per seconde maken, maar hield dat slechts 1 seconde vol...
Let er bij de modellen die jij voor ogen heb specifiek op dit soort zaken. Als je van mening bent dat je de instellingen eenvoudig kunt wijzigen en de camera lang genoegin burst-mode kan werken voordat zijn geheugen vol zit, dan kun je een bridge in mijn ogen overwegen.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2012 23:33 
Lid

Bedankt voor de tip van het "hoelang houden ze series schieten vol' daar had ik nog niet aan gedacht.
Doe ik regelmatig bij bepaalde passages in de paardendressuur zodat je het mooiste moment eruit kunt pikken.

JeroenK, die is ook leuk, 3 fps en het maar 1 sec volhouden pfffff haha

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 00:00 
Lid
Fotografie

De nieuwe Olympus Pen EP-3 is ook aan te raden of de Fuji X100

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 10:58 
Lid

Okee, in navolging ....

Als ik ga kiezen voor een bridge; welke zouden jullie dan aanbevelen ?

Zelf heb ik er een aantal op mijn lijstje (moet ze nog vergelijken) maar misschien mis ik er een x aantal omdat ik bij bepaalde merken niet kijk etc.

- Panasonic Lumic DMS FZ150
- Sony HX 100V
- Fuji Finepix HS30EXR

De G1X van Canon valt helaas af door te weinig zoom.....

Jullie nog tips ?

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 11:18 
Lid
Fotografie

Het lastige hierbij is dat iedereen zijn eigen camera zal aanraden. De meeste hier hebben een DSLR, dus heel veel input zul je denk ik niet krijgen. als ik een compact of een bridge zou kopen dan was het een canon simpel omdat ik die ook als spiegelreflex heb.

Om je wel te helpen bedenk goed wat je er mee wilt gaan doen. bridge camera's onderscheiden zich door de grote telezoom, maar er zit wel wat verschil in hoever die gaat. soms heb je meer tele (dus onderwerp dichterbij) en minder groothoek. wil je dan landschappen fotograferen is dat niet handig..

Veel bridge camera's die ik in mijn handen heb gehad voelde te klein aan in mijn hand.. ga dus ook naar een winkel met veel modellen om ze eens te voelen, te ruiken en wat goed in de hand ligt..

Ik geloof niet dat er nog echt slechte camera's worden gemaakt, voor 80 euro kun je natuurlijk wel veel minder verwachten dan voor 500, maar binnen een budget zal de kwaliteit ongeveer het zelfde zijn.. maar dan gaat het erom wat jij graag wilt van een camera, de verschillen zitten hem in details..

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 13:16 
Lid

Ja Nagtie, moet eerlijk bekennen dat ik er nog geen een in handen heb gehad. Heb nu een eos 3ooD en kan nog niet kiezen tussen een zeer goede compact of toch een 600D body.......

Ik weet wat ik zoek in een camera maar soms is maken van een keuze een lastige :-)

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 13:19 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
De sony zou bij mij sowieso al afvallen wegens het ontbreken van een flitsschoen.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 13:33 
Lid

Dat is een goede Paly, nog niet aan gedacht. Gebruik maar heeeeeeeel weinig een externe flitser maar hier zou het dus niet kunnen....

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 15:33 
Lid
Fotografie

Ik kan alleen als tip geven dat je de eigenschappen goed naast mekaar moet zetten.
Vergelijk de instelmogelijkheden, maar kijk ook vooral naar een logische en makkelijk te snappen menu structuur. De meest gebruikte instellingen heb ik het liefste onder een soort sneltoets.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 16:30 
Lid
Fotografie

Ik ben overgestapt van een Hybride (Canon SX20 IS) naar een DSLR vanwege de beperkingen die ik begon te ondervinden.
O.a.
> behoorlijk wat softfocus aan beide zijden van het zoombereik
> trage, niet altijd even precieze zoomfunctie
> ontbreken handmatige scherpstelling
> veel instellingen alleen via het menu te maken/wijzigen (en dan ben je regelmatig te laat)
> lens niet echt lichtsterk
> veel ruis boven iso 400 (iso 400 was nog net acceptabel)
> nauwelijks tot geen uitbreidingsmogelijkheden m.u.v. externe flitser / filters etc.
> ...

De tijd dat ik 'm gebruikt heb, heb ik er wel altijd plezier en best wel goede resultaten gehad (binnen de beperkingen uiteraard). De IS deed zijn werk wel altijd voortreffelijk moet ik zeggen. Ook de kleuren waren erg goed. Dus kwalitatief zal het bij de hybrides op onderdelen wel goed zitten. Maar als ik dus zou moeten kiezen tussen een goede compact en een 600D body ....

(Gelukkig heb ik nog een Canon G7 achter de hand :-) als in een sitiatie snel lens wisselen geen optie is)

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 17:16 
Lid
Fotografie

collega heeft een lumix. maakt werkelijk schitterende foto's tot op posterformaat.
reist veel en ver en wilde lichte camera zonder gedoe van lenswissel en al teveel nadenken over techniek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende