Ik heb een EOS 300D die ondertussen al antiek is en nu echt aan vervanging toe is.
En nu zit ik toch weer te twijfelen; de compacts zijn ook steeds sneller geworden met grotere chips en ik vraag me af of de snelheid ondertussen niet vergelijkbaar is met een DSLR ?
Mijn wensen voor een camera:
- Minimale sluitervertraging
- Min 3 frames per seconde (fps)
- Sluitertijd moet zelf in te stellen zijn
- Diafragma moet zelf in te stellen zijn
- Iso moet zelf in te stellen zijn
- Groothoek en zoom tot zo’n 200 mm.
- Filmpjes kunnen maken
- Optische zoeker
Wat fotografeer ik: voornamelijk paarden (dressuur en standfoto's) en op reis.
Voor de paarden heb ik dus wel een snelle camera nodig.
Wat ik me afvraag; als ik bijvoorbeeld kijk naar de Panasonic Lumix DMC FZ150 of de Sony HX 100V; zou ik daar gelukkig van worden ? Er lijkt minimale sluitervertraging in te zitten en verder voldoet het ook aan mijn "eisen" maar zou ik daar echt gelukkig van worden ? Iemand ervaring mee ?
En zulke zoomlenzen; die kunnen natuurlijk nooit de kwaliteit bieden van een lens met veel kortere overbruggingsafstanden, maar is dat zichtbaar voor een leek ?
Wie heeft hier al ervaring mee opgedaan ? De systeemcamera's zijn nog geen optie voor mij; de goedkopere modellen hebben geen optische zoeker en dan heb je amper zoom. Als je dat beiden wel wilt zit je zo op de 1500-2000 euro en dat heb ik niet.
Ander alternatief is natuurlijk een nieuwe body kopen maar ja, dan zit ik nog steeds met zo'n zware camera met lenzen erbij, vind ik op reis nooit zo'n succes....
Ik ben vast niet de enige met deze twijfel ? Ben benieuwd naar jullie verhalen !