Het is 19 mei 2025 23:03

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Van DSLR naar (bridge)compact, UPDATE :-)
 Van DSLR naar (bridge)compact, UPDATE :-)
BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 18:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn tips zijn:
- houd ze eens vast. Welke houdt het lekkerst vast?
- kijk eens hoe het zit met de accu of zijn het batterijen? Laatste kan handig(er) zijn.
- de flitser en het flitsschoentje van Paly
- de instellingen die je wilt wijzigen. Moet je dan diep in een menu graven of zijn deze via een knopje snel binnen handbereik
- maak eens een "foto". Veel last van shutterlag?
- hoe lang doet de camera het in de praktijk in burstmode?
- Loopmnog eens door de specs, Als je bijvoorbeeld in RAW wilt fotograferen, zit dit er dan op?

Succes!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 18:39 
Lid
Fotografie

Beide topics samengevoegd :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 18:49 
Lid
Fotografie

Ik heb het genoegen gehad om even met een Nikon V1 te spelen, dat is het grotere broertje van de J1 (nu op de reclame). Fijne camera opzich, maar toch is het op de één of andere manier "anders".
Misschien is het hetzelfde als toen de filmjongens aan digitaal moeten wennen, maar tot op het moment dat de gebruikers ervaring hetzelfde wordt blijft deze jongen bij de DSLR's

Maar goed de V1 body kost zo'n € 500,- en dan moeten er nog lenzen bij.

Ik zou wellicht de optie overwegen om dan misschien een 2e hands Canon (zodat je je lenzen kunt behouden) DSLR.
Zeker als je veel actie schiet (paardensport,... of eigenlijk sport in z'n algemeen) wil je imo nog niet met de minste variant van shutterlag in aanrakingen komen.
+de sensoren zijn kleiner, dus gevoeliger voor ruis,... je zegt dat je dat niet persé nodig hebt maar als je een wedstrijd tegen het schemeren moet schieten dan is het toch fijn dat je de optie iig hebt om "schadevrij" je ISO wat op te krikken.
(al zit het bij de V1 wel redelijk op z'n Nikon's met de ruisbeheersing ;) )

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 19:02 
Lid

Mijn keus zou zijn een wat recentere Canon(tweede hands kopen via een fotoboer) dan die je nu hebt en lekker je oude lenzen blijven gebruiken.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 19:40 
Lid

Geslacht: Vrouw
Je de V1 heb ik ook naar gekeken maar prijstechnisch (omdat er nog lenzen bij moeten) geen optie.

Henry; mooi lijstje, super bedankt !!!

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 19:44 
Lid
Fotografie

ik zou dan even als Gert64 voor een meer "hedendaagse" 2e hands gaan ;)
Wellicht dat je je budget met ons kunt delen (spreekwoordelijk hoor :D )zodat we wat beter kunnen adviseren e.d.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 21:07 
Lid

Geen probleem hoor Martinvh: zeg zo'n 600-800 euro.

Heb ondertussen Excel lijstje gemaakt om in te vullen en ga van de week even naar een grote zaak om eea te bekijken en te zien/voelen :-)

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 22:34 
Lid
Fotografie

ow dat is een aardig budget hoor!

Denk dat het dan inderdaad afhangt van wat jij echt fijn vindt.
Als je veel waarde hecht aan draagbaarheid en zo min mogelijk lenzen, dan is wellicht een bridge wat voor je.
Echter moet je dan wel concessies doen in verscheidene technische aspecten.

Ikzelf -en misschien is dat wel een ideetje voor je- heb een compactje naast mijn DSLR voor op vakantie, of voor dagjes weg waar je inderdaad liever niet met een DSLR gaat sjouwen.
Zo hou je de voordelen bij je paardenfotografie, en op vakantie zul je waarschijnlijk weinig sport schieten, evenals dat je waarschijnlijk ook licht genoeg hebt op vakantie plaatsen :D

Ik zeg een mooie 50D 2e hands voor zo'n 450,- / 500,- en een compactje ernaast voor de overige 200,- / 250,- (Nieuw! hier wordt minder zuinig mee om gesprongen dan met een DSLR)
Dat lijkt mij iig een mooie besteding van je budget.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 22:47 
Lid

Dat vond ik nou ook Martin, maar mijn partner verklaarde me voor gek hahah. Krijg ik er vooralsnog nog niet doorheen haha

Waar moet je op letten bij het kopen van een 2e hands ? Een 600D zat ik dan aan te denken, ik denk eigenlijk dat een XXD onzinnig is bij mij; ik zal toch de helft van de mogelijkheden er niet van gebruiken....
Misschien kan er zoveel mis zijn met een 2e hands en dan ben ik echt een leek.........

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 22:56 
Lid
Fotografie

bij een xxD heb je nog een display bovenop de camera, wat erg handig is/kan zijn.
De extra opties zeg/denk je nu nog niet te gebruiken, maar wacht maar tot je hier wat langer zit en je wat langer fotografeerd ;)

Waar moet je op letten,... pffff das een goeie
ik zou in eerste instantie al naar de verkoper kijken. Is het een "volwassen" fotofanaat of oogt hij/zij als een wat ruwere gebruiker. Kijk dus of de persoon betrouwbaar over komt. (voor zover dat kan)
Neem lenzen mee, en test de body uitvoerig,... misschien zelfs even een foto op de computer bekijken om te zien of er dode pixels in zitten.
Verder heb je denk ik de nodige dosis geluk nodig :blush

Veel meer kan ik niet van het 2e hands aanschaffen van een body vertellen,.... ik heb lenzen 2e hands gekocht, maar daar zit minder elektronica in wat fout kan gaan.
daarbij test je of de ringen nog goed draaien, het glas er goed uitziet en je maakt een foto om te zien hoe hij in de hoeken is,...

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 23:01 
Moderator
Fotografie

Of je koopt een nieuwe 550D, die zijn al onder de €500,- verkrijgbaar en als ik 't hier een beetje goed gevolgd heb[andere topics hier op 't forum bedoel ik] zit er tussen de 550D en 600D niet echt veel verschil. ;)

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 23:38 
Lid

het uitklapbare lcd schermpje is inderdaad het enige verschil

martin; ik was een van de eerste kopers van de 300D nog voor het volle pond :kauw
ik ben dus niet helemaal nieuw maar DENK niet dat ik meer zal gaan gebruiken dan dat een 550/600D me kan geven laat ik het zo zeggen. Ik heb niet de intentie om echt alles over fotografie en belichting te leren, in alle jaren hiervoor ook niet echt interesse in gehad, ben tevreden met de basiskennis zeg maar :)

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 02:26 
Lid
Fotografie

dat was een rare gewaarwording maar bleek dat Mendel ze had samengevoegd..

Maak voor jezelf eens een plussen en minnen lijstje..

Voor paarden fotografie zou ik zeker gaan voor een SLR of zo'n Olympus pen achtige camera, geen idee hoe die heten. Dit om twee redenen 1 sneller, sneller zoomen (1 draai aan het objectief), sneller scherpstellen (groter sensor), minder tot geen afdruk vertraging.
2 grote sensor, paarden fotografeer je vaak ook binnen in de bak, mijn herinnering aan paarden bakken is dat ze vooral heel donker zijn, (ik heb ook wel andere herinneringen aan paardenbakken maar dat hoort op een ander forum..) hierdoor valt er minder licht op de sensor, een grotere sensor kan hier beter bij scherpstellen, maar vooral ook beter ruisvrij werken. Doordat de sensor groter is kan het in de meeste gevallen ook meer contrast en dynamiek in de kleuren aan.. Zwarte witte paarden worden daardoor wat makkelijker.

Daarnaast kun je doorsparen en groeien naar steeds beter materiaal. Je kunt nu werken met een tamron 70-300 dat zal moeilijk zijn maar kan soms wel, maar wie weet heb je over een paar kaar een 300 F2.8.. Bij een bridge zal je het moeten doen met wat je hebt.

De 300D is een prima camera, maar wel erg langzaam, met een 550D zal je je lol op kunnen de komende jaren. Ga je voor 2de hands kun je ook nog voor een 40D of 50D voor een leuke prijs op de kop tikken, gevolg je gaat niet naar eenvoudiger, maar juist een stapje omhoog..

Maar je zult zelf deze balans voor jezelf moeten bepalen

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 09:50 
Lid
Fotografie

Martinvh schreef:
Ikzelf -en misschien is dat wel een ideetje voor je- heb een compactje naast mijn DSLR voor op vakantie, of voor dagjes weg waar je inderdaad liever niet met een DSLR gaat sjouwen.

Mijn idee, bevalt prima, altijd het meest passende toestel voor dat moment bij je.

IngridM schreef:
Dat vond ik nou ook Martin, maar mijn partner verklaarde me voor gek hahah. Krijg ik er vooralsnog nog niet doorheen haha

Je blijft toch keurig binnen je budget "so what's the problem" :)

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 09:58 
Lid
Fotografie

@Nagtie: het heeft geen zin de voordelen van een DSLR nogmaals aan te halen. Voor de meesten hier is een compact niet een logische keuze ;) De reden waarom velen hier voor een DSLR hebben gekozen (al dan niet via een omweg).

Ik "ken" mensen die met een bridge de mooiste foto's maken. Een van die mensen is Filipo, soms hier nog aanwezig, maar veel vaker op een ander fotoforum. Wellicht voor TS een idee om eens op zijn naam te googlen en te zien wat deze man de afgelopen jaren allemaal voor moois heeft geproduceerd met een bridge. Voor mij is hij het bewijs dat een fotograaf verantwoordelijk is voor de foto en dat het toestel slechts een hulpmiddel is en als je je materiaal beheerst....

Recent heeft hij een DSLR gewonnen in een fotowedstrijd, dus het kan zijn dat in zijn laatste serie er eentje met een DSLR is gemaakt.

:)

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 13:52 
Lid
Fotografie

ik neem ook regelmatig heel graag een compact-toestel mee,zowel digitaal als analoog..wat is beter? maakt mij niet zoveel uit, ieder systeem heeft zo zijn voors en tegens vind ik..als ik met een middenformaat camera op pad ga, moet ik een hele zooi meesleuren, met een dslr al iets minder, maar weegt soms ook heel wat, en soms heb ik gewoon geen zin om met al die zooi rond te lopen..dan is een compact voor mij ideaal..kan ik lekker filmen, en fotootjes trekken, en toch licht op pad..beeldkwaliteit en scherpte vind ik soms wat te zwaar aangedikt, als het op vergelijken tussen dslr en compact aankomt..heb 30x40 afdrukken gemaakt van mijn oude olympus met slechts 3 mp en die zagen er gewoon goed uit in vergelijking met 35mm slr-foto´s of digitaal dslr..die oly is met pensioen en is nu opgevolgd door een powershotje, en ik ben dik tevreden..op heel groot formaat zul je idd wel verschillen zien, maar wie drukt er tegenwoordig nog op billboard formaat af? ik ken er bar weinig..meeste afdrukken zijn 10x15, of net wat groter, of helemaal niet, maar meteen op internet gegooid.., verkleind en naverscherpt, zoals bv op een fotoforum, facebook, of flickr.. :)

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 14:11 
Lid

Nagtie; bedankt voor je inbreng. Ik fotografeer niet echt in binnenbakken met paarden mede doordat m'n lenzen dat niet aankunnen en geld voor zo'n mooie 2.8 is er niet.
Overigens ben ik dan wel weer benieuwd naar je 'andere' ervaringen in paardenbakken :-)

Iedereen super bedankt voor zijn of haar inbreng. Ben met een mooi lijstje bezig en ga deze of volgende week eens in de winkels rondkijken en beethouden etc.
Stand staat nu toe nog op een nieuwe body. De Canon G1X staat me ook heel erg aan, ook grote sensor en verder alles wat ik wil MAAR...........maar 112 zoom en dat is echt te weinig.....

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 16:44 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
En de fuji xs1?

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 17:31 
Lid

ga ernaar kijken, bedankt Paly

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:42 
Lid

Mag ik hier nog even verdergaan ?

Heb van alles op een rijtje gezet maar nu kom ik er nog niet helemaal uit met de sensor-formaten.
Hoe groter hoe beter begrijp ik. Maar bij de specs geven ze elke keer een andere benadering ervan dus wordt het voor mij niet makkelijker gemaakt :D
Deze heb ik gevonden. Wat is nu de beste sensor ? (niet vwb ccd/cmos maar qua maat) Ik weet niet meer wat er nu op de cropfactor slaat of op inches of wat dan ook..... :blush :blush

1/2.3 cmos
cmos (18,7 x 14 mm)
ccd (1/1,7 inch)
cmos (2/3)
cmos (22,3 x 14,9 mm)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende