Het is 20 jul 2025 13:29

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur sneeuwklokjes
 sneeuwklokjes
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 13:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
even onze voortuin in geweest en deze mooie bloempjes op de plaat gezet.

de eerste 2 fotos zijn deze exif :
1/80s
f/2.8
iso200

en de andere:

1/125s
f/3.2
iso200

f1
Fotografie

f2
Fotografie

f3
Fotografie

f4
Fotografie

f5
Fotografie

f6
Fotografie

heb een beetje gespeeld met scherpte dieptes vind zelf f3 het beste tot zn rechts komen.

bedankt voor het kijken groetjes

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 sneeuwklokjes
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 17:24 
Lid

Geslacht: Man
Ze missen allemaal scherpte, dat komt waarschijnlijk door het gebruikte diafragma. Te groot.

Foto 3 en 4 zijn hetzelfde;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 sneeuwklokjes
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 17:28 
Lid
Fotografie

okj gek dat je de scherpte niet ziet ik zie het wel bij 1 en 2 minder omdat dit diafragma vol los stond heb je grote dof. 3 en 4 heb ik hier tog egt scherp. de scherpte ligt voornamelijk op de bovenkant van het bloempje en op de druppels vind het zelf mooier als ik met een groter diafragma schiet. :)

sneeuwklokjes
BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 10:49 
Lid

De scherpte ligt helaas verkeerd, ook op 3 en 4. Daar is het steeltje scherp en niet de bloem wat toch je hoofdonderwerp is.
Verder denk ik dat je niet helemaal weet hoe de vork in de steel zit qua diafragma. Met een klein diafragma, hoog F-getal, bereik je juist meer scherptediepte. Jij schiet met een te groot, klein F-getal, diafragma waardoor grote delen van je onderwerp onscherp zijn.
Probeer ook niet met je macrolens zo dicht mogelijk op je onderwerp te kruipen, een fout die veel beginnende macro-liefhebbers maken. Wat afstand houden van je onderwerp zorgt ook voor wat meer scherptediepte. Het hoeft in het begin niet persé 1:1 te zijn. Je moet het langzaam opbouwen en dat vergt enige tijd. Niet te veel in één keer willen bereiken.

Wat ik verder mis is dat je vrijwel nooit op anderen reageert. Probeer eens te posten wat je vind van het werk van anderen. dat hoort ook bij het leerproces. Een forum is geven en nemen, kijken naar andermans foto's en respons uitdelen hoort daar dus ook bij.

sneeuwklokjes
BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 11:08 
Lid
Fotografie

hoi dicasa,

ik zal het meenemen voor de voglende fotoos. ik reageer wel op andere fotoos :) en kijk er zkr naar ! maar ik reageer alleen als ik ook wat tips kan geven. als ik bijvoorbeeld alleen zeg van ooh wat mooi dan vind ik zelf niet dat ik een goed bericht er neer zet ofzo :)

sneeuwklokjes
BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 11:31 
Lid
Fotografie

Behalve het gebrek aan scherpte, ben je ook wat slordig omgegaan met je composities.
Ik zie veel platen die stukken missen die m.i. wel degelijk deel uitmaken van het totaalbeeld.
BV in foto 2, 3, 4 en 5 zijn delen afgesneden die, wanneer ze er wel opgestaan hadden, de foto sterker gemaakt hadden.
Bij foto 2 en 5 mis je een stuk van de bloemkroon.
Bij 3 en 4 een stuk van de stengel van de herhaling.
Bij 3 zou ik een ietwat ander standpunt genomen hebben zodat de bloem niet achter de stengel kon kruipen. Bij 4 heb je dit wel goed gezien...... Vanwege de te grote gelijkenis had ik 3 niet geplaatst!!!!!
Foto 6 vind ik een hele aardige plaat maar de ruimte boven de bloem heeft m.i. géén toegevoegde waarde en had je voor mij een stuk mogen wegcroppen.

Het gebruik van een groot diafragma kan reuze interessant zijn in de weglopende scherpte, maar dan moet deze weglopende scherpte wel functioneel zijn!
Bij foto 1 bv kies je F3.2, terwijl de achtergrond veel meer ruimte overlaat voor een groter getal.
Als je hier F8 gekozen zou hebben zou dat waarschijnlijk een stuk in de scherpte gescheeld hebben.
Hoewel ik me afvraag of foto 1 wel een focuspunt heeft!!!!!! :blush :blush :blush

Probeer het eens uit en je zult verrast worden!!!!! :) :) :) :) :)
Veel succes!

Jo ;)

Profiel op dit foto forum
 sneeuwklokjes
BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 12:22 
Lid
Fotografie

Dank je Jo ! Ik duik straks onze tuin maar weer in !! En ga er mee aan de slag !!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp