Het is 19 mei 2025 08:12

Auteur Sigma 55-200mm F4-5.6 DC Digital Sigma
 Sigma 55-200mm F4-5.6 DC Digital Sigma
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 18:10 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,

ik was net op de site van konijnenberg aan het zien, en ik stoote op een sigma object, namelijk het Sigma 55-200mm F4-5.6 DC Digital Sigma.
Voor mij is het onduidelijk, en ik kan er dus niet goed aanuit of ik deze lens op mijn Nikon D3000 kan gebruiken?

Hij is vrij goedkoop, en zal nooit de kwaliteit kunnen bieden dat de duurdere objecten kunnen geven, maar ik denk dat dit een vrij goed begin is, als hij kan gebruikt worden op mijn body.

Iemand ervaring met dit objectief?

groetjes Silvie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 18:35 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Omdat je een Nikon 3100 hebt, heb je lenzen nodig met een motor aan boord. Zonder deze motor kun je niet automatisch scherpstellen. De Nikon 3100 body heeft namelijk geen motor aan boord.

Als je op de site van foto Konijnenberg eerst de Objectieven selecteert, dan het merk Sigma en dan het merk van je camera (Nikon), dan komt deze lens er uit. Bij Kamera Express is deze lens € 2,50 goedkoper....

:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 18:40 
Lid

dankjewel, maar ik was bezig over deze lens http://www.fotokonijnenberg.nl/product/8849/sigma-55-200mm-f4-56-dc-digital-sigma.html

Of hij een motor iaan boord heeft weet ik niet, ik weet eignelijk ook niet echt hoe ik het moet zien?
Hij lijkt me , als ik een beetje opzoek, een vrij degelijke lens, zeker voor de prijs! Nu enkel hopen dat hj op mijn camera gaat!

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 18:57 
Lid

heb net in de naam AF zien staan, is dat wat je bedoeld? dat het ovjectief autofocus heeft?
Sigma 55-200mm F4-5.6 DC Digital Sigma AF

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:01 
Lid
Fotografie

Ik heb hem ooit gehad op mijn Canon 300D. Ik dacht dat ik dan ook een soort van 70-200 had. Een net objectief, niet duur, maar traag in AF en niet beter dan de 70-300 sigma die ik toen al had. Ik zou eerder voor een 70-300 gaan. Iets meer bereik en in dezelfde prijs klasse is de APO variant meer aan te bevelen, zelfs als je bv een 18-55 hebt en je bang bent dat tussen de 55 en 70mm geen dekking zou zijn.
Dat namelijk een stap naar voren of naar achteren.

En AF motoren in de D40/40x/3000/3100/5000/5100 of beter het ontbreken daarvan, is mijn een compleet raadsel. En iets wat Nikonians angstvallig stilhouden als ze weer een Nikon aanprijzen. Maar goed op de site van alle leveranciers en Sigma zelf kun je zien dat de lens wel werkt op je Nikon.

Laatst bijgewerkt door duckie op 29 feb 2012 19:07, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:02 
Lid
Fotografie

Bij Sigma heeft het motortje een Hyper Sonic Motor (HSM). De door jou geseleteerde lens heeft dit motortje niet aan boord, waardoor jouw body met jouw geselecteerde lens niet automatisch kan scherpstellen (body en lens hebben immers geen motortje).

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:04 
Lid

Oooh zo jammer! Het leek me een goede lens!
Wat wilt die AF dan zeggen in de naam?
Sorry hoor voor mijn vragen, maar het is allemaal zo verwarrend....

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:08 
Lid
Fotografie

Trouwens HSM motoren zegt genoeg.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:09 
Lid
Fotografie

Oeps ik doel op de link van Henry want die heeft een HSM motor, die van TS is trouwens een Sigma voor Sigma lens.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 20:37 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
En AF motoren in de D40/40x/3000/3100/5000/5100 of beter het ontbreken daarvan, is mijn een compleet raadsel. En iets wat Nikonians angstvallig stilhouden als ze weer een Nikon aanprijzen. Maar goed op de site van alle leveranciers en Sigma zelf kun je zien dat de lens wel werkt op je Nikon.

Hmm...dat heb ik nog nooit gemerkt en is ook niet echt een "publieksgeheim" volgens mij. Het is gewoon een keuze om de camera betaalbaar te houden (of de productiekosten laag) aangezien de kans redelijk klein is dat iemand die een dergelijke camera koopt met "oude objectieven" aan de slag gaat. Tegenwoordig heeft elk objectief wel een eigen scherpstelmotor...en anders is dit simpel te controleren door naar de website van de fabrikant te gaan of de winkel te bellen.

Door het aanwezig zijn van een scherpstelmotor kún je in ieder geval nog zeer oude Nikkor objectieven op je nieuwe Nikon gebruiken. Iets dat bij sommige concurrenten ook wel anders is :sar Je moet dan enkel wel een iets duurder model nemen als een instapper.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 21:29 
Lid
Fotografie

Alle concurrenten en een motor in de lens is sneller, maar als nikon met duurdere instappers haar bestaande klanten de das om wil doen, voor een paar knaken ;)

Maar goed het is natuurlijk ervelender voor Sigma en Tamron ed. Want voorheen was de lens gewoon voor zien van alleen een vatting voor verschillende bodies, nu zie je bij Sigma motoren verwijderen od stabilisatie verwijderen omdat het niet nodig was voor alle behalve nikon mbt motoren en stabilisatie voor sony. Echter met de komst van ultra sone motoren is dat ook al weer achterhaald.

Om terug te komen op de initiele vraag. Ik vond de lens traag, maar dat was dus met een mechanische scharpstel motor, een meedraaiend front element welke vervelend is voor CP filters. De filtermaat van 55mm welke afwijkend is tov 58 voor gewone lenzen en 77mm bij serieuzere lenzen. Optisch niet briljant maar ook niet slecht.

Ik zou echter voor de Sigma 70-300 APO DG HSM OS gaan goed betaalbaar en optisch ok.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 21:35 
Lid

amai, het begint me een beetje te duizelen, al die verschillende dingen :)
Dus als ik het goed snap kan ik daar zoviso niet met automatisch scherpstellen? enkel Manueel, of toch wel?

Sorry hoor!
Trouwens allemaal al bedankt voor de comentaren!

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 21:46 
Lid
Fotografie

De nieuwste sigma's hebben bijna allemaal een hsm motor. Dat is een motor die niet eenmotortje heeft maar via geluidstrillingen supersnel scherp steld,

Dus bij Sigma gaan voor de vatting van je merk, in jouw geval Nikon.

Dan zul je DG tegen komen wat een lens is die op jou Nikon dX maar ook op de profesionele FX Nikons past, dus onbelangrijk maar toch ;) de DC versie is voor jou Nikon ook goed.

HSM is dus hyper Sonic Motor en die werkt dusmop jouw Nikon.
OS is optische stabilisatie niet nidig maar erg handig

Dus of de
sigma 50-200 DC HSM OS
Of de
Sigma 70-300 DG HSM OS APO (APO is een verbeterde optische versie)

Maar als er HSM op op zit is hij snel en werkt hij ;)

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 22:12 
Lid

Oké :) Dankjewel door de duidelijke uitleg!

Sigma lenzen, zijn die goed qua kwaliteit ( wat voor die prijs mogelijk is toch )?
En de lens die u mij aanbeveelt, zou ook goed zijn voor portet?
Ik denk dat die lens ook heel leuk zou zijn voor Peru! :)

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 22:21 
Lid
Fotografie

Ja en ja.

Ik zelf ben ook begonnen met veel Sigma lenzen, het is geen schande ;)

Daarna naar de betere lenze van Canon en uiteindelijk bij Canon pro lenzen. Inmiddels heeft Sigma haar marginale kwaliteits periode achter de rug. Ik heb een Sigma 150-500 DG OS HSM en die is heel erg goed op meerdere vlakken maar er is geen product welke zo relarief goedkoop is en zo goed, de enige alternatieven voor die lens kost 700 euro meer en is een pro lens van Canon zelf.

Inmiddels zijn bijna alle Sigma's voor zien van betere optische kwaliteit, en voorzien van ultrasone scherpstel motoren en vaak met stabilisatie van verrassend goede kwaliteit. Natuurlijk kan het beter in jouw geval van Nikon zelf, maar dan zeker 2 tot 3 x zo duur.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 22:27 
Lid

Jaah inderdaad!
Schande vind ik het helemaal niet hoor, maar wil nu geen duurde van Nikon kopen, omdat het in mijn achterhoofd blijft zitten dat ik 10 maand naar Peru ga, als die dan kapot gaat of kwijt geraakt ofzo, dan zou het zonde zijn, oke begrijp me niet verkeerd dat is met die sigma lens ook. Hopelijk snapt je het niet verkeerd ;)

Nu ik dit weet , ga ik dit denk ik kopen vlak voor ik vertrek, In de zomer dus, mess is er dan nog ergens een aanbieding ofzo :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp