Lonyfotografie schreef:
Over 2 weken ga ik een bruidsreportage maken en ik ben nu nog bezig met voor te bereiden o.a. door veel portretfoto's buiten te maken.
Nu kreeg ik in mijn fotocursus nog de kans om 2 lessen te volgen over portretten en ceremonies. Leuk natuurlijk, maar ik twijfel over 2 dingen.
In de cursus werd gezegd dat je altijd moet flitsen, ook buiten en het beste een 18-55 mm. lens kunt gebruiken. Ik heb gister met het bruidspaar proeffoto's gemaakt en beide tips uitgevoerd.
Het resultaat viel me tegen

. Ik heb tot nu toe altijd portretfoto's gemaakt met een 50mm./F1.8 lens en dat ging altijd goed. Nu minder en daar ben ik niet zo blij mee. Er zaten gelukkig ook wel genoeg mooie foto's bij!!
Ik ga natuurlijk bij de praktijkles hier nog wel vragen over stellen, maar ik ben ook benieuwd of jullie nog briljante tips voor me hebben!?
Lony
Even een reactie op je eigen tekst:
1. Als je genoeg ervaring had, dan had je geweten of je in geval van portretten en ceremonies altijd moet flitsen...
2. Dat het resultaat je tegenviel kan een aantal oorzaken hebben. Ik denk dat je te weinig ervaring hebt met flitsfotografie. Waarom? Ik ken mensen hier op het forum die wel met mooie foto's thuiskomen na een fotosessie met een model.
3. Tja... die briljante tips liggen eigenlijk voor het oprapen. Om er enkele te noemen:
- Leer je camera en je flitser kennen.
- Als je twijfelt aan je kunnen, vertel het dan aan het bruidspaar. Aan hun de beslissing of ze met je verder willen.
- Probeer nog enige ervaring op te doen met flitsfotografie. Een flitser thuislaten omdat je er niet mee overweg kunt, getuigt wel van zelfkennis, maar je mist daarmee een kans om wel of niet met een mooie foto thuis te komen.
- Als je wel vertrouwen hebt in de 50mm en niet in je zoomlens, laat de zoomlens dan lekker thuis.
- Let goed op in de praktijkles.
- Evalueer de mislukte foto's. Wat is er niet goed aan, wat zou de oorzaak kunnen zijn en test dit uit met nieuwe foto's. Neem voor deze nieuwe sessie niet weer het bruidspaar, maar nodig hiervoor andere vrienden of familie uit.
- Laat eens wat gelukte en mislukte foto's hier zien. Wellicht kunnen we je nog wat goede tips geven op basis van wat we zien (moet je wel beloven dat je wel wat langer actief blijft op dit forum en niet daarna niks meer van je laat horen

)