Het is 13 mei 2025 17:42

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Karten
 Karten
BerichtGeplaatst: 24 maart 2012 21:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vandaag tussen het vliegtuigspotten door even op de kartbaan wezen fotograferen..
Foto 1
Fotografie
Foto 2
Fotografie
Foto 3
Fotografie
Foto 4
Fotografie
Foto 5
Fotografie
Foto 6
Fotografie
Bedankt voor 't kijken! :D

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Karten
BerichtGeplaatst: 24 maart 2012 22:03 
Lid
Fotografie

Ik vind de foto's wat donker...
Waarom 2EV overbelichten bij de opname?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Karten
BerichtGeplaatst: 24 maart 2012 22:06 
Lid
Fotografie

Uhm, had 1/2000 sluitertijd, en ISO800, dus heb overbelicht, anders kreeg ik heel veel ruis bij t nabewerken? :)

Karten
BerichtGeplaatst: 25 maart 2012 03:20 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Vreemde instellingen Bas. :S
Ik zou de ISO omlaag gooien[zeker niet boven de 400, liefst nog lager] en de belichting ook omlaag, door dat laatste wordt je sluitertijd weer sneller.
Een hoge ISO gebruik ik alleen in noodgevallen, als 't echt te donker wordt om nog foto's te maken van bewegende onderwerpen en je dus niet meer aan sluitertijden komt die snel genoeg zijn.
Ik snap niet dat je met +2EV nog zulke donkere en sombere foto's hebt, heb je ze in je bewerking weer donkerder gemaakt?
Hoe heb je de Witbalans staan?

Maar met bijv. karten of autosport en zo is 't ook weleens leuk om een wat tragere sluitertijd te gebruiken en mee te trekken[pannen] met je camera, als dat goed lukt zie je de snelheid van 't voertuig terug in je foto.
Hierbij moet je dus denken aan sluitertijden van 1/60e tot 1/125e....het vergt bij de meesten wel wat oefening, maar als je 't een beetje onder de knie hebt kun je wel leuke actiefoto's maken van rijdende voertuigen.

Maar ook met snelle sluitertijden[en dus alles "bevroren"] kun je mooie foto's maken, maar dan moeten ze er wel helder, scherp en fris uitzien, dus volgende keer iets andere instellingen proberen.......als je bij dit soort fotografie sluitertijden hebt boven de 1/250 à 1/500 dan is de hele foto inclusief je onderwerp meest al scherp, dus die ISO lekker op 200 zetten en de belichting ergens rond 0,0EV[misschien iets erboven of er eronder] en de witbalans op automatisch. ;)

Karten
BerichtGeplaatst: 25 maart 2012 10:38 
Lid
Fotografie

Met sluitertijd 1/2000 kon je iso mi flink naar beneden.
Foto's zijn veel te donker en komen bij mij over als snapshots, bv foto 5 met dat pilonnetje.
Je kunt ook mooie foto's maken als je wat inflitst. Zelfs met langere sluitertijd kan dat een leuk effect geven (zie een upload van mij met een minbike)
Standpunten mogen van mij ook wel wat lager en maak foto's op verschillende plekken, deze zijn allemaal hetzelfde.
Ik zeg, terug en nog een keer overdoen. :)

Karten
BerichtGeplaatst: 25 maart 2012 13:30 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik vind er ook geen eentje scherp eigenlijk. Dit moet toch veel beter kunnen. Een lager standpunt (op de knietjes!) en misschien nog meer inzoomen maken het qua compositie denk ik ook al spannender

Karten
BerichtGeplaatst: 26 maart 2012 15:41 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Een bekende kartbaan voor mij. Ik ben hier pas geleden ook nog geweest voor een ander kampioenschap onder gelijke omstandigheden. Je kan hier prima fotograferen ... als je de juiste instellingen kiest. Je sluitertijd is veel te hoog gekozen om nog enige beweging/snelheid te krijgen. De iso hoeft helemaal niet zo hoog te zijn,200 is altijd goed. Door je sluitertijd naar b.v. 1/500 te zetten hoef je niet te overbelichten. Als je de slag te pakken hebt dan ga je met je tijden naar beneden,b.v. tot aan de 1/160. Dan krijg je meer snelheid in je foto's, zeker als er dan ook nog een kart in de achtergrond rijdt. Ik neem aan dat je achter het hekje stond en dan kijk je min of meer op de karts neer. Maar probeer ook eens een lager standpunt te nemen waardoor je op gelijke hoogte met de kart zit. Geeft een fraaier beeld dan i.p.v. een beetje van bovenaf fotograferen. Op deze plaats kan je eigenlijk alleen maar in de ochtend fotograferen omdat je het licht dan in de rug hebt. Nu draait de zon al naar je gezichtsveld toe waardoor je eigenlijk al een beetje met tegenlicht zit te kijken. De korte sluitertijden,iso,licht en de donkere achtergrond maken het niet makkelijk voor je.
Zet je camera ook op 'continue servo'.(bij Nikon is dat de c-stand,Canon weet ik niet) D.w.z. dat de autofocus het onderwerp blijft volgen wanneer je de ontspanknop half ingedrukt houdt. Dan hoef je alleen nog maar op het,voor jouw, juiste moment af te drukken.

Er komen nog genoeg wedstrijden dus je kan nog volop oefenen dit jaar.

Groeten Roel.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Karten
BerichtGeplaatst: 26 maart 2012 17:06 
Lid
Fotografie

Kan zeker wat met deze tips! Bedankt! :D

Karten
BerichtGeplaatst: 26 maart 2012 17:24 
Lid
Fotografie

Eerste is leuk met dat voorwiel van de grond. :up Bij 1/2000 zouden deze toch scherp moeten zijn :dk Zoals Replay zegt continue servo in plaats single shot en dat zal uw foto's een stuk beter maken. :upc

Karten
BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 15:18 
Lid
Fotografie

Bedankt! :)