Jo schreef:
Ik vind het experimenteren met diafragma altijd mooi om te zien.......
Jo, volgens de exif is er door Julia-V helemaal niet met het diafragma geëxperimenteerd, tenminste... niet bij deze foto's. De eerste 3 zijn allen genomen met f/4 op 150mm, de laatste met f/5.6, maar daar is de afstand korter tot het onderwerp. Julia-V beweert wel dat ze met het diafragma heeft zitten spelen, maar dan kennelijk thuis

Julia-V schreef:
Misshien in het niets ik heb maar wat met mijn diafragma te spelen
Al met al zit er weinig verschil tussen de eerste 3 plaatjes, de eerste is iets donkerder (snellere sluitertijd, dus minder licht vanwege de -1/3 EV compensatie), nummer 2 en 3 zijn trouwens exact hetzelfde plaatje (208-1-....). Voor mij oogt de juist belichte plaat net wat frisser. Mijn conclusie is dan ook dat Julia-V met de belichtingscompensatieknop heeft zitten spelen...
De vierde spreekt mij minder aan omdat het bloemetje in de achtergrond "naar links is gekropen". Feitelijk is Julia-V iets naar links gelopen, terwijl een stap naar rechts weer hetzelfde beeld zou hebben opgeleverd. Wat dat betreft deel ik je mening over het HO (hoofdonderwerp) en de tweede bloem.