Het is 21 aug 2025 19:49

Auteur Pixel Instelling Foto's ?
 Pixel Instelling Foto's ?
BerichtGeplaatst: 21 apr 2012 14:20 
Lid
Offline op het foto forum

Ik heb een nieuwe Nikon Coolpix s6300 gekocht met een 8 GB - 4 class Sony geheugenkaart .
Ik ben de camera aan het testen en begrijp een optie niet helemaal .
Je kunt de camera in verschillende pixels instellen en de standaard is 16m 4608-3456 ( ongeveer 3MB voor 1 foto )
De allerhoogste stand is 16m 4608-3456 Sterretje icoon ( ongeveer 6 MB voor 1 foto )
Nu wil ik natuurlijk de allermooiste foto's bekijken op mijn Laptop die wel 6,5 jaar oud is met Windows XP home / 1256 MB werkgeheugen / 40 GB harddisk / 64 MB shared videokaart en ben wel toe aan een nieuwe laptop .
Maar ik kan geen verschil zien in die twee standen 16 megapixels en wil daarom graag weten wat het verschil is tussen deze twee opties .
In de handleiding staat geschreven dat Foto's met 6 MB grote 16 pixels ( 4608-3456 Sterretje icoon ) een hogere kwaliteit hebben dan de 3 MB grote 16 pixels die standaard staat ingesteld .
Ik bekijk de foto's alleen op mijn laptop ( digitaal ) en druk ze niet of op fotopapier .
Ik lees graag jouw mening hierover .

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 apr 2012 14:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het verschil? De jpeg compressie is bij de 3mb versie hoger...als je ze alleen op je laptop bekijkt en niet afdrukt (of hooguit een keer op 10x15) dan zal je van de extra kwaliteit met een lagere compressie zelden tot nooit iets merken.

PS...welkom...leuk om je ook even voor te stellen (?)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2012 14:56 
Lid

jeroenk schreef:
Het verschil? De jpeg compressie is bij de 3mb versie hoger...als je ze alleen op je laptop bekijkt en niet afdrukt (of hooguit een keer op 10x15) dan zal je van de extra kwaliteit met een lagere compressie zelden tot nooit iets merken.

PS...welkom...leuk om je ook even voor te stellen (?)

Ik waardeer je antwoord zeer op mijn vraag .
Nu ben ik tevreden met de standaard instelling van 16 miljoen pixel en kunnen op mijn 8 GB class4 Sony nu 1493 foto,s op .
Op de hoogste stand gaan er maar 746 foto's op .
Ik heb mij inderdaad nog niet voorgesteld en zal een korte beschrijving doen / Ik ben maar een leek in fotografie en had een 8,5 jaar oude Sony Cybershot 3,2 pixel .
De rest kun je lezen bij voorstellen van mijzelf .
Alvast Bedankt .

BerichtGeplaatst: 21 apr 2012 16:01 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je alleen de foto's op het scherm bekijkt en je scherm heeft bijvoorbeeld een resolutie van 1600 x 1200 pixels, dan heb je aan een 2MB bestand voldoende :)

BerichtGeplaatst: 21 apr 2012 21:24 
Lid

Ik ben echt maar een leek in fotografie maar als je met een compact camera echt mooie foto's wilt maken van objecten kortbij / landschappen / avondschemering / portretten in verschillende omgevingen enz..... dan moet je toch wel zeker de camera met de hand instellen .
Daarom vind ik het ook wel leuk om er zelf achter te komen wat de beste keuze is voor een mooie foto .
Ik dacht eerst zelf dat de standaard instelling altijd het beste resultaat is maar dat is het zeker niet .
Petje af met personen die een spiegelreflex camera kunnen instellen want dat lijkt mij echt een studie om te leren .

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp