flashsplash schreef:
Is een goed begin maar vatbaar voor verbetering.
- F4 is vrij laag voor een normaal portret met twee personen. De ogen moeten eigenlijk goed scherp zijn, maar een f4 zal de moeilijk lukken. Je kan beter naar een F8 opschuiven, heb je een grotere scherpte diepte.
-Scherpstelling kan je best automatisch doen op een spot (op de ogen, bvb linkeroog meisje). Let wel met een sluitertijd van 1/13 kan je uit de hand geen goede opnames maken. Behalve wanneer je een heel stabiele hand hebt en dan nog. Over het algemeen niet lager dan 1/30s uit de hand.
-Je had je iso wat kunnen verhogen, zodanig dat je de sluitertijd en diafragma kon aanpassen.
-De compositie is niet slecht maar wel even op de handen en vingers letten dat die niet samen zitten.
Laat ook de jongen niet hangen op het meisje.
Bedankt voor je reactie ,
-Klopt het wel als je een portret van 1 persoon maakt dat dan f3.5 tot f4 gewenst is?
Als ik dus een portret van bijvoorbeeld 3 personen maak kan ik het beste dus een diafragma van ongeveer f11 nemen?
-Deze foto heb ik met statief en zelfontspanner gemaakt of zijn deze sluitertijden alsnog te kort voor portretfotos?
@gemini : bedankt voor je reactie , ja ook deels zelfportret

heb geen flits gebruikt bij deze. scherptediepte ligt waarschijnlijk dus aan het te grote diafragma wat flashplash ook zei.?