Profshoot heeft al een groot deel van je vragen keurig beantwoord.
Om te bepalen wat voor een macrolens je wilt, moet je bij jezelf nagaan waar je passie ligt. Bij mij ligt dit uitgesproken bij plantjes. Daarom heb ik een 50mm. Deze heeft vwb mijn passie twee grote voordelen:
1. Ik kan heel dicht op het voorwerp kruipen en mis zo evt storende objecten die tussen de camera en het voorwerp zouden kunnen zitten.
2. Mijn macro is de goedkoopste in zijn soort!
Nadeel bij insecten(dynamische voorwerpen): Je moet er dicht opkruipen om een redelijk macro-effect te bereiken met het risico dat het beoogd insect wegvliegt.
Maar als je meer algemeen aan macro wilt doen, kun je beter voor een groter brandpunt kiezen.
Hierbij staan er bij mij drie hoog in het vaandel. Als ik het geld er voor zou hebben ging mijn voorkeur in volgorde naar:
1. De 150 mm van Sigma met OS
2. De 100 mm van Canon IS
3. De 150 mm van Sigma
Dit is een bugettaire kwestie. Ze zullen in prijs exact omgekeerd zijn waarbij de derde voor ruim 500 euro te krijgen is.
BTW de minimale focusafstand bij een 150mm macro is 38cm. Je kunt dus om een 1:1 opname te maken niet dichterbij(of je moet met tussenringen gaan werken, maar dan wordt het focusgebied weer erg beperkt)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!!
Groet,
Jo