Het is 28 aug 2025 11:11

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur tips zijn welkom
 tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 21:08 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hier weer wat foto's van een beginneling, tips zijn welkom!

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 21:12 
Lid
Fotografie

Niet verkeerd hoor. :)

De eerste vind ik mooi. Ik zou wel de meest lichte delen een tikkie temperen, overbelichting hoeft niet te storen, maar hier trekt mijn aandacht meer naar de overbelichte delen dan naar het gezichtje. :)
Tweede is ook grappig, maar net wat minder sfeervol.
Drie is erg mooi ook. :D Vignet vind ik mooi passen, de overblichte delen storen me hier minder.
De laatste vind ik niet passen in deze serie, maar ook veruit de minste.
Heeft minder sfeer, harde schaduwen door de flits...nee die is t voor mij niet. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 21:43 
Lid

he gemini, dank voor je reactie !!
Ja je hebt gelijk, nr 4 past idd niet in de serie, is ook op een geheel ander tijdstip genomen.. en niet bewerkt... :) Ik heb de foto hier bij geplaatst omdat ik ook graag feedback wil op de foto, en ik het zonde vind een heel topic te openen voor 1 foto.
Heb jij toevallig een tip hoe ik 1 deel van de foto iets minder overbelicht maak? dus bv bij foto 1 het middendeel van t gras? Ik werk met photoshop en lightroom.

tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 22:39 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De eerste en de derde hadden voor mij wat getempert mogen worden in de belichting alsmede de kleuren. Eerste spreekt me dan meeste aan door de beste opbouw en pose. Bij de derde zat er op dat vlak voor mij meer in.

Tweede is nette zwartwit, technisch voor mij in orde, opbouw, pose en uitsnede edoch beduidend minder dan bij je eerste prent.

Vierde heeft voor mij de minste sfeer, hard direct ingeflitst, kleuren lijken er net wat naast te zitten, en model kijkt wat lodderig...

:)

tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 21 mei 2012 21:16 
Lid

he mendel, dank voor je reactie

Wat bedoel je precies met de opbouw? hoe zou ik bv de opbouw bij plaat nr 2 kunnen veranderen?

De 4e foto heb ik niet bewerkt. De kleuren zouden dus moeten kloppen, mits mijn wb niet goed stond.
Ben t mee eens dat ie qua sfeer de minste is.
Dat lodderige vond ik nu juist wel weer leuk

tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 00:36 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Voor mij springt foto 1 er het meest uit. Wel is hij tegen de overbelichte kant/felle plekken, maar dat is al vermeld. Zelf zou ik de foto draaien, zodat het kind aan de linkerzijde komt.

tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 09:39 
Lid
Fotografie

Hallo,

Mooi manneke!! Eigen model? :) Want dat is super handig als je gaat beginnen en veel wil oefenen.

Ik ben het eens met bovenstaande reacties wat de lichte plekken betreft.
Ik vind foto 1 en 3 erg leuk qua pose. Ik zou bij foto 1 een stukje van de rechterkant wegcroppen, klein strookje achter het oor en dan rest weg. Bij foto 3 zou ik de mast weghalen en een stukje van de weg aan de onderkant, waardoor het manneke meer in "the picture" komt te staan.
Foto 4 is een leuk portret met wat mindere belichting. In deze zou het mooi zijn geweest de flitser los van de camera te plaatsen links van de camera. Dan krijg je een veel levendigere foto!

tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 21:16 
Lid

he nieks

ja, eigen model inderdaad :) Idd erg handig haha, kan flink op hem oefenen...

bedankt voor je tips, ik twijfelde idd bij foto 1 of ik aan de rechterkant wel of niet moest croppen.
Bij foto 3 was mij de mast nog niet opgevallen, idd mooier als deze weg is. Ik heb de onderkant van de weg expres laten staan omdat de diepte van de foto dan, naar mijn idee, beter overkomt. Maar ik kan het verkeerd hebben hoor.
Ik heb alleen een externe flitser voor bovenop mijn camera... binnenkort krijg ik extra flitsers binnen, ben benieuwd hoe dat zal werken.

tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 25 mei 2012 21:07 
Lid

flashsplash: grappig dat je dat noemt, van de 1.3e regel. Ik ken em, maar dacht juist dat ik deze nu had toegepast bij de foto's. Ik heb bewust het model niet in het midden geplaats, en naar mijn idee dus de 1/3e regel toegepast. Zou jij mij eens kunnen zeggen welke foto dan het dichtsbij komt (welke dus het beste is qua compositie..) is dat nr 2?

Camera instellingen:
foto 1 + 2 + 3:
iso 100
f 7.1
1/160 sluitertijd
focuslengte 75mm

foto 4:
iso 100
F 5.0
1/100
focuslengte 62mm

foto 2:

tips zijn welkom
BerichtGeplaatst: 27 mei 2012 20:48 
Lid

flash ! thanks ! Ik heb echt wat aan je tips....

Ja .. De lichtmeting gaat nog niet helemaal zoals ik wil ....
Ik stel scherp met spotmeting, en wissel dan met mijn cursor .. en probeer idd altijd op 1 van de ogen te mikken... gaat erg lastig bij zeer bewegende kinderen overigens... doe ik dit dan wel op de juiste manier??
Ik heb die 1e 3 foto's inderdaad genomen in de felle zon... ik weet dat dit absoluut geen handig tijdstip is .. maar wilde het toch even proberen.
bedankt voor de tip over het bekijken van t verschil in f stops .. werk daar eigenlijk nog niet mee, heb er de ballen verstand van... maar ik ga dat eens bekijken

oja, ik werk idd met een cropcamera en maak de foto's op de M stand

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp