Het is 21 mei 2025 14:18

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Hulp bij keuze camera
 Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 08:44 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo allen,

ik ben nieuw hier en wil graag hulp bij de aanschaf van een DSLR.
Ik heb momenteel een Olympus E420 welke de deur uitgaat.

Ik heb mezelf ingelezen en een selectie gemaakt van enkele toestellen.

Wat ik ermee doe: natuur, city trips, reizen.

Ik wil mezelf graag verbeteren als fotograaf (cursus/workshop + betere camera).

Ik neigde altijd naar een Canon of Nikon.

Daardoor viel mijn oog op

Nikon D7000 maar die is met kitlens nog betaalbaar, met een extra betere lens erbij boven budget
Nikon D90, beetje oud

Canon 600D, misschien te veel instapmodel? Wel goed betaalbaar, extra lens past in budget
Canon 60D, Met extra lens aan rand budget

En als laatste;

Pentax K-5. Een camera welke me hevig interesseert. Krijgt zeer goede reviews, en schijnt veel "oud" maar goed glas voor te krijgen te zijn. Past goed in budget (is in de aanbieiding) met extra lens.

Wat zouden jullie doen? Budget is 1000 euro.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 09:54 
Lid
Fotografie

Ligt er ook een beetje aan wat voor lens(en) je erbij wilt hebben. De 600D koop je als kit met de 18-55 IS II en de 55-200 IS II voor onder de 800. Wellicht een instapmodel maar toch een zeer degelijke camera. Dan heb je nog wat geld over voor bijvoorbeeld de 50/1,8 II en wat accesoires (tas, accu's, cards etc.)

Of een 60D met de Tamron 28-75 lijkt me ook wel een smakelijke combo :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 09:57 
Lid

Ik heb me laten vertellen dat de meeste kitlenzen niet veel soeps zijn en wilde naast de 18-55 eigenlijk dan de Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD bestellen

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 10:27 
Lid
Fotografie

Ik denk dat de 18-270 zeker geen verbetering is tegenover de nieuwe kitlens. Het is allemaal instap spul. Daarnaat heeft de 18-270 wel erg veel zoom.

Wat is je budget?

Als ik zo mag rond fantaseren zou ik gaan voor een 60D met Tamron 28-75 en een Canon 70-300 IS (dan heb je 2 heel erg goede objectieven waar je jaren plezier van gaat hebben.

Afhankelijk van je budget kun je ook prima een 600D nemen, staat niet zo stoer bij je vrienden om over op te scheppen, maar is afhankelijk van de fotograaf altijd erg goed.

Als je geen Olympus meer wilt zal ik geen Pentax nemen, ik verbaas me er over dat Olymopus en Pentax überhaupt nog bestaan.

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 10:41 
Lid

Mijn collega heeft die lens icm een Mark en die is er erg over te spreken.

Ik wil best een Olympus, maar wil geen micro 4/3.

budget is 1000 euro ongeveer

Opscheppen richting vrienden hoeft niet, wil gewoon een goede set hebben ;-)

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 10:46 
Lid
Fotografie

Welkom op Photodrome.

Het is leuk als je je even voorstelt. klik hier

Je profiel bijwerken, bijvoorbeeld of je bezwaar hebt tegen bewerken, kan hier ucp.php

Informatie en hulp bij het plaatsen van foto's vind je hier

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 11:08 
Lid
Fotografie

Die Tamron 18-270 zal zeker wel een prima lens zijn hoor, maar met zo'n breed bereik in mm's zal het zeker een goede allround lens zijn maar zal deze nergens echt in uitblinken.

Als ik kijk naar wat je met de camera wil gaan doen vraag ik me ook af of je die 270 ook echt nodig heb, tenzij je graag dieren/vogels van ver weg wil fotograferen wellicht.

600D met die Tamron 28-75 past prima binnen je budget, en als je dan nog mm's te kort komt kun je altijd nog die Canon 70-300 IS erbij pakken waar Nagtie het over heeft.

Welke "mark" camera bedoel je trouwens? 5DmkII ofzo?

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 11:38 
Lid

klopt, het zou als allround zijn, wat ik in eerste instantie (investeren in specifieke lenzen kan later) wel zou gebruiken.

idd een 5D markII

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 11:51 
Lid
Fotografie

Je staat natuurlijk vrij om een 18-270 aan te schaffen, maar ik raad je dat toch af, ik geef niet zoveel om de mening van iemand die er 1 heeft end ie ik niet ken. Er zijn zat fotografen die stoere verhalen ophangen over hun spullen en hoe geweldig dit dan is, en als je dan vraagt wat het is, is het troep, ga je dan vragen wanneer ze hem gebruiken alleen bij mooi weer. Jah dan presteert elk objectief goed.

Ik zou je adviseren om dat geld eerder in een goed en degelijk objectief te steken, en dan denk ik aan die tamron.Dan zit je aan 960. Dan hoef je eventueel alleen de 70-300 er bij te doen voor een kleine 500 en ben je klaar. Ga je nu voor de 18-270 dan wil je die over een paar jaar kwijt, dat kan ik je nu al op een briefje geven, ik loop ook al een paar jaartjes mee en heb er zat voorbij zien komen die zulke grote objectieven niet meer willen, of uit onvrede over de kwaliteit helemaal stoppen.

De 18-270 is geen verkeerd objectief, maar wel heel moeilijk te gebruiken wil je er echt mooie platen mee maken. Daarnaast zal het nooit het beste van het beste zijn. Daar is het dan ook niet voor gemaakt.

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 12:42 
Lid

thanks.
heb t op een ander forum ook gevraagd maar daar is het ontaard in een fanboy gevecht tussen een sony liefhebber (A77) en een D7000 bezitter ;-)

De K-5 kan ik oppikken voor 689 inclusief 18-55WR objectief
De D7000 body is al 900 euro.

600D met 18-55 IS is 549 euro
60D met 18-55 875 euro

gevoelsmatig zou ik toch voor de pentax gaan. Ik ga zaterdag eens naar de winkel (speciaalzaak) en me daar eens laten informeren

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 18:49 
Lid
Fotografie

Het is zeker geen suffe opmerking. Het nadeel van Olympus is dat er weinig keus is aan goede uitwiselbare objectieven van eigen en andere merken. Precies het zelfde geld voor Pentax. De Pentax kent weinig doorgroei mogelijkheden. Zeker als je daarvoor niet de hoofdprijs wilt betalen. Daarom zal mijn advies altijd bestaan uit een Nikon, Canon of een Sony.

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 19:18 
Lid
Fotografie

@rophoto: in plaats van met de witte vlag zwaaien kan het ook een onsje minder heftig.
Misschien doelde Nagtie op het dreigend failliet van Olympus eind 2011 begin 2012 als gevolg van gigafraude binnen het concern. :shock

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 19:39 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
BasBreda schreef:
Hallo allen,

......
Wat ik ermee doe: natuur, city trips, reizen.
........
Wat zouden jullie doen? Budget is 1000 euro.

Dan zou ik zeggen:

Bobi schreef:
De 600D koop je als kit met de 18-55 IS II en de 55-200 IS II voor onder de 800. Wellicht een instapmodel maar toch een zeer degelijke camera. Dan heb je nog wat geld over voor bijvoorbeeld de 50/1,8 II en wat accesoires (tas, accu's, cards etc.)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 19:44 
Lid
Fotografie

de soep wordt inderdaad niet zo heet gedronken als hij wordt opgediend.

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 21:50 
Lid
Fotografie

Ik maak me niet druk..

Oly maakt geen slechte producten dat heb ik nergens gezegd, behalve het bijna failliet, denk ik ook dat Oly niet veel omzet maakt met de DSLR tak, vooral doordat het echt wel behoorlijk prijzig is, ook ten aanzien van de betere C en N merken. Behalve dat het prijzig is blijven ze vast houden aan het 4/3 systeem, bijna alle andere zijn daar mee gestopt omdat men het niet wilde hebben. Het lijkt leuk voor je tele, maar is toch huilen als je een 8mm moet kopen wil je een beetje groothoek, wil je echt goed groothoek, moet je een 4mm hebben ik dacht dat die bestond, maar voor de prijs van dat objectief koop je een hele canon set. Er is dus heel weinig keus als je voor een leuke prijs leuk wilt fotograferen.

Pentax is de laatste tijd helemaal stil, er komt niks uit wat vernieuwend is of zich kan meten aan de andere 3. gevolg je zit weer met een heel duur systeem. Als je een fototoestel koopt kun je elk merk kiezen en puur kijken naar de opties van dit toestel, bij een DSLR zul je meer moeten meewegen omdat je een systeem koopt, dit systeem moet dan wel kunnen aansluiten bij je (toekomstige) wensen en je budget, Steeds switchen van links naar rechts is een dure hobby!

Ik verwacht niet dat deze 2 merken de inhaal slag gaan maken zoals Sony dat wel heeft gedaan, dit kost een bedrijf miljarden euro's aan investering, met een onzekere kans vans lagen. Terwijl Pentax en Oly veel meer verdienen met compact camera's (en de Pen). Het zou mij dan ook niks verbazen als 1 of beide eerdaags stopt met het DSLR gebeuren en zich richt op de compact markt.

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 31 mei 2012 21:53 
Lid
Fotografie

Het advies van Bobbi is echt zo gek niet.. de kitlenzen zijn zo slecht niet, ze blinken niet uit, maar als je nog niet precies weet wat je wilt, zijn dit goedkoper apparaten die je voor van alles kunt gebruiken en het gewoon doen. Ik zou dan wel kijken of ook een 55-250 in je budget past die is ook heel goedkoop en met IS. Zit je denk ik nog flink onder de 1000 euro, wat ruimte geeft voor alle andere meuk die je nodig hebt zoals een grip, afstandbediening, of een mooi begin voor die witte lens die wel volledig past bij je wensen.

Het punt is een beetje dat mensen snel kiezen voor eigen parochie, na even Olympus te hebben gehad, ben ik nu 7 jaar erg blij met mijn canon spullen. Ik zal dus weinig kunnen vertellen over Nikon en zo.. Mijn standpunt is wel dat er nog maar nauwelijks slechte camera's worden gemaakt, ik zie mensen met een 1000D dingen doen die mij met een 1D niet zouden lukken. een 600D of een 60D scheelt allemaal niet meer zoveel. Elk glas is zijn dubbel en dwars waard, of het een kitlens of een L lens is, je bent niet gauw bekocht.

Dus de verschillen zitten in iets anders, de prijs, de handligging, je gevoel, de kleur etc.

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012 00:26 
Lid
Fotografie

Ik vind die Pentax K-5 een pracht van een camera om te zien.. Maar verder kan ik er geen zinnig woord over zeggen. Goede dingen over gelezen das zeker waar!

Nog even over de 600D, het is officieel eigenlijk geen instapper meer zoals de 300D toendertijd was, dat is nu tegenwoordig de 1100D. Ook niet te vergeten dat de 600D waarschijnlijk nu een betere camera is dan de semi-pro modellen van enkele jaren geleden. De techniek gaat heel hard vooruit en de verschillen tussen de segmenten worden steeds kleiner.

En dan nog over de lensen; Jouw collega adviseerde je die 18-270 lens. Hij gebruikt hem op zijn 5D MkII maar ik zou er absoluut niet vanuit gaan dat dit zijn enige lens is. Dat zijn bodies die nieuw duizenden euro's kostten, en om dan een lens van pak em beet 500 euro als primaire lens te gebruiken lijkt me niet logisch. Beetje parels voor de zwijnen idee. Daarbij ook niet vergeten dat de 5D een full frame camera is, dus de effectieve mm's zouden op jouw crop cam ook heel anders zijn. Sterker nog ik twijfel zeer sterk of die Tamron 18-270 uberhaupt wel 100% werkt op een full frame...

Anyway.. Inderdaad een heel goed idee om gewoon een keer de winkel in te stappen en daar om eerlijk advies te vragen. Je hebt veel verschillende dingen gehoord van veel verschillende mensen en logischerwijs geeft iedereen zijn eigen tintje mee, afhankelijk van de voorkeur of ervaringen die men heeft. Speel met een paar verschillende bodies en lensen en baseer dan je keuze op wat je zelf prettig vind werken en sluit vooral geen merken uit voordat je ze zelf geprobeerd hebt!

Veel succes met je zoektocht!

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012 02:35 
Lid
Fotografie

Rophoto schreef:

Nog even wat Sony betreft : Als Sony en Minolta hun handen niet ineen hadden geslagen waren beiden al lang en breed van de markt verdwenen onder de druk van de twee meute merken....commercie dus en heeft niets met kwaliteit te doen want zoals gezegd....slechte spullen worden niet gemaakt.

Tenslotte is het de fotograaf die de foto's maakt en niet een merk ;)

Misschien een idee als Pentax en Olympus dat ook gaan doen....

Had trouwens meer met kwaliteit van doen dan je denkt.. de eerste Sony DSLR was een complete flop, mede door de sensor 4/3 en dat ze er nog stoer overdeden maar eigenlijk nergens beter in was dan welke andere DSLR ook. Minolta had niks digitaals op het moment dat de treinen van Canon en Nikon al op volle vaart ging. Het was voor Sony kiezen of de miljarden die ze hadden geïnvesteerd in een infantiele camera vergeten, of er nog wat bij doen en dan met iets goeds komen. En dat deden want ze hebben die gekke 4/3 sensor weggedaan, en met een goed product gekomen.

Als je dat zo leest zou het een goed idee voor Olympus en Pentax zijn!

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012 08:26 
Lid

Bedankt allemaal.
Ik ga vanavond eens naar de saturn om de bodies eens te proberen, en morgen naar een betere speciaalzaak om me eens te laten voorlichten!

Tweedehand body ga ik zeker niet kopen, glas misschien wel!

Hulp bij keuze camera
BerichtGeplaatst: 04 jun 2012 08:53 
Lid

Damn, het blijft toch lastig!
Vooral mijn vriendin maakt me aan het twijfelen. Gisteren bijna de Pentax gekocht waarbij ze heel erg twijfelde. Ze zou eerder gaan voor de bekendere merken Nikon of Canon. Nu vind ik dat Canon niet echts iets voor mij heeft in die range (60D valt af) maar de Nikon D7000 was wel interessant. Zeker met de actie die bij Saturn was. Maar ja dan heb je het over 925 euro, terwijl de Pentax 689 is. Voor dat prijsverschil kan ik best wat leuke accessoires kopen, zeker als je budget 1000 euro is.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende