Ola!
Ik heb ondertussen al heel wat topics over lenzen ed gelezen, maar ik moet helaas toegeven dat ik nog niet heel wegwijs wordt in de wereld van de lenzen
Ik heb nu een Panasonic Lumix DMC FZ-100 en zou graag de overstap gaan maken naar een spiegelreflexcamera.
De Canon 600D komt volgens verschillende 'experts' als goede camera naar voren en daar heb ik dan ook mijn pijlen op gericht ( oa vanwege het zwenkbare LCD-scherm)
Waar ik nu tegenaan loop, is dat ik
al die verschillende soorten lenzen niet goed kan onderscheiden en dus absoluut niet weet welke ik moet kiezen.
Wat ik wel weet is wat ik wil (of niet):
- Allround foto's maken, van close-ups tot overzichtsfoto's. Vind alles nog leuk en heb nog niet een vast onderwerp gevonden waar ik veel mee bezig ben.
- Ik fotografeer ook graag in de natuur.
- Ik wil niet voor ieder soort foto een nieuwe lens op de camera hoeven zetten.
- Wil wel de mogelijkheid om uit te kunnen breiden, mocht ik wel een specifiek onderdeel van fotografie leuk gaan vinden.
- Het zou mooi zijn als ik een set kan bestellen van camera en lens ineen.
Ik kom meerdere aanbiedingen tegen van een lens 18-55 IS, maar ook met een lens 18-135 IS.
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat het verschil is tussen die twee lenzen? Ik ga er vanuit dat het iets te maken heeft met hoeveelheid zoom-mogelijkheden... maar alle termen spoken door mijn hoofd

en kan er geen wijs uit.
Het zou best kunnen dat er eerder iets over geschreven is, maar ik het over het hoofd gezien heb (waren tenslotte 21 pagina's met onderwerpen

) maar alle adviezen zijn welkom.
Aangezien een deel van het advies afhankelijk is van het budget, denk ik dat ik rond de 700 max wil uitkomen.
Alvast bedankt voor de genomen moeite
Annemiek