Het is 15 jul 2025 00:53

Auteur Canon 600D met welke lens
 Canon 600D met welke lens
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 01:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ola!

Ik heb ondertussen al heel wat topics over lenzen ed gelezen, maar ik moet helaas toegeven dat ik nog niet heel wegwijs wordt in de wereld van de lenzen :S

Ik heb nu een Panasonic Lumix DMC FZ-100 en zou graag de overstap gaan maken naar een spiegelreflexcamera.
De Canon 600D komt volgens verschillende 'experts' als goede camera naar voren en daar heb ik dan ook mijn pijlen op gericht ( oa vanwege het zwenkbare LCD-scherm)

Waar ik nu tegenaan loop, is dat ik al die verschillende soorten lenzen niet goed kan onderscheiden en dus absoluut niet weet welke ik moet kiezen.
Wat ik wel weet is wat ik wil (of niet):
- Allround foto's maken, van close-ups tot overzichtsfoto's. Vind alles nog leuk en heb nog niet een vast onderwerp gevonden waar ik veel mee bezig ben.
- Ik fotografeer ook graag in de natuur.
- Ik wil niet voor ieder soort foto een nieuwe lens op de camera hoeven zetten.
- Wil wel de mogelijkheid om uit te kunnen breiden, mocht ik wel een specifiek onderdeel van fotografie leuk gaan vinden.
- Het zou mooi zijn als ik een set kan bestellen van camera en lens ineen.

Ik kom meerdere aanbiedingen tegen van een lens 18-55 IS, maar ook met een lens 18-135 IS.
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat het verschil is tussen die twee lenzen? Ik ga er vanuit dat het iets te maken heeft met hoeveelheid zoom-mogelijkheden... maar alle termen spoken door mijn hoofd :blink en kan er geen wijs uit.

Het zou best kunnen dat er eerder iets over geschreven is, maar ik het over het hoofd gezien heb (waren tenslotte 21 pagina's met onderwerpen ;) ) maar alle adviezen zijn welkom.

Aangezien een deel van het advies afhankelijk is van het budget, denk ik dat ik rond de 700 max wil uitkomen.

Alvast bedankt voor de genomen moeite :super

Annemiek

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 02:16 
Moderator
Fotografie

Geslacht: Man
Annemiek schreef:
Wat ik wel weet is wat ik wil (of niet):
- Allround foto's maken, van close-ups tot overzichtsfoto's. Vind alles nog leuk en heb nog niet een vast onderwerp gevonden waar ik veel mee bezig ben.
- Ik fotografeer ook graag in de natuur.
- Ik wil niet voor ieder soort foto een nieuwe lens op de camera hoeven zetten.
- Wil wel de mogelijkheid om uit te kunnen breiden, mocht ik wel een specifiek onderdeel van fotografie leuk gaan vinden.
- Het zou mooi zijn als ik een set kan bestellen van camera en lens ineen.

Ik kom meerdere aanbiedingen tegen van een lens 18-55 IS, maar ook met een lens 18-135 IS.

Ik heb zelf geen Canon, maar als ik jou zo hoor dan zou ik voorlopig gaan voor de 18-135mm.
18mm. is groothoek en dus geschikt om landschappen en zo op de foto te zetten en 135mm. is tele en dat is meer geschikt om portretten en zo te maken.
Voor echte portretfotografie is 135mm. eigenlijk teveel, hoewel dat ook weer ligt aan de grootte van de studio, maar de meesten gebruiken volgens mij iets rond de 85mm. en dat zit natuurlijk ook op de 18-135mm.
de 18-135mm is dus veel meer een allround lens dan de 18-55mm., want je kunt alles wat je met de 18-55mm. fotografeert ook met de 18-135mm. doen, alleen kun je dan nog een heel stuk verder inzoomen.
Ik kan nu wel zeggen:"je kunt beter een lichtsterke lens kopen, want betere kwaliteit, blabla, enz", maar je kunt beter eerst leren fotograferen met deze lens en dan later nog eens kijken voor misschien wat betere lenzen en dan weet je misschien ook welke richting je op wilt en wat voor lens je dan dus nodig hebt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 09:15 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
die 18-135 is inderdaad een prima lens en zou ik zeker aanbevelen ipv de 18-55. In principe is hij net zo goed als de 18-55 maar je krijgt gewoon meer dan 2 keer zoveel zoom met de 135.
Er zijn 3 dingen waar ik naar kijk bij aanschaf van een nieuwe lens (zit nu zelf ook in het process om wat glas erbij te kopen) en dat zijn de volgende zaken
- bereik (brandpuntsafstand) in mm
- lichtsterkte
- optische kwaliteiten

De eerste 2 zijn zeer makkelijk te achterhalen, die staan gewoon op de lens zelf. Om de 18-135 als voorbeeld te nemen; deze lens kan dus een brandpuntsafstand van 18 tot 135 mm hebben.
De lichtsterkte staat er ook op. Die getallen geven weer hoe ver het diafragma open kan en word weergegeven als F getal. Hoe lager het F getal, hoe meer open het diafragma kan. Over het algemeen kun je zeggen dat een lager F getal beter is of in elk geval gewenst is. Kort door de bocht, als het diafragma verder open kan, kun je ook in lichtarme situaties voldoende licht op de sensor krijgen zonder je ISO omhoog te hoeven gooien of je sluitertijd langer te hoeven maken. De 18-135 lens heeft de toevoeging F3.5-5.6 dat wil zeggen dat je bij 18mm (groothoek) dus een maximaal diafragma hebt van 3.5 en bij 135mm (volle zoom) 5.6 en dat zijn gewoon nette waardes.

De optische kwaliteiten van een lens zijn een stuk moeilijker om te bepalen, die kun je niet echt meten aan de hand van cijfertjes maar gaan veel meer over gevoel en smaak. De ene lens geeft meer scherpte, de andere lens meer contrast. Om dat te achterhalen zul je veel naar voorbeeldfoto's moeten kijken.

Verder nog handige dingen om te weten: IS staat voor image stabilzer, dat houdt in dat de lens enigszins jouw trillingen en bewegingen kan corrigeren, wat vooral handig kan zijn bij veel zoom. Dan is er nog macro, dat houdt dan in dat een lens ook geschikt is voor close-up fotografie voor bijvoorbeeld bloemen en insecten. Macro houdt overigens niet in dat je deze alleen maar voor close up kunt gebruiken, macrolenzen worden ook vaak gebruikt als portretlens omdat ze over het algemeen net iets scherper zijn dan een gewone lens.

Kortom; als je de kans hebt gewoon die 18-135 erbij pakken en ga daarmee aan de slag. Na een tijdje fotograferen kun je dan opnieuw bekijken wat je vooral mist met je huidige lens en dan gericht op zoek gaan naar ander glas.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 12:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
:D Janneke snapt het verhaal!!

Bedankt voor de duidelijke uitleg Bobi en Ron62. Mijn gevoel zei al dat de 18-135 een betere keus zou zijn, maar het is toch fijn als gevoel en ratio in overeenstemming zijn ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp