Het is 18 jul 2025 21:53

Auteur NIkon 70-200 VRII
 NIkon 70-200 VRII
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 12:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Opvallend weinig hits als je hier op het forum zoekt en al helemaal geen topic. (prijs?)

Uiteraard reviews genoeg en 'ken' het objectief sinds de presentatie maar ben toch benieuwd naar ervaringen. Slecht enkele objectieven die beter zijn op gebieden als scherpte en contrasten (zeker gezien het een zoom is) maar ben vooral benieuwd naar de MFD . Oftewel het verlies van mm bij de kortste aftand.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 NIkon 70-200 VRII
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 13:18 
Lid
Fotografie

Ikzelf heb 'm niet,.. schiet nog lekker met de mkI,.... voor mij een super stukje glas,.. en totaal geen reden om het extra geld uit te geven zolang deze nog gewoon goed is.
Ja, de vignette beheerising is in de II beter geworden, maar daar lever je weer iets aan "hoek-scherpte" voor in,.... voor mij is vignette eigenlijk een non-issue want a. het is software matig te verhelpen, en b. op 200mm en 2.8 is het het meest,.. en geen van beide zijn waardes die ik veel gebruik in de studio.

Citaat:
In addition, there's another issue we haven't talked about yet: the lens' maximum magnification. The 70-200 VR II increases the field of view with close focus. This is not uncommon, in fact any IF lens does this to a certain degree, but only a few do so at a similar amount. At minimum focus distance (MFD) at 200mm the 70-200 VR II provides an image angle equivalent to a 135mm lens.

This issue has been wildly discussed in the community after it was initially noted. While the lack of magnification is undoubtly a fact, anyone considering purchasing this lens should carefully check if it's really an issue for his/her kind of shooting. When shooting close to the MFD at the long end regularly the previous model is probably the better choice,since in this usage scenario its drawbacks, especially lack of corner sharpness, will hardly be an issue. For anyone usually shooting at longer distances the increase of the image field will be less of an issue since it's not much wider here compared to other lenses in this class.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 NIkon 70-200 VRII
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 14:30 
Lid
Fotografie

Citaat:
When shooting close to the MFD at the long end regularly the previous model is probably the better choice,since in this usage scenario its drawbacks, especially lack of corner sharpness, will hardly be an issue

Hier staat volgens mij dat in de omstandigheden waarover de reviewer spreekt (portret/product ? in iedergeval als je fotografeerd in de MFD zone) de aanschaf van een MKI de betere is omdat a. je het verlies van mm niet hebt maar b. het verlies van hoekscherpte in de oude versie minder een issue is.

Maar beide zijn meer dan voldoen goede overal performers. en het is net wat hij/zij schrijft het is voor mij de vraag dat in de situatie's waar ik de 70-200 erop wil zetten ipv de 24-70 ik dan wel/niet en hoe vaak tegen het mm 'probleem' aanloop. En wellicht is met een 1,7 con. nog wel een compromis te sluiten in veel situatie's. (maar das weer extra pegels)

Voor jou in de studie met ook productfotografie lijkt het me ook niet verstandig om deze overstap te maken.

[edit] had je een d800 gehad was het ook opgelost - dx modus en je hebt alsnog 15 MP ;) [/edit]

NIkon 70-200 VRII
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 19:22 
Lid
Fotografie

Haha idd,... Voordeeltje vd mp count :D

Wellicht over 2 weken ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 NIkon 70-200 VRII
BerichtGeplaatst: 30 jun 2012 12:29 
Lid
Fotografie

Ik ga die VRI niet omruilen voor een VRII :)
De VRII zal in de laatste pixels misschien wel iets scherper zijn, maar die ziet een gemiddelde toeschouwer toch niet.

NIkon 70-200 VRII
BerichtGeplaatst: 30 jun 2012 13:04 
Lid
Fotografie

Tja waarom zou je Henry. Mooi stukje glas zeker op DX. Ze zullen ook niet voor niet nog steed voor over de 1000 euro van eigenaar naar eigenaar wisselen ;)

NIkon 70-200 VRII
BerichtGeplaatst: 30 jun 2012 15:29 
Lid
Fotografie

Ik ken wel iemand die de VRII heeft. Hij heeft zijn D700 recent gewisseld voor de D800E. Hij is wel tevreden met zijn nieuwe setje, maar of je dit verschil nu ook terug ziet in zijn foto's.... :angel

NIkon 70-200 VRII
BerichtGeplaatst: 02 jul 2012 20:41 
Lid
Fotografie

nou moet nog wel een emmertje geld bij die omwisseling :D Maar dan heb je ook een setje wat de foto's bijna zelf maakt. m.a.w. moet je denk je best doen om... nou ja...

Maar serieus vind dit echt een lastige wil het allemaal zoveel mogelijk 'travel' houden en er zijn weinig alternatieven denk. 85 1.4 prachtig maar heb je nog geen mm en dan 200 f\2 is weer erg duur en bovendien groot. 300 f\4 mooi lensje en betaalbaar maar heb je alsnog iets tussenin nodig...

[edit] Om mensen niet geheel op het verkeerde been te zetten..... als je 15 MP uitsnijdt heb je daarmee niet je afstand of DOF evranderd[/edit]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp