Het is 11 aug 2025 19:29

Auteur Is dit de witbalans?
 Is dit de witbalans?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2012 20:02 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Omdat ik volgend jaar naar Amerika ga, ben ik op het net aan het speuren naar goede fotolocaties. Nu kwam ik de volgende 2 foto's tegen:

linkjes naar foto's elders op het web verwijderd vanwege regels

Deze 2 foto's zijn zo ontzettend verschillend qua kleur en ik ben benieuwd waar dat door komt.

Als ik naar de exif van deze foto's kijk, dan zie ik dat ze 6 minuten na elkaar zijn genomen. Verder zit er een groot verschil in sluitertijd, kan dat de oorzaak zijn? Of is het zo dat bij de 1 de witbalans heel anders is, al staat deze wel op auto... Pfff... is het echt de sluitertijd die zoveel verschil maakt?

Naja, ik zou graag jullie mening horen :D.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Is dit de witbalans?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2012 20:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Sluitertijd is geen reden voor kleurverschil.
Witbalans werkt niet onfeilbaar.
Zelfs bij 2 foto's binnen 10 seconden kan er verschil in kleur zijn bij het zelfde onderwerp wanneer je net een ander standpunt inneemt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Is dit de witbalans?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2012 20:22 
Lid

Hmmm... ik was me er niet van bewust dat ik geen linkjes naar foto's mocht plaatsen. Ik haal het ook niet duidelijk uit de regels, maar dat terzijde.

Ik had 2 foto's (nou ja, linkjes) geplaatst van de skyline van Los Angeles. De ene foto is heel paars/roze en de andere is redelijk blauw/gelig. Ik vraag me af hoe dit enorme verschil ontstaat.

Is dit de witbalans?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2012 20:40 
Lid
Fotografie

OrangeDaisy schreef:
Hmmm... ik was me er niet van bewust dat ik geen linkjes naar foto's mocht plaatsen. Ik haal het ook niet duidelijk uit de regels, maar dat terzijde.

omdat het niet je eigen foto's waren?

Citaat:
Ik had 2 foto's (nou ja, linkjes) geplaatst van de skyline van Los Angeles. De ene foto is heel paars/roze en de andere is redelijk blauw/gelig. Ik vraag me af hoe dit enorme verschil ontstaat.

probeerde dat uit te leggen.

het algoritme voor de witbalans moet bepalen wat in de foto een neutrale kleur/wit zou moeten zijn.
dat gaat wel eens mis.
het is eigenlijk heel knap hoe vaak het goed gaat.

overigens als je in raw fotografeert is het eenvoudig de witbalans aan te passen.

Is dit de witbalans?
BerichtGeplaatst: 02 aug 2012 17:57 
Lid

Inderdaad om het niet mijn eigen foto's zijn. Na een paar keer lezen had ik door dat linkjes in het algemeen niet zijn toegestaan :).

Aha, dus eigenlijk zeg je dat het wel aan de witbalans zou kunnen liggen. In theorie weet ik hoe het werkt, maar de praktijk vind ik toch wat lastiger :D.

Ik heb 1x RAW gefotografeerd, maar dan moet ik ook nog snappen wat ik er precies aan moet gaan bewerken. (Alleen al hoe ik de foto moet gaan opslaan) Maar daar ga ik me nog wel eens in verdiepen. Ik heb iig al besloten dat ik de absolute hoogtepunten in Amerika en RAW + JPEG ga fotograferen. Als ik het bewerken dan helemaal onder de knie heb, dan kan ik ze later misschien nog mooier maken.

Is dit de witbalans?
BerichtGeplaatst: 02 aug 2012 20:32 
Lid
Fotografie

dat laatste raw plus jpeg is een verstandig besluit.
je beschikt dan altijd over een soort negatief dat je altijd opnieuw kunt bewerken.

vreet wel geheugen dus voor voldoende opslag zorgen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp