Het is 24 mei 2025 00:41

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Wielerrondes
 Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 05 aug 2012 22:25 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor het eerst een sport foto's gemaakt.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en eventueel voor tips hebben voor een volgende keer.

1: Hoogerland
Fotografie

2: ten Dam
Fotografie

3: Terpstra
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 05 aug 2012 23:17 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Tip 1: kies een veel lager standpunt! Er is nu te veel te zie op de foto's en dat leidt af van waar het om gaat, de fietsers. De scherptediepte is erg hoog, waardoor ze ook niet los komen van de achtergrond. Meetrekken is naast en groter diafragma ook een optie.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 05 aug 2012 23:37 
Lid
Fotografie

Ik als wielrenner vind ze erg cool man. Ga zo door. Erg strak vastgelegd, vooral 2 zie je niet vaak.

Profiel op dit foto forum
 Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 06 aug 2012 00:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Niets zo moeilijk als een wielerronde fotograferen vanachter de hekken. (ik spreek uit ervaring, heb er al menige bezocht)
Gezien het standpunt van waaruit de foto's zijn gemaakt (achter het hek.??) was een lager standpunt (zoals gjdenbesten oppert) waarschijnlijk lastig omdat je dan in een bocht door de spijlen heen moet fotograferen. (ik ga meestal IN de bocht staan, renners recht op je af, en meer ruimte tussen de spijlen)

Maar al met al mooie actiefoto's waarbij de houding van ten Dam en het aanzetten van Terpstra er mooi uitkomen.

Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 06 aug 2012 17:21 
Lid

Thanks voor de reacties en tips.

De eerste 2 foto's waren inderdaad van boven een hek. ertussen ging niet echt helaas.
3e foto is met een groothoek gemaakt waarbij ik op me knieën zat naast de weg zonder hek ervoor.

De diafragma tip is een goeie, alleen word dan je sluitertijd wel een stuk hoger hoe ga je daarmee om dan met meetrekken want dan ga je toch sneller de beweging van de fietser en dan vooral het trappen bevriezen?

Greetzz
Guy

Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 06 aug 2012 20:46 
Lid
Fotografie

Als ik zijn foto's bekijk werkt hij erg veel met grote diafragma's.. Het is niet verplicht om dat met wielrenners te doen.. ook zie ik graag wie er achter de kopman rijd. Iemand die de rijders toch niet kent zal dat worst zijn natuurlijk, dat snap ik wel.
Met deze sporten heb je hem ook op sluitertijdvoorkeur waarschijnlijk.
Geef je de voorkeur aan diafragmavoorkeuze heb je weer geen controle over de mate van bevriezing (behalve met iso zie hieronder).
Met een telezoom lens krijg je sneller een wazige achtergrond.
Met een hogere iso kan ook weer een snellere sluitertijd gekozen worden (door het toestel of door jezelf) en met een lagere iso een langere sluitertijd.
Ik denk ook dat als je een telezoom hebt ingezoomd, met een snelle zelf gekozen sluitertijd, met een lage iso, dat het diafragma goed open staat (laag getal) en zo de minste scherptediepte hebt.. lijkt mij.
Hoop dat ik het zo een beetje compleet heb, misschien komt er nog wat aanvulling.

Met het meetrekken bevriest inderdaad alles meer, als de sluitertijd sneller word bij een laag getal diafragmavoorkeur. Als, deze veel sneller word. Het weersoort speelt ook parten.

Ik heb geen tientallen jaren ervaring en ook geen fotovakschool, dus iemand met meer tips lezen we graag :)

Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 06 aug 2012 21:04 
Lid
Fotografie

Het heeft mij ook goed gedaan om erg veel te lezen op het internet en in boeken over de effecten van licht en kleur, en het samenspel van sluitertijd, iso, diafragma en daarop weer de invloed van het aantal millimeter zoom wat je gebruikt bij die instelling. En het type lens kwa lichtsterkte.. Eigenlijk moet je alles lezen wat er te lezen valt :D

Maar ik zie dat Guy al hele mooie foto's heeft gemaakt in het verleden.

Laatst bijgewerkt door Peteralexander op 06 aug 2012 21:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 06 aug 2012 21:09 
Lid

Peter dank voor je tips, aankomend weekend in Etten-Leur maar mee aan de slag..
Had zelf ook al zitten kijken wat er eventueel beter kan dus met deze tips komt het vast een stukje dichterbij.

Greetzz
Guy

Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 06 aug 2012 21:22 
Lid

Even in Photoshop een blur bewerking gedaan.

Zoiets moet het denk ik worden maar dan zonder blur bewerking niet?

Fotografie

Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 06 aug 2012 21:42 
Lid
Fotografie

Als ik de rest van jouw foto's zie, lukt je dat best ;)

Wielerrondes
BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 09:38 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Het valt niet mee om "sport" in beelden te vangen. Ik ben daar het afgelopen jaar ook eens flink mee aan de slag gegaan. Niet dat ik er nu veel van af weet, maar ik heb een beetje ervaring. Afgelopen juni heb ik eens een wielerronde proberen vast te leggen. Het parcours dwars door het dorp en bijna helemaal afgezet met hekken. Ik heb toen ook een plek in de bocht opgezocht om de renners in beeld te krijgen. En ik heb zelfs op de grond gelegen in de bocht om zodoende de renners los te kunnen krijgen van de achtergrond.
Verder had ik de camera ingesteld op het automatisch mee laten lopen van de iso waarde, focustracking on en diafragma 2.8. De lichtomstandigheden waren die dag lastig, renners in de volle zon, in de schaduw. Dit heeft bij mij die dag de beste opnames opgeleverd.
Meetrekken is ook een optie maar vraagt wel de nodig ervaring van de fotograaf. Tijdens de wielerronde heb je al fotograaf best wel even de tijd om te spelen met de omstandigheden, instellingen en de plek waarvan je fotografeert. Dus heel veel oefenenen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp