Pancho schreef:
Hey DirkG, dat is geen korte wandeling hoar
f1 en f5 vind ik top.. goede compo
Kom nu, beste Pancho!

Voor mijn doen, is dit een extreem kort wandelingetje. Ik ben pas om 18.00 kunnen vertrekken thuis en de zon gaat tegenwoordig om 20.00 u onder. In tussentijd nauwelijks 150 foto's getrokken. Na uitzuivering zo'n 50 op m'n blog gezet in m'n wandelverslagje.
Vergelijk dat met dagen als vandaag (dagen met schitterend weer, dus). Ik heb om 14.00 u m'n huis kunnen verlaten en tot na zonsondergang onafgebroken buiten geweest. Vandaag alleen al 606 foto's getrokken. Na uitzuivering zo'n 240 op het web geladen (is nu bezig) en ik denk wel dat het verslagje op m'n blog zo'n 200 foto's zal beslaan. Gisteren heb ik er ook zo'n 520 getrokken en morgen naar alle waarschijnlijkheid ook. En zo gebeurt het elke dag dat het goed weer is.
De reden hierachter is erg eenvoudig, als ik nog even mag. 's Winters (15 okt - 15 maart) zit ik, net als de meeste gehandicapten, binnen. Daardoor ontstaat enorm veel 'goesting' om buiten te zijn als het zomert. Maar, onze rolstoelen hebben een beperkte energievoorraad. 3 uur rondrijden tegen 10 km/u is al wat wij kunnen. Dan is onze batterij leeg moet terug opgeladen worden (dit proces neemt 8 uur in beslag). Dus, zocht ik naar iets dat mij kon boeien, dat ik kon doen terwijl ik buiten was om zodoende meer uren van de zon en het goede weer te genieten. Door mij met fotografie bezig te houden, want elke foto vraag dat je stopt en stilstaat om hem te trekken, luk ik erin om met dezelfde energievoorraad 7 tot 8 uur buiten te zijn.
Ja, f1 lijkt het hier goed te doen! Ik vind het een geslaagde foto, doch hij behoort niet tot mijn beste foto's. Maar, deze foto is 'af' en dat is al heel wat.
f2 moet ik nog korter afsnijden, boven de geparkeerde auto, bijvoorbeeld. In f4 zit een goede comp., dat weet ik zeker, alleen heb ik deze nog niet gevonden. Maar, ik was nooit eerder in 't Galgeveld en ga er in de toekomst nog vaak heen zodat ik deze comp. wel vinden zal.
f5 was een lucky shot. Zo eentje waarvan het resultaat je zelf verbaast.
f6 en f7 zijn mijn favorieten.
[saskia] schreef:
voor mij springen de eerste en de laatste foto eruit! Mooie platen.
Op de andere foto's vind ik de hoogspanningskabels niet zoveel toevoegen, eigenlijk eerder storen.
Reuze bedankt, beste Saskia, voor je complimentje!
Wel, ik dacht hetzelfde als jij. Ik vond die palen ook maar niets en wou ze niet op een foto hebben. Tot ik eens begon te tellen hoeveel leuke fotokes ik niet kon trekken. Want die palen staan er nu eenmaal en er is weinig tot niets dat ik ertegen kan ondernemen. Dus, werd het tijd voor een paradigmawissel. Tegenwoordig hanteer ik dan ook een andere theorie: als iets me stoort, probeer ik het te integreren in m'n foto. Op die manier heb ik met alle 'storende' elementen kunnen afrekenen op twee na. Ten eerste, auto's (+ bussen + vrachtwagens). En, ten tweede, mensen. Met geen van deze zaken kan ik iets beginnen...
Intussen heb ik die elektriek-palen leren apprecieren omwille van hun symmetrie en hun perspectief-versterkende kracht. Daarnaast heb ik toch al enkele fotokes getrokken waarin hun aanwezigheid een noodzaak is, lijkt mij.
Wendy schreef:
Jammer dat je niet bewerkt. Je zult versteld staan wat in veel gevallen een andere uitsnede, recht zetten, een beetje contrast en verscherpen doet.
Je hebt ook gratis programma's, die voldoen prima.
Bij de foto's die je hier laat zien, zou ik alleen wat verscherpen.
Volgens mij heb je een goed gevoel voor compositie.

Op de 2e foto zit een flinke overbelichte plek. Da's jammer.
De eerste geniet mijn voorkeur.
Het spijt me, beste Wendy, dat we een misverstand hebben. Ik behandel mijn negatieven net zoals ik ze vroeger behandel. Dus, ze gaan allemaal door m'n Windows-fotoprogramma, waar ik hen rechtzet (alhoewel 'recht' volgens mijn programma bijzonder 'krom' kan zijn), uitsnijd en de belichting aanpas.

Dat 'verscherpen' zit er bij mijn Windows-pakket niet in. Ken jij per ongeluk zo'n gratis programma?
Tja, dat zal dan wel een gevoel moeten zijn. Want, ik denk niet na, als ik fotokes trek. Dat gebeurt louter intuitief...
Ja, die plek zit daar. Maar, dat is een beetje onvermijdelijk als de zon zo laag staat als toen. Op f1 houdt de brug de zon tegen, waardoor deze foto gevrijwaard is van dergelijke fenomenen. Maar, de Tuinweg is een lange straat en met de zon in je gezicht heb je geen andere keuze. Ik kan die vlek nogel moeilijk afsnijden, want dan verdwijnt alle perspectief. Wel overweeg ik deze foto korter af te snijden. Of verandert dat niets aan je bezwaren?
AJL schreef:
Uw foto's komen niet gereed uit de camera
Vroeger hebben ze foto's ook bewerkt in de donkere kamer
Als je niet bewerkt, uitsnijdt, roteert, enz...kom je niet tot mooie foto's

Ab59 schreef:
Welkom, leuke serie met foto1 gelijk als mijn favo. Ben het met Wendy eens en bewerken is geen manipuleren van de foto, alleen maar verbeteren. Hoe subtieler hoe beter, de digitale techniek vereist namelijk in iedergeval een subtiele verscherping.
Wel, beste AJL en Ab59, ik heb hierboven al vermeld staat, berusten onze geschillen op een onfortuinlijk misverstand. Wat ik bedoel met 'bewerken' is om de foto te nemen als basis en met Photoshop te keer gaan tot het eindresultaat niet meet lijkt op de foto. Toen ik verleden winter gevolgd werd door een laatstejaarsstudente fotografie, die haar eindwerk wilde maken met foto's van Tim (m'n maatje, met wie ik 's winters aquariumdecors bouw) en mij, trok zij een foto van ons tegen een muur. Groot was dan ook mijn verbazing te merken dat muur helemaal anders geworden was, toen ik haar foto's zag. Het is dat wat ik bedoel met 'bewerken'.
Maar, beste AJL, ik hoop niet dat je bedoelt dat voor de intrede van het digitale tijdperk geen goede foto's getrokken konden worden. Want Ansell Adams leefde in de jaren '50 en heeft toch een paar foto's nagelaten om je duimen en vingeren af te likken (enfin, dat doe ik toch) ondanks dat hij zijn foto's nooit heeft kunnen roteren, recht zetten, ...
Reuze bedankt voor je welkomswoordje en je complimentje, beste Ab59!