Het is 13 mei 2025 15:03

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur ben ik gevorderd.
 ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 12:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
graag hoor ik weer uw mening.
heb geprobeerd de tips uit mijn vorige sportserie uit te voeren. (hoop dat jeroentje ook kijkt)
laat maar weer horen.

Fotografie

iso 320 f3.5 1/2000

Fotografie

iso 320 f3.5 1/2000 104mm

Fotografie

iso 250 f4 1/1600 135mm

:zoek

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 12:36 
Moderator
Fotografie

ik vind het mooie foto's zoekertje. :rof

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 12:48 
Lid
Fotografie

Dank je wel Vaag, ik dacht het zelf natuurlijk ook wel maar mensen zijn altijd op zoek naar bevestiging om verder te kunnen.

Fotosmurf is logisch dat jij ze mooi vind, jij bent mijn broer en vind ze altijd mooi hihihih.

ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2012 10:51 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Zeker, een stapje vooruit. Maar we worden wel steeds kritischer, kan je het hebben?
foto 1 vind ik niet mooi, er is teveel onscherpte/ruis wat mij stoort. Ik vermoed dat er een flinke crop is gedaan waardoor je aan kwaliteit verliest. De belichting is niet goed, kijk naar de witten sokken van de voetballer in het groene shirt en broek van de voetballer in het oranje shirt.
Foto 2: is de beste uit de serie. Actie die op je afkomt, zoals er door een ander forumlid werd geopperd. Ook hier vermoed ik een flinke crop.
Foto 3: hier stoort het dat er teveel lichaamsdelen er niet opstaan. Beter zou zijn om de opname dan flinker aan te snijden. De linkse speler mag er wat mij betreft af, die voegt niets toe. Mss is het origineel wel ruimer en kan je hier nog eens naar kijken.

ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2012 12:10 
Lid
Fotografie

Hoi Art, ja ik kan het hebben. :D
dat croppen en verlies van sterkte gaat me steeds meer laten denken om te gaan sparen voor een 3 of 400 lens.
dat met die sokken en zo, belichtingsprobleem bedoel je dan witbalans of onder of overbelichten.
wat de laatste foto betreft zou jij die twee spelers in beeld houden en dan twee handjes van links zien zonder speler of heel veel shopwerk verrichten.

bedankt voor je mening art. :upc

ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2012 15:38 
Lid
Fotografie

Ik bedoel in sokken en broek zijn geen detaillering meer terug te zien, dat klopt niet. Soms is het handiger om een half cq heel stop onder te belichten. Een te donkere opname kun je eenvoudig aanpassen in RAW. Een te lichte aanpassen is veel moeilijker, als het ware niet te doen.
Een wat betreft de uitsnede van de laatste opname. Ik zou croppen daar waar de vingers van de linkse speler de broek raken. Ideaal is het niet helemaal, want hij zou dan in zijn geheel iets meer ruimte moeten hebben. Maar het gaat om de twee spelers die het kopduel aangaan. Zoals ik al schreef mss heeft het origineel meer ruimte, onder andere rechts, de afgehakte vingers vind ik namelijk jammer.

ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2012 16:46 
Lid
Fotografie

Art het origineel van foto 3 is zoals hij is dus helaas niet mogelijk.
dat onderbelichten is dat met jpg ook nog te bewerken.
in raw fotograferen doe ik eigenlijk nog niet denk er wel vaker over na om dat ook te gaan doen.
ik heb wel het idee dat dat voor mijn voetbal foto's niet te doen is, gebruikt veel mb's en afgelopen zaterdag heeft mijn zoon bij twee teams mee gedaan en kom ik thuis met 1100 foto's, oke ik maak allround foto's omdat ouders/spelers het leuk vinden en voor mijzelf hoop ik natuurlijk dat ik een toppertje geschoten heb.
ben vooral aan het leren goed in te stellen voor een steeds beter resultaat, vind dat best wel lastig om alles te onthouden en uit te proberen, maar gaat als het goed is natuurlijk gewoon in je systeem zitten.

het bewerken gaat ook steeds meer kriebelen, maar goed alles op zijn tijd he.
weer bedankt voor je antwoord Art.

ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2012 17:01 
Lid
Fotografie

Ik vind Raw veel makkelijker. Het zijn wel grote bestanden, maar je kan er dan uiteindelijke veel en veel meer mee. Dus hup overstappen naar RAW. Ik zal zeggen probeer het gewoon eens uit en probeer dan gelijk het over en onderbelichten uit. Je zal ziens dat een onderbelichte opname in RAW gewoon een goede opname wordt. In JPEG zal dat veel moeilijker zijn zo niet mogelijk, dit bestand bevat immers veel minder info. En ik ben van mening dat iedere digitale foto vraagt om een nabewerking en dat je dit het beste vanuit RAW kan starten.
Tja, als je 1100 opnames maakt, dan ben je zeker in de gelegenheid om instellingen uit te proberen. Ik heb zelf ook moeite om alles te onthouden en maak ook fouten. Toch moet je ergens beginnen.
Fotobewerking hoeft niet moeilijk te zijn, je begint eenvoudig en later wordt je dan ook meer kritisch in de bewerkingen die je toepast. Echter het verhogen van contrasten, uitsnede etc is echt niet moeilijk......

ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2012 15:28 
Lid
Fotografie

Art ik heb het bovenaan mijn tippenlijst gezet ga dat echt eens uitdokteren. :up

ben ik gevorderd.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2012 22:00 
Lid
Fotografie

Je zal zien, die drempel is niet hoog... succes