Ja Bas, als je ongeveer dezelfde lens als Rob van Sony wilt hebben dan ben je €13.000,- armer.....dat wordt dus wel effe sparen denk ik.
Maar wat wil je precies met die lens.....wil je op een vaste plek gaan zitten wachten[bijv. schuilhut], of wil je er ook mee door de natuur kunnen struinen?
Vergeet niet dat bijv. een 500mm. F/4 knap zwaar weegt, zal ergens rond de 3,5 kg. zijn en dat gewicht ga je wel merken als je een dag of dagdeel gaat wandelen met je camera.
Van Minolta is er ook nog een 600mm. F/4 objectief, die soms weleens 2e hands wordt aangeboden, maar daar vragen ze ook rustig nog €5000,- voor en die lens weegt 5,5 kg.
Er is ook een Minolta AF 400mm. F/4.5 HS APO G, die schijnt ook best wel goed te zijn, maar ik weet zo snel niet wat die weegt.
Met een 1,4x teleconverter zit je dan ook aan de 560mm. F/6.3, wat op zich natuurlijk niet verkeerd is.
Van Sigma weet ik alleen dat de 120-400mm. een goeie lens is, die heeft Gert64 en maakt daar mooie foto's mee, de 50-500mm. en de 150-500mm. ken ik niet.
Zelf heb ik een Minolta 200mm F/2.8 HS APO G en in combinatie met een 2x teleconverter is dat dus een 400mm. F/5.6.
Het voordeel van die lens is dat ie vrij licht is[1 kg. samen met converter] en supersnel met scherpstellen.
En als ik lichtsterkte nodig beb dan haal ik de teleconverter er tussenuit, dan heb ik alleen nog maar 200mm. over, maar wel F2.8.