Het is 13 aug 2025 21:53

Auteur Honden fotograferen, tips?
 Honden fotograferen, tips?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 17:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb op een hondenforum een oproepje geplaatst voor gratis fotoshoots van de hond. Er zijn nu al een stuk of 13 mensen die gereageerd hebben en ik kan binnenkort dus flink aan de slag!
Ik fotografeer hiermee: Canon EOS 450D + EF-S 55-250mm.

Nu zouden wat tips fijn zijn! Wat zijn goede standen om in te fotograferen in een rustige pose, of juist als ze bewegen, tips over ISO, sluitertijd en diafragma zijn ook welkom! Moet nog veel leren, maar nu ik een paar kansen krijg om fantastisch mooie honden te fotograferen wil ik me graag goed voorbereiden.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 17:53 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
gemoet uw ISO rekening houden met de weer omstandigheden
en mooie scherpstellen op hoofd van het voor werp
en om actie er in te krijgen zou ik de sluitertijd op 250 zetten
moest ik niet juist zijn mogen ze het altijd zeggen of verbeteren

groetjes pierre

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 18:08 
Lid
Fotografie

Aktie foto van de hond heb je aan 250ste nog niet genoeg. Ik denk eerder boven de 1/400ste. Zorg voor niet te hard licht dus houd rekening mee met weersomstandigheden. Zet de hond ver van de achtergrond en dus dichterbij de camera dan maak je een beter achtergrond doordat die meer in de dof komt. voor de zekerheid zou ik een diafragma gebruiken van 6,3 of 7,1. Zeker met dit herfstweer bewolkt zou ik al naar een iso 400 gaan. om toch nog een beetje sluitertijden over te houden.. dan kun je dus ook beter meer in de richting van dde 55 mm fotograferen dan meer in de richting van 200. vooral ook veel foto's maken en op verschillende instellingen.. enz.. S6 hier ff een plaatje die ik even geleden heb gemaakt.

Aktie 1/2500ste iso 320 f5,6
Fotografie

thuis 1/80ste iso 100 F5,6 met flits
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 19:11 
Lid
Fotografie

Dankjullie, hebben jullie ook een bepaalde stand waarmee je het beste kunt fotograferen? Gewoon alles handmatig, ISO automatisch dat soort dingetjes?

BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 19:53 
Lid
Fotografie

Op Av denk ik dan geef je voorkeur aan het diafragma de rest gaat dan eigenlijk vanzelf.. Iso aanpassen als de sluitertijden te lang worden.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 20:19 
Lid
Fotografie

Ik denk dat het merendeel hier in diafragmavoorkeuzestand de foto's maakt :)

BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 21:10 
Lid
Fotografie

maar dan wel bij bewegende beesten je sluitertijd nauwlettend in de gaten houden.

in dat geval kun je dus ook overwegen om sluitertijdvoorkeuzestand te gebruiken.

zoals je ziet er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

snelle sluitertijd om beweging te bevriezen
langere sluitertijd om dynamiek in de foto te krijgen maar dan mee pannen.
diafragma voor gewenste scherptediepte als creatieve keuze.
iso zo laag als kan en zo hoog als nodig.

focus op volgstand

en meerdere opnames met ingedrukte ontspanknop (continu opname).

en heb je de gebruiksaanwijzing nog?

staan waardevolle tips in om mooie foto's te maken.

vroeger zeiden we :rtfm

BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 21:32 
Lid
Fotografie

Heel erg bedankt heb ik zeker wat aan!
Hahaha ja ben de gebruiksaanwijzing al voor de 3e keer aan het lezen :rof

BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 21:34 
Lid
Fotografie

Dan is t nu tijd om te oefenen.
Alle tips heb je wel gehad, er zijn geen perfecte instellingen tevoorschijn te toveren.
Gewoon leren door te doen. ;)

BerichtGeplaatst: 08 okt 2012 21:48 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Probeer rekening te houden met de achtergrond, zeker bij de foto's van stil-staande, -liggende, of -zittende honden.......een wat rustigere achtergrond leidt minder af van 't hoofdonderwerp.
Vandaar ook het wat grotere diafragma[kleiner getal] waar Cinemovie 't over heeft, dat zorgt ervoor dat je achtergrond wat waziger wordt.
Portretfoto's[alleen hoofd, nek en misschien nog een stukje borst] doen 't vaak goed wat wazige achtergrond betreft, omdat je dan dichter op je onderwerp zit.......hoe meer mm's je gebruikt, hoe waziger je achtergrond wordt.
Voor actiefoto's is een snelle sluitertijd wenselijk, omdat een hond die rent van alles beweegt, als je dus een een langzame sluitertijd gebruikt krijg je bewegingsonscherpte in de hond.
Zelf doe ik bijna alles via de diafragmavoorkeuzestand en hou ik m'n sluitertijd goed in de gaten.
Meestal fotografeer ik op F/7.1 en probeer bij rennende honden de sluitertijd sneller dan 1/500 sec. te houden....meest komt dat erop neer dat ik m'n ISO op 400 zet, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van 't weer en jaargetijde en dus 't aanwezige licht, hoe meer licht je hebt, hoe makkelijker je snelle sluitertijden hebt.
Maar zoals gezegd is teveel licht[hard licht] ook niet mooi bij een foto, dus beter niet midden op de dag foto's maken.....met 't huidige licht van begin oktober zou ik niet tussen ongeveer 11.00 uur en 15.00 uur de shoot doen, maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van wel of geen bewolking aanwezig, met bewolking kun je natuurlijk wel midden op de dag door schieten.
Continu-opname gebruik ik nooit, maar ik druk zelf gewoon een paar keer op de knop tijdens een run van een hond, of bij een vogel die voorbij vliegt.
Wel zet ik de camera op Continu-scherpstellen[bij Sony AF-C] en gebruik ik bij honden de middelste punt om scherp te stellen, maar bij vliegende vogels wil ik het AF-gebied ook nog weleens op 'Breed' zetten.....vogels zijn meest kleiner en bewegelijker en vliegen niet altijd in een rechte lijn.
Gebruik je bij honden het brede AF-gebied dan heb je kans de de achterkant van de hond scherp is en z'n kop niet. ;)

BerichtGeplaatst: 09 okt 2012 18:50 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
Probeer rekening te houden met de achtergrond, zeker bij de foto's van stil-staande, -liggende, of -zittende honden.......een wat rustigere achtergrond leidt minder af van 't hoofdonderwerp.
Vandaar ook het wat grotere diafragma[kleiner getal] waar Cinemovie 't over heeft, dat zorgt ervoor dat je achtergrond wat waziger wordt.
Portretfoto's[alleen hoofd, nek en misschien nog een stukje borst] doen 't vaak goed wat wazige achtergrond betreft, omdat je dan dichter op je onderwerp zit.......hoe meer mm's je gebruikt, hoe waziger je achtergrond wordt.
Voor actiefoto's is een snelle sluitertijd wenselijk, omdat een hond die rent van alles beweegt, als je dus een een langzame sluitertijd gebruikt krijg je bewegingsonscherpte in de hond.
Zelf doe ik bijna alles via de diafragmavoorkeuzestand en hou ik m'n sluitertijd goed in de gaten.
Meestal fotografeer ik op F/7.1 en probeer bij rennende honden de sluitertijd sneller dan 1/500 sec. te houden....meest komt dat erop neer dat ik m'n ISO op 400 zet, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van 't weer en jaargetijde en dus 't aanwezige licht, hoe meer licht je hebt, hoe makkelijker je snelle sluitertijden hebt.
Maar zoals gezegd is teveel licht[hard licht] ook niet mooi bij een foto, dus beter niet midden op de dag foto's maken.....met 't huidige licht van begin oktober zou ik niet tussen ongeveer 11.00 uur en 15.00 uur de shoot doen, maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van wel of geen bewolking aanwezig, met bewolking kun je natuurlijk wel midden op de dag door schieten.
Continu-opname gebruik ik nooit, maar ik druk zelf gewoon een paar keer op de knop tijdens een run van een hond, of bij een vogel die voorbij vliegt.
Wel zet ik de camera op Continu-scherpstellen[bij Sony AF-C] en gebruik ik bij honden de middelste punt om scherp te stellen, maar bij vliegende vogels wil ik het AF-gebied ook nog weleens op 'Breed' zetten.....vogels zijn meest kleiner en bewegelijker en vliegen niet altijd in een rechte lijn.
Gebruik je bij honden het brede AF-gebied dan heb je kans de de achterkant van de hond scherp is en z'n kop niet. ;)

Dankjewel! Hier heb ik echt heel erg veel aan! :)

BerichtGeplaatst: 09 okt 2012 19:50 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Vergeet ook vooral niet nadien je foto's, met name de mislukte, te bekijken in combinatie met de gebruikte instellingen. Daar zul je nog het meest van leren.

Succes!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp