Probeer rekening te houden met de achtergrond, zeker bij de foto's van stil-staande, -liggende, of -zittende honden.......een wat rustigere achtergrond leidt minder af van 't hoofdonderwerp.
Vandaar ook het wat grotere diafragma[kleiner getal] waar Cinemovie 't over heeft, dat zorgt ervoor dat je achtergrond wat waziger wordt.
Portretfoto's[alleen hoofd, nek en misschien nog een stukje borst] doen 't vaak goed wat wazige achtergrond betreft, omdat je dan dichter op je onderwerp zit.......hoe meer mm's je gebruikt, hoe waziger je achtergrond wordt.
Voor actiefoto's is een snelle sluitertijd wenselijk, omdat een hond die rent van alles beweegt, als je dus een een langzame sluitertijd gebruikt krijg je bewegingsonscherpte in de hond.
Zelf doe ik bijna alles via de diafragmavoorkeuzestand en hou ik m'n sluitertijd goed in de gaten.
Meestal fotografeer ik op F/7.1 en probeer bij rennende honden de sluitertijd sneller dan 1/500 sec. te houden....meest komt dat erop neer dat ik m'n ISO op 400 zet, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van 't weer en jaargetijde en dus 't aanwezige licht, hoe meer licht je hebt, hoe makkelijker je snelle sluitertijden hebt.
Maar zoals gezegd is teveel licht[hard licht] ook niet mooi bij een foto, dus beter niet midden op de dag foto's maken.....met 't huidige licht van begin oktober zou ik niet tussen ongeveer 11.00 uur en 15.00 uur de shoot doen, maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van wel of geen bewolking aanwezig, met bewolking kun je natuurlijk wel midden op de dag door schieten.
Continu-opname gebruik ik nooit, maar ik druk zelf gewoon een paar keer op de knop tijdens een run van een hond, of bij een vogel die voorbij vliegt.
Wel zet ik de camera op Continu-scherpstellen[bij Sony AF-C] en gebruik ik bij honden de middelste punt om scherp te stellen, maar bij vliegende vogels wil ik het AF-gebied ook nog weleens op 'Breed' zetten.....vogels zijn meest kleiner en bewegelijker en vliegen niet altijd in een rechte lijn.
Gebruik je bij honden het brede AF-gebied dan heb je kans de de achterkant van de hond scherp is en z'n kop niet.