Hallo Harry,
Ik heb met grote aandacht je verhaal doorgelezen en ik herken mezelf in grote lijnen hierin.
Je hebt een fantastische gebruikersnaam want in het begin ben je zoekende naar de technische aspecten en als je deze voor een groot deel onder de knie hebt, blijf je zoeken naar vernieuwende mogelijkheden mbt deze fantastische hobby.
In het begin had ik ook al deze vragen maar ik stel je gerust: Als je met passie en geduld deze mooie hobby blijft beoefenen zul je de juiste weg weten te volgen en met bevredigend resultaat.
Ik ben een echte macrofreak (eig. plantenfreak) en heb een hele simpele outfit.
In principe komt het er op neer dat ik met een 400D en de allergoedkoopste macrolens er op uit trek.
Meer heb je in principe niet nodig.
Macrofotografie is weliswaar niet eenvoudig en je hebt een vaste hand nodig. Natuurlijk kan een statief uitkomst brengen, maar een statief is alleen maar ballast en onhandig. Ik zie me bv bij het fotograferen van stoeltjes al een statief gebruiken. Niet dus............
Slechts bij opdrachtfotografie waarbij alleen gebruik gemaakt wordt van kunstlicht biedt imo een statief uitkomst.
Ik ben een grote fan van een geringe DOF en zal zelden een diafragma boven 6.3 uitkiezen als het om plantjes gaat. Bij insecten is dit wat anders. Hier kies je vanwege de onvoorspelbaarheid een snelle sluitertijd icm een groter diafragmagetal. Soms(als de achtergrond dit toelaat) speel ik wel eens met kleinere diafragma's(11 t/m 22) maar in de meeste gevallen leer ik dan dat dit niet zo'n bevredigende resultaten geeft.
Het fotograferen met een groter diafragma brengt "beweging" in de foto! Ik vergelijk dit wel eens met het beoefenen van muziek.
Je kunt een muziekstuk puur technisch afspelen, maar als je er klank- en volumenuances in legt dan wordt het stuk levendiger. Zo is dit met de fotografie óók!
Kies je voor een kleiner diafragma dan is de scherptediepte kleiner in nuance. Je bakent weliswaar een groter gebied af waarin meer scherpte te zien is, maar in het tegenovergestelde geval is de foto meer in beweging. Hierdoor imo ook spannender.
Je moet hiermee maar eens experimenteren.
Jammer dat we zo ver uit elkaar wonen want de helpende hand bieden(voor zover ik dat kan), doe ik graag!!!
Ik weet niet zo héél erg veel, maar wat ik weet wil ik graag met medeforummers delen.
Wat bewerken betreft:
Eerst zet ik in DPP(canonsoftware) de foto's na wat basisbewerking om in een TIF-bestand.
Daarna in CS4 wat levels en kleurtoon aanpassen. Evt selectief wat naverscherpen, een beetje spelen met highlights (indien nodig), verkleinen, naverscherpen (70) een randje er om heen met naam en klaar!
Soms haal ik storende sprietjes e.d. weg..............
Een enkele keer waag ik me aan een grotere bewerkingsuitdaging, zoals met het portretje van Falco laatst. Maar mijn basisprincipe is: Maak de foto op de plek waar je bent en gebruik je bewerkingsprogramma niet om er een hele andere foto qua kleur, licht e.d. van te maken maar gebruik je bewerkingsprogramma puur om je foto wat meer glans te geven. Wees hiermee voorzichtig want het wordt al snel kitscherig en/of onnatuurlijk................
Als je nog meer vragen hebt.......................
Zoekertje schreef:
............waarom zet jij nooit de exif erbij?

Hier heb je een punt

:
De exif verdwijnt doordat ik mijn foto's standaard door een ruisfilter laat lopen(zal wel niet optimaal zijn....) en ik te
LUI ben geworden

om ze handmatig weer er onder te zetten.
Ik had het helemaal niet erg gevonden als ik door één van de moderatoren hiervoor op de vingers getikt zou zijn geworden, want er staat in de regels dat wanneer je foto geen exif meer bevat dat je deze dan handmatig er bij dient te zetten.
Ik zal dit verzuim vwb deze foto goed maken en ik hoop dat ik er aan denk om dat ook in de toekomst te blijven doen.
Goed dat jij er terecht nu om vraagt!!!!!!!
Ik hoor het wel!!!
Vergeet het belangrijkste:
BEDANKT VOOR JE REACTIE!!!!!
Jo