Toni schreef:
@frans: saskia illustreert precies wat ik bedoel te zeggen: ze bewerkt de foto, en pas als ze hem geplaatst heeft en vergelijkt met de andere foto's ziet ze dat 'ie niet klopt. Dat heb ik dus ook, ik kan het niet echt uitleggen.. maarja kwestie van veel oefenen voor me denk ik. :p
Mischien helpt dit.
Stel je ziet alles in grijstinten. Je bent net kleurenblind geworden. Voor een kwartiertje maar

.
Je ziet deze foto van een hond en weet dat dit de labrador van je vriendin haar vriendin is.
Je weet ook dat labradors nooit blauwe vachten hebben.
Met het pipetje in CSx kun je als je klikt met de linkermuisknop kleursamples vastzetten.
Je hebt dat op drie punten gedaan waarvan je kunt aannemen dat het neutrale kleuren zijn en eigenlijk zeker weet dat die niet blauwachtig moeten zijn. Van punt 2 op het apparaatje ben je niet zeker maar is het een goede gok.
Bij die punten zie je dat de waarden voor R(ood) en G(roen) ongeveer gelijk zijn. Dus dat is al goed omdat bij grijstinten (neutrale kleuren) dat zo moet zijn.
Alleen de waarde voor B(lauw) steekt er overal boven uit.
Dus ook als je kleurenblind bent weet je nu dat alle drie de punten een blauwachtig grijs zijn.
De gok over het apparaatje wordt daardoor bevestigd.
Je kijkt ook nog even naar het histogram en ziet dat de linkerkant leeg is. Echte schaduwtinten ontbreken.
Je herinnert je dat er op Photodrome een tutorial is van ene Frans over het aanpassen van kleur en contrast voor beginners en zoekt die op.
.........................................................