Frans schreef:
je klinkt niet echt als iemand die helemaal groen is op fotografiegebied.
de milimeters die je noemt liggen geheel in het bereik van je kitlens.
de objectieven zijn wel lichtgevoeligermaar of dat belangrijk is zul je moeten leren in het gebruik.
beperkte diepte(scherpte) is niet heel eenvoudig bij jouw camera.
de sensor is vrij klein (cropfactor 2) en dat maakt het moeilijk.
als ik jou was zou ik het idee van lenzen in dit bereik te kopen een tijdje uit he hoofd zetten.
ga eerst de mogelijkheden van deze camera benutten. leer de grenzen echt kennen en vraag je over een half jaar af of je wilt investeren in andere lenzen voor je lumix die niet goedkoop zijn of dat je de overstap wilt maken naar ander type camera.
heb onlangs de gf3 aangeschaft met zelfde lens.
naast mijn spiegelreflex voor straat- en vakantiefotografie.
ben er zeer over te spreken voor de aangegeven doelen.
Bedankt voor de reactie, ik ken inderdaad de basis theorie wel maar dat is vooral het lezen van veel boeken momenteel. De link leggen naar praktijk vind ik wat moeilijk soms waardoor dat idd twijfels mee brengt.
Wat bedoel je precies met 'beperkte diepte scherpte is niet eenvoudig met deze camera'? Wat maakt het in praktijk bijvoorbeeld moeilijker met deze camera of waaraan zie je dat?
Ik vind het een goed advies om idd eerst de grenzen van de camera te leren kennen, aan de andere kan wil ook de mogelijkheden met verschillende lenzen proberen zodat ik daar ook weer van leer en evt mee kan nemen in mijn misschien latere keus naar 'beter spul'.
Henk47 schreef:
Lianne een kitlens wordt samen met de body geleverd en is om verschillende redenen dus goedkoop, maar de kwaliteit is daarom ook dikwijls minder. Als je werkelijk voor de hoogste kwaliteit gaat dan is een zogenaamde prime-lens (vast brandpunt, geen zoom) altijd te verkiezen omdat die kwalitatief meestal uitstekend is tegenover een aantrekkelijk prijskaartje. Maar ja, wie is nog gewend om met een vast brandpunt te werken... Ik denk dat je in deze weinig hebt aan adviezen omdat ieder er toch anders over denkt, zelf uitproberen is de beste manier om er achter te komen wat jou met jouw fotografie het beste 'past'.
Bedankt voor de reactie. Ik dacht ook al dat lens keuzes en voorkeuren heel persoonlijk zouden zijn en het een kwestie van proberen wat je het fijnst ligt is. Toch was ik benieuwd of er misschien op voorhand al een lens tussen zit die kwaliteit misschien gewoon niet goed zijn. Waarom fotograferen de meeste mensen met zoom als een brandpunt meer kwaliteit geeft? Alleen gemak?