Helemaal eens met Jeroentje.
Voordeel van de CH-stand boven de CL-stand is dat de camera gelijk start met het schieten van foto's, maar zoals Jeroentje al heeft aangegeven, zul je er 300-1000 beelden per seconde moeten maken om het juiste moment te kunnen pakken, of het electronisch aanpakken. In geval van dit laatste vraagt dit naast een investering in de nodige electronica ook wat van de "opstelling". Of je organiseert een opstelling waarbij je zeker van bent dat de bal op de juiste plek valt, of je zorg voor een speler/speelster die in staat is om de bal op het juiste punt te laten vallen. Laatste is denk ik het mooiste...
Conclusie: wat jij wilt lukt niet eenvoudig, maar is zeker niet onmogelijk. Het vraagt alleen van de betrokkenen veel geduld en de juiste setup:
- je model moet er op ingesteld zijn dat jij meerdere pogingen nodig hebt om de bal op het juiste moment te vangen
- jij moet je camera zo optimaal mogelijk hebben ingesteld: CH-mode dus en vooraf goed scherpstellen, zorgen voor een korte sluitertijd, camera op continue scherpstellen
- zorgen voor voldoende licht: in bustmode flitsen is (naar mijn mening) geen optie
Probeer vervolgens in te schatten wanneer je begint met het starten van de opnames, je camera is niet in staat om 3 seconden lang beelden te schieten. Het interne geheugen raakt immers snel vol en het wegschrijven van de beelden naar het kaartje kost ook tijd en processingcapaciteit. In de praktijk zul je van elke poging (schat ik) z'n 4-5 beelden kunnen maken. Vervolgens maar hopen dat de juiste daarbij zit en dat het model er op haar (?) voordeligst uit ziet

Als het je alleen om het moment met het balcontact gaat, dan is de volgende optie wellicht ook nog iets om over na te denken. Plak/naai/bevestig de bal aan het raket. Opgooien voor de show en de houding en pak vervolgens de beweging. Van 1 probleem ben je dan verlost: het juiste moment (raket + bal) heb je in elke shoot te pakken. Vervolgens komt het neer om de armbeweging op het juiste moment vast te leggen.