Ik ben het helemaal eens met de opmerking van Akira dat de D60 een goede camera is.
In de fotografie geldt zeker: Alle waar naar zijn geld. Voor kwalitatief betere spullen moet je eenmaal meer geld betalen. Voor topkwaliteit zelfs onevenredig veel (naar mijn mening...).
Waarin onderscheidt een hele dure camera zich nu van een hele goedkope variant? Ik zal hier enkele meest "belangrijke" zaken opsommen:
- de body van de hele dure is vaak van magnesium, hierdoor veel zwaarder en dus beter bestand tegen botsingen. De body van de hele goedkope is van kunststof gemaakt en dus veel lichter.
- de body van de hele dure is vaak wat groter van afmeting
- de body is van de hele dure is vaak spatwaterdicht gemaakt, waardoor hij in meer extreme omstandigheden kan worden gebruikt
- de body van de hele dure heeft meer instelmogelijkheden en zelfs voorkeursinstellingen die eenvoudig via een menu oproepbaar zijn.
- de body van de hele dure heeft een veel betere ruisbeheersing
- de body van de hele dure kan meer beelden per seconden verwerken, ook gedurende een langere tijd (meerdere processoren, meer intern geheugen, meerdere memorycards)
- de body van de hele dure heeft geen voorkeurschakelaar als portretstand, landschap e.d. De goedkope variant heeft deze knop wel omdat dit model zich richt op een ander publiek
- de body van de hele dure heeft een sluiter die veel langer mee gaat
- de body van de hele dure, die zich speciaal richt op portretfotografie heeft een CCD met heel veel pixels
- de body van de hele dure bevat steeds vaker een full frama CCD
- de body van de hele dure heeft geen inbouwflitsertje
- de body van de hele dure kan veel meer externe flitsers verschillend aansturen
- de body van de hele dure vraagt eigenlijk om het gebruik van toplenzen
- duurdere bodies bevatten vaak beeldstablisatie (soms zit dit in de lens)
- de body van de hele dure is heel veel duurder
Als je deze vergelijking ook voor de lenzen maakt:
- de hele dure lens is gemaakt van zwaarder materiaal en kan daardoor tegen een stootje
- een hele dure telelens kan hierdoor heel zwaar zijn
- de hele dure lens is spatwaterdicht gemaakt, voor gebruik ook in extremere omstandigheden
- de hele dure zoomlens schuift niet "uit". Het in- en uitschuiven gebeurt in de behuizing
- de hele dure lens heeft minder lensfouten in het glaswerk en maakt superscherpe foto's ook bij alle diafragmawaarden
- de hele dure lens is lichtgevoeliger, waardoor je nog bij beperkt licht zonder flitsen foto's kunt maken
- een hele dure telelens zal hierdoor naast heel zwaar ook nog eens heel groot zijn
- duurdere lenzen bevatten vaak beeldstablisatie (soms zit dit in de camera)
- de hele dure lens is heel veel duurder.
Wat zijn nu de gevolgen van een hele dure combinatie in vergelijking tot een veel goedkopere variant?
- de hele dure combinatie is veel zwaarder
- de hele dure combinatie past niet in een standaard fototas, waardoor je dus ook een dure tas zult moeten aanschaffen
- de hele dure combinatie vraagt om een duur en stevig statief. Een goedkope kop kan de zware combinatie niet goed dragen. Een stevig statief is zwaar.
- de hele dure combinatie geeft je meer status...
- de hele dure combinatie is heel veel duurder
Al met al: laat je niet gek maken door de kwaliteit als je dit budgetair niet kunt of wilt betalen. Ook met een goedkopere camera kun je voorzien van een goedkopere lens hele mooie foto's maken. Als je op een gegeven moment tegen de grenzen van de camera aanloopt, dan kun je altijd nog je body "upgraden" door een duurder modelletje te kiezen. V.w.b. de waarde van je fotografiespullen zie je dat:
- kwalitateitslenzen en andere randapparatuur als statieven en flitsers hun waarde redelijk goed vasthouden
- zelfs de goedkopere lenzen in het algemeen hun waarde langer behouden dan bodies
- een body heel snel in waarde daalt
Er worden ook veel meer nieuwe versies van bodies gelanceerd dan nieuwe versies van lenzen.
Tot slot: het is de fotograaf die het beeld bepaalt en die dus de foto maakt, de camera registreert alleen wat hem wordt opgedragen te registreren...
