Thuis heb ik zelf een MacBook pro met glanzend scherm (gewoon het standaard scherm van de 15"). Dit vind ik zelf erg prettig werken. Wat jeroen in het andere topic zei klopt wel. Maar als jij weet hoe je foto's er op jou scherm uit zien en een beetje in kan schatten hoe ze er dan op een ander scherm uit zien is dit geen probleem meer.
Voor printen maakt het ook niet veel uit, daar heb je gewoon een goed scherm voor nodig, mat en glans kan beide.
Nadeel van glans is dat omgevingslicht een grotere rol speelt.
Op school werken we met iMac's (glans scherm), maar er staan eventueel een aantal eizo's. Ook daar merk ik dat de glanzende schermen heel goed zijn.
Ik denk dus dat beide kan, als je zelf de verschillen maar weet en dus ook kan inschatten hoe het er op een ander scherm of een print uit gaat zien.
Iets waar je met een laptop wel heel erg mee op moet passen is de kijkhoek en de helderheid. De kijkhoek kan een foto heel erg veranderen, gelukkig hebben de MacBook schermen hier niet heel veel last van (in vergelijken met andere laptops). Met een MacBook heb je ook de neiging om de helderheid vol open te zetten, dit moet je dus niet doen. Als je dat wel doet zien mensen met een los scherm de foto's vaak te donker en nog belangrijker: donkere prints.
En dan als laatste: het scherm van een laptop is vaak heeeel moeilijk te kalibreren. Met een MacBook schijnt het beter te zijn dan met andere laptops maar nog steeds niet perfect.
Kortom: een MacBook heeft een heel goed scherm (zowel glans als mat), maar een eizo o.i.d. is simpelweg nog veel beter. Maar dat wist je vast al wel

.