Annemiek88 schreef:
Hallo,
Sinds een tijdje zit ik er over te denken om in mijn woonkamer een studiohoekje te maken. Wellicht zou ik hiermee (na een periode veel oefenen uiteraard) wat betaalde portret opdrachtjes mee kunnen doen.
Een vriend van mij is professioneel fotograaf. Hij adviseerde mij de Bowens Gemini flitsset 400
(
http://www.calumetphoto.nl/eng/product/bowens_gemini_400_400ws_kit/bowbw4717 )
Dit zijn twee flitsers van 400watt.
Mijn vraag aan jullie is of iemand hier ervaring mee heeft? Of heeft iemand tips voor een andere goede set?
Ik twijfel of ik 2 of 3 lampen moet nemen. De achtergrond heeft immers eigenlijk al 2 lampen nodig als je dit gelijk goed wil doen. Plus het model natuurlijk. Dus als ik bij deze set nog een flitser koop, zit ik al boven de 1000 euro. Dit vind ik nogal een investering voor iets wat 'een gok' is. Ik heb weinig ervaring met studio's en ik weet natuurlijk niet of dit op termijn een succes wordt. Daarom houdt ik liever het budget wat lager, rond de 500 euro. volgens mij kun je hier ook wel een leuk setje voor krijgen met genoeg Watt en een goede herlaadtijd?
Bij fotokonijnenberg adviseerde ze mij een Jimbei set van 180 Watt (350 euro)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/29167/jinbei-delicacy-d-180-studio-flits-kit-de-luxe.htmlVolgens mij kun je hier helemaal niks mee? Die lampen geven zo weinig licht dat je je model wel heel dicht bij de lampen moet hebben staan..
Kan iemand deze twijfelkont helpen en tips geven?

Groetjes Annemiek
je vriend geeft je goed advies ! met 400W kun je iets deftig doen.
wat betreft 2 flitser op achtergrond, kan met 1 ook als je deze achter het model plaatst.
persoonlijk vind ik 180W te licht en is net goed voor bovenlichaam opnames.
bowens kwaliteit is top moet je niet aan twijfelen.
waar je moet op kijken is volgende,
kies voor een metalen behuizing.
voorzien van interne ventilator koeling
ga voor minstens 300 W
deftige statieven (de soort die blijven staan na die 5 keer opgeplooid te hebben.)
kijk naar de vatting (bowens S vatting) die vind je tweedehands ook vb. snoot enz...
andere passen er niet op en ben je gebonden aan dat merk.
hoeveel flitsers heb je nodig, eigenlijk moeilijk op te antwoorden.
met 1 kan je al op weg met reflectie scherm erbij.
tot hoever kan je gaan is eigenlijk geen antwoord op,
bv.
1 links vooraan
1 rechts vooraan
1 BG
1 haarlicht
dat zijn er dus al 4
wat betreft kortbij plaatsen, een halve tot een meter van het model met 400W lijkt me niet verkeerd.
hoe verder men ze plaatst, hoe meer kontrast je krijgt.
vergeet ook geen draadloos trigger setje
grts