Annemiek schreef:
En dan nog een laatste vraag: waarom teveel naverscherpt? Waar zie je dat dan aan? Heb USM 100%, 3,2 px, 3 levels en na verkleinen 0,2 px en 100% smart sharpen.
Dat was 't eerste wat ik dacht toen ik het topic opende, ik weet ook niet waarom en is ook niet makkelijk beoordelen bij foto's van 900px.
Maar er staat ook dat ik 'het idee' heb dat ie teveel is verscherpt, m.a.w. je zit op 't randje.
Ik hou nooit vaste waarden aan voor 't verscherpen, als ik een RAW-bestand in Photoshop bewerk dan gebruik ik meest Slim Verscherpen en de hoeveelheid zet ik dan op 100% en bekijk dan op 100% beeld hoever ik moet gaan met de straal....meest is dat tussen de 1 en 1,5 px waar ik dan op uit kom.
Als ik daarna de foto verklein doe ik 't juist andersom, ik zet de straal op 0,3 px en kijk aan hoever ik moet gaan met de hoeveelheid....meest kom ik dan uit ergens tussen de 50 en 70%.
Met de nieuwe A77 die ik heb weet ik nog niet hoever ik kan gaan met de ISO, maar ISO 400 gaat iig. goed.
Met de vorig, de A55 ging ik ook bijna nooit verder dan ISO 400, maar hij stond dan ook bijna altijd op ISO 400, omdat zoals ik al eerder zei die beestjes altijd kunnen bewegen.
Als ik onderwerpen had die stil genoeg zaten, of als er echt voldoende licht was dan ging ik weleens terug naar ISO 200.
Ik heb ook weleens ISO 100 geprobeerd, maar zag toen weinig verschil tussen ISO 100 en ISO 200, dus voor 't soort fotografie wat ik meest doe gebruikte ik ISO 100 al niet meer.
Misschien dat er met wat slechtere/donkerdere omstandigheden wel verschil zal zijn tussen ISO 100 en ISO 200, maar als 't wat donkerder werd wilde ik juist m'n ISO omhoog gooien, in verband met de sluitertijden.