Het is 28 jul 2025 15:29

Auteur Fotograferen op de startavond van Lightchallenge 2013
 Fotograferen op de startavond van Lightchallenge 2013
BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 13:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik wil vanavond graag mijn camera uitproberen op een lichtfestival bij mij in de buurt. Er zijn lichtprojecties op de gebouwen en ook stilstaande verlichte objecten in de straten en plein. Waar moet ik als beginner het meest op letten om met een paar gelukte foto's naar huis te kunnen gaan. Statief neem ik natuurlijk wel mee. Ik vermoed dat het erg druk zal zijn maar wil geen bewegende mensen op mijn foto's. Waar ik met een lange sluitertijd wel last van krijg denk ik. Hoe snel moet de sluitertijd om het licht toch goed te vangen zonder dat ik bewegende personen op beeld krijg. En kan ik beter met sluitertijdvoorkeuze werken of diafragmakeuze . Misschien hebben jullie een paar tips die ik vanavond kan gebruiken. En voor diegene die wil weten wat ik wil gaan fotograferen, als je Air4events intypt op google dan is het misschien wat duidelijker.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013 18:57 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik kan me vergissen maar met een lange sluitertijd "verdwijnen" mensen volgens mij juist uit je beelden (zolang ze bewegen tenminste) Met alleen een statief ben je er eigenlijk nog niet, een afstandsbediening zorgt ervoor dat je geen bewegingsonschepte krijg door het afdrukken zelf (spiegel opklappen voor het afdrukken is nog beter) Stel je witbalans in anders krijg je allemaal gele beelden (meestal werkt kunstlicht het beste) en zet je iso niet te hoog want dan krijg je meer ruis in je beelden.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013 19:03 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Antoinette
Met een B+W ND110, waar je bijv een sluitertijd van een minuut mee kunt krijgen, verdwijnen inderdaad mensen of auto's. Een snelweg zou je leeg kunnen laten lijken bijvoorbeeld.

Als je een wat langere sluitertijd probeert, stel dan niet in dat wanneer je de ontspanknop indrukt, de foto gelijk gemaakt wordt. Stel in dat de camera 2 seconden wacht, druk op de knop, loop een meter achteruit en dan maar hopen dat de grond niet trilt.
ISO niet te hoog zetten nee, om bijvoorbeeld het licht van lantaarnpalen etc op te kunnen vangen, maar ook vanwege ruis.
Witbalans ook even goed instellen, gewoon veel proberen en dan lukt witbalans vanzelf wel.

Sluitertijd of diafragma voorkeuren? Ik zou gewoon in M schieten, waarbij je alles zelf in kunt stellen.
:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp