__Erik__ schreef:
Aan je apparatuur zal het hoogstwaarschijnlijk niet liggen (ga ik er even vanuit dat er niks stuk is).
Dat hoop ik ook niet natuurlijk.. Mijn uitrusting is nog geen jaar oud en mijn lens zelfs pas 2 weken

Dus ik ga er van uit dat alles nog goed werk vooral omdat ik altijd heel erg zuinig ben op mijn spullen.
__Erik__ schreef:
Eerste vraag is of je deze platen maakt vanaf statief? En zo ja, hoe? (Uit de hand 1/13sec stil houden is iig voor mij niet weggelegd, er zijn talllozen die dat wel kunnen, maar goed.)
Als je al vanaf je statief plaat (opgeklapte spiegel, afstandbediening, etc), moet 't dus aan je instellingen liggen:
Plaat is gemaakt vanaf statief met afstandbediening.
Dit doe ik sowieso altijd met dit soort platen.
__Erik__ schreef:
Diafragmakeuze is goed, levert voldoende diep scherptevlak op om de plaat van voren naar achter scherp te laten zijn. Sluitertijd heb ik al bij statief gehad, je gekozen iso is prima.
Ergo, blijft - voor nu - alleen maar het scherpstelpunt over, de vraag is dan ook waar heb je op scherp gesteld? En had dat voldoende licht/contrast om op scherp te kunnen stellen?
Als je handmatig zou hebben scherpgesteld op ~12m40, had je een scherptevlak vanaf 6m60 tot aan oneindig (bron: dofmaster.com/dofjs.html). Dan was je plaat van voor tot achter scherp geweest.

Dit ben ik zo nog niet vaker tegengekomen dus zal mij hier is flink in gaan verdiepen.
Geloof dat mijn scherpstelpunten in de lucht zaten.. Had hem op 'automatisch' staan.
Maar als ik het zo snel bekijk dan moet ik er voor zorgen dat ik vanaf 12m (volgens die site) iets verder moet scherpstellen om de gehele plaat scherp te krijgen?
Dus in mijn geval had ik op het water scherp moeten stellen of op de bomen aan de rechter kant?
wim schreef:
mooie sfeer foto.
sluitertijd rond 1:100 houden iso kan makkelijk naar 400.
Ga me nog is goed verdiepen in DOF en hoop dat het komende vrijdag weer mooi weer is om te oefenen

Ook zal ik Wim zijn tip even testen natuurlijk

Alvast bedankt voor de tips!