Bedankt allemaal

Dan ga ik me er toch aan wagen een terugblik te schrijven.
Tja. Dat was het dan. Ongeveer 60-70 dagen, 50 foto's. En da's lang, dat kan ik uit ervaring zeggen inmiddels. (:P).
Het lastigste was denk ik nog wel, de druk om een kwalitatief redelijk tot goede foto neer te zetten. Dat is waarom ik me aangemeld heb voor dit project, omdat ik er vaker tegenaan liep, wanneer ik iets of iemand moest fotograferen, dat ik dat niet voor mezelf deed. Ik ben denk ik iemand die het voor iedereen zo goed mogelijk wil doen, wat je ook terug zult zien als ik fotografeer voor iets of iemand. Maar van die druk wilde ik graag af, want het fotografeert totaal niet ontspannen. Heb meegemaakt dat foto's totaal mislukten, ondanks dat ik dezelfde techniek bij mezelf prima beheerste.
Dat was misschien nog wel het grootste doel van dit project, of deze opdracht. Van de druk afkomen. Goede platen af kunnen leveren, ondanks dat het 'niet morgen ook wel kan', ik het niet 'over een uurtje nog wel eens kan proberen'. Met tijdsdruk om kunnen gaan, en vooral, overtuigd zijn van een idee dat je in je hoofd hebt. En gewoon blijven proberen totdat het lukt.
Dat waren wel zo'n beetje de doelen van dit project, en het idee erachter. Niet eens zo om fototechnieken te verbeteren, wel enigszins om nieuwe dingen te ontdekken etc, maar vooral in alle omstandigheden relaxed kunnen fotograferen.
Maar god, wat heb ik dit onderschat. Ik dacht, dat doe ik wel even. Misschien dat dat enigszins arrogant klinkt (zo is het niet bedoeld), maar ik had totaal niet het idee dat 50 foto's me nog vies tegen zouden kunnen vallen.
Misschien heb ik het school-aspect hierin in mindere mate meegenomen, misschien in iets te weinige mate.
Vaak had ik zeer weinig tijd, omdat ik meerdere belangen had.
School enerzijds, zou wel handig zijn als ik over kan naar de 4e. Wat overigens prima gaat lukken, daar kunnen een forum en een project prima langs.

Maar anderzijds vrienden etc, dingen die ik graag buiten school doe.
Maar ik wil natuurlijk ook een redelijke plaat af kunnen leveren.
Heb wel gemerkt dat die verdeling maken, nog knap lastig kan zijn, en is. Omdat je alles wil blijven doen. Natuurlijk kan ik m'n activiteiten buiten fotografie en school een beetje temperen op sommige momenten, maar ook dat vond ik belangrijk.
Wat ook erg meewerkte, is dat ik een erg drukke periode op school achter rug heb. In 3 jaar VWO nog nooit een periode gehad waarin ik zoveel dingen moest doen, die vreselijk veel tijd opslokten. Gelukkig maar dat het macroseizoen nog niet begonnen was. Was m'n punten hoogstwaarschijnlijk niet ten goede gekomen (:angel

).
Dus vaak een snelle oplossing moeten zoeken. Wat velen wel weten, is dat kenmerkend voor een 50mm lens, de kleine scherptediepte is. Waar je erg gave resultaten mee kunt boeken. Helaas beschik ik daar niet over (inkomen van een 15-jarige is niet echt een vetpot zegmaar), en heb ik dit project met mijn Tamron 17-50 F2.8 gedaan. Wat vaak net teveel scherptediepte gaf.
Maar vaak dus op zoek naar objecten waar je iets creatiefs in kon leggen wbt scherptediepte.
Als ik zo een beetje terug zit te kijken op de foto's, zie ik relatief veel objecten, minimalistisch verwerkt in een beeld, met witte achtergrond en ondergrond.
Ben eigenlijk niet zo heel tevreden met de foto's, wat veel veroorzaakt werd door andere bezigheden, wat tot tijdgebrek leidde. Maar vaak ongeveer dezelfde foto's gemaakt, wat ik betreur. Had graag rondgestruind door natuur, steden etc, om iets origineel weg te zetten. Maar ja, dat ging gewoon niet, helaas.
Als ik rekening houd met de omstandigheden waarin ik de foto's moest maken (even rekening houden met dat school niet alleen op school is, maar ook middag / avond thuis

), ik toch redelijk tevreden kan zijn.
Er zaten betere, en baggerplaten tussen, maar over het algemeen denk ik niet dat ik onder het niveau zat waar ik me nu bevindt. Ben ook erg blij dat ik de rookfoto's ontdekt heb, is leuk om te doen, en je leert veel van Photoshop als je ze bewerkt.
En als laatste natuurlijk, motivatie. Op zich ging dat redelijk, op een aantal dagen na, maar dat was sporadisch te noemen. Wel zat ik er rond 35 toch wel even doorheen, zo merkte ik. Zeker toen ik een week ziek was geweest, en ik de andere mensen op PT hun project af zag ronden, moet ik zeggen dat de motivatie bij mij steeds verder wegzakte. Lastig om het dan weer op te pakken. Maar vanaf dag 40 ongeveer begon ik de motivatie wel weer te hervinden, toen er nog maar 10 foto's te maken over waren. Dat hield wel aan tot vandaag, dag 50.
Heb er zeker wat van geleerd. Geleerd om beter met druk om te gaan, maar ook een aantal technieken, met onder andere rookfoto's, flitsertechnieken, portretfoto's, studiofoto's etc. Hee, dat is op zich toch wel een redelijk lijstje. Veranderd mijn beeld van het project toch weer een beetje meer in het positieve.

Dan ook even een bedankje aan jullie

, er waren een aantal vaste bezoekers, en een aantal dat onregelmatig reageerden. Maar van beiden heel veel geleerd, en ook onder andere door het forum de motivatie op momenten dat het niet zo lekker ging weten vast te houden, waar ik erg dankbaar voor ben. En natuurlijk veel tips gehad, waar ik ook blij mee ben, en veel aan gehad heb.
Denk dat jullie wel even bezig zijn met dit te lezen, ik heb er toch ook wel een halfuurtje aan besteed, dus ik wens jullie veel plezier.