Clown geeft in de tweede bericht aan met welke hoeveelheid die moet na verscherpen.
Daar geeft niemand een direct antwoord tot dat ik er iets over zegt.
Je moet even rekenen omdat het af hand van de PPI van de print en de kijkafstand, ik kan het helaas niet simpler maken.
Frans schreef:
Anvh
Een radius van 23 pixels is erg veel.
Maar ik denk dat je het gebruik van de calculator uit zijn verband hebt gehaald.
Bij vergrotingen die op grotere kijkafstand bekeken worden kun je volstaan met minder dpi dan de standaard 300.
Je kent het wel de reuzenposter langs de snelweg die wanneer je met de neus er bovenop staat uit punten bestaat.
Zie ook
viewtopic.php?f=43&t=52582Voor een canvas die je in de huiskamer hangt zou ik me niet zo druk maken over de kijkafstand.
Wel op het scherpst van de snede verscherpen met een radius die past bij de detaillering onderwerp en net tegen de halo"s aan.
Het kiezen van radius, hoeveeheid en drempel vind je dan weer in mijn eerdere link
viewtopic.php?f=43&t=5023323 pixels is niet veel voor die PPI en kijk afstand, en dat is wetenschappelijk onderbouwd

Als je de PPI lager zet en/of je maakt de kijk afstand kleiner dan word ook die waarde minder.
Je eigen stuk waar je naar link is leuk maar is niet voor print.
Reden is simpel; je werkt op je momitor en niet op de print dus hoe weet je of je genoeg heb verscherpt?
Daarom dat je de PPI moet weten en de kijkafstand dan weet je wat voor output sharpening moet gebruiken. Waar jij het over heb is creatief verscherpen.
ps:
De meeste verscherping plug-ins voor photoshop hebben vaak profielen voor print, daar moet je papier soort en de grote invoeren van de print invoeren en de programma doet de rest.
Nik en Topaz hebben zulke programma's
@Frans.
Hier krijg je de wind van voren van iemand anders.
http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/print_viewing_distance.htmlCitaat:
At a recent trade show, where some of my black and white prints were on display, someone (you know the sort ;-) came up, pressed his nose close and declared that my prints were "over sharpened"
Fine, they were -- for a 6 inch viewing distance!
As I pointed out, I don't tend to do 26"x17" prints for people to view from less than a foot away. It's why billboard posters can make do with 10ppi.
Note, I produce my large prints to be enjoyed in a reasonable viewing environment. In general, people who want to look at them with a magnifying glass are never going to buy one :-) After several days standing around at a trade show, my reaction to the 'oversharpened' comment is to look in my wallet for the small map of the Pacific I keep, which shows the tiny tiny island where the people who actually care live - this is one reason it's not always good to put me in a public facing role for several consecutive days :-) :-)
So for prints bigger than A2, I'll typically use 240ppi, and for the two big prints below (across from the balcony) I used 180 ppi.