Voor mij is het nog maar de vraag of je je camera in portretstand moet zetten. Zelf kies ik er voor om nooit de portretstand te gebruiken, ook al heb ik tegenwoordig standaard een grip onder mijn camera "hangen". De reden: het formaat van de schermen zorgt er voor dat foto's in portretstand "verkleind" worden weergegeven in diverse pakketten.
Als je toch een foto in portretstand wilt hebben, dan kun je ook de foto "in portretstand croppen". Het voordeel is dat je de camera niet hoeft te draaien. Tegenwoordig hebben de camera's sensoren die erg ruim in de pixels zitten (met dank aan de pixel-race), dus een crop leidt niet tot zodanig verlies van pixels dat je er kwalitatief niks meer mee kunt

Daarnaast heb je het voordeel dat het niet hoeven meeslepen van een extra grip (met batterijen) onder je camera maakt dat je camera niet te zwaar wordt.
Tot slot: een grip heeft (soms) een beperkt aantal functieknoppen. Als je een instelling wilt veranderen, moet je vaak de camera weer kantelen omdat je anders slecht bij de gewenste knop kunt komen.
Just my 2 cents...