Het is 22 jul 2025 23:16

Auteur Is dit nu ruis??
 Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 22:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hierbij een foto die ik iets donkerder heb gemaakt om het probleem te laten zien wat ik bedoel. Bij dieren met vacht heb ik vaak het probleem van groenige vlekken daar waar de vacht schaduw heeft. Ook op iso 64 gebeurt het wel. Is dit nu ruis of is dit toch een ander probleem omdat het jpeg is? Het verdwijnt niet als ik ruis onderdruk en ook jpeg artefact staat aangevinkt. Ik weet wel dat het al menig foto heeft verprutst. en natuurlijk zijn het net diegene die anders de mooiste zouden zijn geweest op een dag oefenen. Ik werk nog steeds met een bridgecamera .

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 01:16 
Lid
Fotografie

Heeft het lieve hertje niet gewoon heerlijk in het natte gras liggen rollen en schurken zodat er daadwerkelijk groene afdruk van het gras op zijn vacht is terechtgekomen? Gras kan behoorlijk afgeven en als je een beetje pech hebt is dat bijvoorbeeld net op je lichte broek ;)

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt echter. Kun je met jouw camera ook foto's in RAW formaat maken? Ik gebruik voor de RAW foto's vaak Digital Photo Professional (software van Canon) en kan dan de optie 'chrominance noise reduction' gebruiken. Daar een beetje meer of minder van wil nog weleens helpen. Wat de oorzaak van het 'probleem' is zou ik alleen echt niet weten... Ben er wel nieuwsgierig naar dus hou dit topic ook even in de gaten :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 09:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Vaak is het gewoon de reflectie van de ondergrond. Gras dus in dit geval en groen dus. Bij honden zie je dit ook heel vaak. Vooral onder de kin waar de reflectie van het gras rijkelijk op staat. Je kunt het achteraf corrigeren op de computer.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 11:21 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
nee dit is geen ruis..
Ruis wordt minder zichtbaar als je de foto donkerder maakt..

Dit lijkt mij te maken met reflectie van licht op de donkere plaatsen. Maar kan ook de grenzen van het dynamische bereik aangeven van je camera en objectieven.

Profiel op dit foto forum
 Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 12:39 
Lid
Fotografie

@nuelle: hoe corrigeer ik dit dan achteraf?

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 12:40 
Lid
Fotografie

Zeker geen ruis en denk niet dat je op ISO 64 zoals je aangaf ruis te zien zal hebben op je foto's.
Op de meeste toestellen is de ruis pas zichtbaar in de hogere ISO. Bij de goedkopere modellenreeds vanaf ISO 800 bij een FullFRame meestal pas vanaf hoger dan 1600. Allez dat is mijn ervaring he. Andere kunnen het ook anders ervaren hebben. Je geeft wel niet aan of het altijd groene vlekken zijn. Als het altijd groen is dan lijkt het me ook geen reflectie he, want als het reflectie is dan zou het ook blauw kunnen zijn of rood bijvoorbeeld allemaal afhankelijk van de ondergrond waar meestal de reflectie vandaan komt. Dus vraagje terug: Is het altijd groen op gelijk welke foto?

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 12:56 
Lid
Fotografie

het si een fabel dat ruis pas zichtbaar is bij een bepaalde iso.. het is een kwestie van goed belichten! wel klopt het dat je bij iso 100 minder snel fouten maakt inn die zin dan op iso 1600

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 12:57 
Lid
Fotografie

ytje123 schreef:
@nuelle: hoe corrigeer ik dit dan achteraf?

De vraag is of je het moet corrigeren, op mijn gekalibreerde scherm zie ik het omdat je het erbij verteld..

het is zowel ws wel natuurgetrouw.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 13:42 
Lid
Fotografie

Eerlijk gezegd zie ik in deze foto het probleem helemaal niet :blush

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 15:18 
Lid
Fotografie

Ik vind het hier ook geen probleem. Je ziet het ietsje onder de buik en in de hals bij de buiging maar niet storend. Ik weet niet wat je zelf op je scherm ziet?
Had jij niet CS2? Of ben ik nu in de war met iemand anders?
In CS kan het bijvoorbeeld door te gaan naar afbeeldingen, aanpassingen, kleurtoon/verzadiging en kun je kijken waar wat zit. In camera RAW is dit een stuk beter te doen met de schuifjes. Je hebt verschillende opties. Als je wat met de schuifjes en de verschillende opties speelt zul je al gauw het verschil zien. Echter, als je op je beeldscherm nu duidelijk groen in beeld hebt dan kun je beter eerst zorgen dat de kleuren beter kloppen op je beeldscherm. :) :)

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 20:10 
Lid
Fotografie

Fotografie

gister gemaakt toen twee eenden ineens uit het riet duikelden. Druk aan het paren. Het ging er wild aan toe in ieder geval. Tegenlicht ja, maar hier zie je het ook weer bij mij althans heel duidelijk, maar nu meer geel van tint. Toch een belichtingsprobleem dan soms?

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 20:27 
Lid
Fotografie

Nou ik ben er al uit hoor, alleen mijn monitor geeft zulke kleuren, die andere pc's en de laptop van manlief laten het probleem niet zien en is de foto dus heel anders. Ik moet hier in de monitor gaan rommelen met de instellingen. vraag ik mij nu af hoe sommige geplaatste foto's op dit forum bij jullie overkomen als dat ik dacht dat ze zijn qua kleur en licht. Dat ga ik dus straks maar eens rustig bekijken op de andere computers hier.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 00:58 
Lid
Fotografie

de eendjes zijn idd wat geel, maar niet te geel, ik vindt het passend bij het licht! Het gaat om je scherm dus. deze zul je moeten kalibreren, maar ws is het een standaard scherm wat je bij je computer koopt, dan zul je het nooit optimaal krijgen.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 07:54 
Lid
Fotografie

Kalibreren van een monitor is handig. Ik heb sinds kort een spyder pro. Ik zou niet meer zonder willen. Succes

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 08:13 
Lid
Fotografie

Ik heb de monitor los gekocht. Een Benq led monitor. Maar zit er dan ergens een programma om te kalibreren of moet je dat nog installeren.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 12:16 
Lid
Fotografie

ytje123 schreef:
Ik heb de monitor los gekocht. Een Benq led monitor. Maar zit er dan ergens een programma om te kalibreren of moet je dat nog installeren.

je kan of aan het scherm zelf gaan instellen of via de de instellingen van je grafische kaart.

Ik heb de spyderpro gekocht. Is een investering maar je weet dan zeker dat je monitor idd de goede kleuren weergeeft. Zelf regelen doe je naar smaak dat kan dan toch nog afwijkingen bevatten van de correcte kleuren.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 12:46 
Lid
Fotografie

is heel erg afhankelijk van je computer en grafische kaart.. Met mijn Imac is het in de computer te doen..

ik heb een spyder elite, maar die is minder zaligmakend dan men beweerd, op mijn laptop werd alles groen, en op mijn Imac krijg ik helemaal een bende, dat komt door de glazenplaat die voor het scherm zit..

ws zit er een programma bij je grafische kaart, maar het lastige dan is dat je het op het zicht moet doen. maar wat is je referentie kader.

Op mijn Imac waren het steeds vragen wat is duidelijker 1 of 2, en hoewel ik wel verschil zag wist ik heel vaak niet wat beter was.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 14:44 
Lid
Fotografie

oh ik heb nu 1 pc en 2 laptops gedaan met de spyder pro en afwijkingen heb ik nooit gehad. Ik heb hem ook pas in mijn bezit.

Dat tweede dat je aangeeft dat bedoelde ik met naar eigen smaak instellen. Je kan zelf aangeven wat jij beter vind. Ben je gek op kleur dan kan je al snel teveel saturatie in je beeld brengen. Enz enz.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 23:49 
Lid
Fotografie

Zo werkt het bij iMac iig niet. Ze vragen wat geeft meer contrast etc... Maar eigenlijk zou er een kleuren kaart moeten zijn waarbij je die kleur evenaart op het scherm.. maar zo'n systeem bestaat niet volgens mij.

Is dit nu ruis??
BerichtGeplaatst: 01 jun 2013 12:28 
Lid
Fotografie

Ik ben bijna de laatste keer 2 uur bezig geweest mijn monitor te kalibreren. (MacBook). Wat een takke job zeg. Maar wel waard. Handmatig kalibreren doe je aan de hand van een kalibratie foto. Omdat dit de minst nauwkeurige manier is heb ik er veel tijd in gestoken. Tot ik scheel zag kan je wel zeggen. :D Maar het resultaat is top!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp