Het is 20 mei 2025 01:41

Auteur Onderwatercamera voor in Egypte
 Onderwatercamera voor in Egypte
BerichtGeplaatst: 03 jun 2013 23:47 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo,

Aankomende zomer ga ik voor de tweede keer 3 weken naar Egypte en omdat het snorkelen en duiken vorig jaar zo mooi was wil ik deze keer graag een onderwatercamera mee hebben. Alleen ben ik op dat gebied helemaal nieuw en weet ik dus niet zo goed welke aan mijn wensen zullen voldoen.

Het hoeft echt geen professioneel duiktoestel te zijn. Mijn moeder maakt na afloop van vakanties altijd graag een fotoboek, ik wil dus graag een paar scherpe plaatjes van de onderwaterwereld hebben.
Daarnaast wil ik zo scherp mogelijk kunnen filmen en een foto op posterformaat af kunnen drukken.

Ik ben vanmiddag bij de mediamarkt geweest en daar zag ik de volgende camera's die mij wel aardig leken:

Fujifilm xp100
Olympus tg630
Sony DSC-tf1
Fujifilm xp60

Verder heb ik eigenlijk nog niet rondgekeken, ik hoopte dat ik hier wat tips kon krijgen bij het kiezen.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met 1 van deze camera's, of raad je misschien een hele andere aan?

Ik hoor het graag
Groeten Joey

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 00:09 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb slechte ervaringen met dit soort onderwatercamera's (maar misschien heb ik wel gewoon pech gehad). Ik heb er in het verleden twee aangeschaft. Beiden zijn nog diezelfde vakantie overleden... :(
De foto's vielen eerlijk gezegd ook een beetje tegen, maar ik heb wel onderwaterfoto's :)
Het alternatief: een camerahuis voor je spiegelreflex, maar da's eigenlijk (gezien de prijs) geen alternatief...

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 01:17 
Lid

Bedankt voor je snelle reply.
Een huis is inderdaad eigenlijk geen optie...

Mag ik vragen welke onderwatercamera's jij gehad hebt?
Want ze zijn er uiteraard in verschillende klassen.
Van alle onderwatercamera's die de mediamarkt verkoopt zitten deze qua prijs en prestatie in het midden.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 06:53 
Lid
Fotografie

2xOlympus

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 09:55 
Lid
Fotografie

zo snel te zien zijn het camera's die "af fabriek" waterdicht zijn tot zo"n 10 meter.
Niet handig als je wil gaan duiken, dan kom je al snel beneden die 10 meter. En dan kun je kiezen voor je camera en de duik afbreken (met een kwaaie duikleider) of je camera verdrinken.

Overigens levert snorkelen zelden scherpe plaatjes op. Het is bijna onmogelijk om al snorkelend doodstil in het water te hangen door de opwaartse druk alleen al.
Scherpe plaatjes tijdens duiken; hangt grotendeels af van je duikvaardigheden; o.a. of je in staat bent om een perfecte trim te verkrijgen

Qua camera zou ik een (high-end) compact camera kiezen met los onderwaterhuis. Daar heb je "op het droge" ook nog plezier aan en zijn meestal uitbreidbaar met allerlei accessoires mocht je dat ooit willen.
Dit kost wel wat meer, maar op marktplaats kun je soms een goede deal doen.
Zelf gebruik in een Canon uit de G serie met onderwaterhuis.

edit; kijk ook naar bereik van je (interne) flitser, beneden een mtr of 5-6 wordt alles blauw en zonder flitser is de kleur ook niet terug te halen. Als je ook nog mogelijkheid hebt voor het plaatsen van een diffusor, helemaal mooi. De kans op backshatter (door inflitsen van zwevende deeltjes worden die als witte vlekjes zichtbaar op je foto's) wordt anders erg groot.

Je ziet, er komt wel wat meer bij kijken voor scherpe foto's als alleen een camera kopen en klikken maar. Zeker 70-80% is afhankelijk van je snorkel-/duikvaardigheden :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 11:17 
Lid
Fotografie

Wij van Photodrome stellen het op prijs als nieuwe leden zich voorstellen.

Dat kan hier viewforum.php?f=13

Ook het bijwerken van het profiel is eengoede zaak.

Dat kan hier ucp.php

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp