De twee opdrachten die Tony mij heeft gegeven waren:
Opdracht 1: een bosfoto met bokeh bubbels. Als ik (Tony) hier door het bos loop en omhoog kijk het licht flink door het gebladerte schijnt dan denk dat moet Henry zeker lukken.
Zaterdagochtend aan de slag gegaan met opdracht 1. Hieronder het resultaat.

Al met al vond ik deze opdracht best wel lastig. Ik denk dat in de herfst deze opdracht eenvoudiger is door de mooiere herfstkleuren, de losse blaadjes aan de takken. Nu zitten de onderwerpen (blaadjes) te dicht op elkaar, zijn er bijvoorbeeld geen paddestoelen op boomstammen te bekennen en de mosjes beschikten niet over de vrolijke kleine bloemetjes. Uiteindelijk een grasje als onderwerp genomen en deze wat omhoog gehouden zodat de achtergrond gevormd werd door een boom en de bladeren van het bos. Zon zorgt hier voor tegenlicht, wat de belichting van het grasje weer bemoeilijkte (had geen flitser bij me en mijn body beschikt niet over een ingebouwd flitsertje...). Al met al: ik vond deze foto maar knap lastig te maken.
Opdracht 2: een Nachtopname met vierkante bubbels. Tip van Tony: Op internet zijn vele tutorials te vinden, tik maar eens in 'how to create heart shaped bokeh' op google,
Vrijdagavond aan de slag gegaan met opdracht 2. Hieronder het resultaat.

Ik wilde een relatie leggen tussen de bubbels en het onderwerp. Bij vierkante bubbels moest ik denken aan dobbelstenen. Later las ik dat Tony van mij een nachtopname wilde hebben. Dus... gewacht tot het avond/nacht werd, een dop voor de lens gemaakt met een vierkant gaatje in het midden, flitsers uit de kast gehaald, lampen in huis aangemaakt en geƫxperimenteerd met een opstelling totdat ik het beeld op de sensor kreeg wat ik voor ogen had.
Morgenochtend aan de slag met de bokeh afkomstig van het bladerdak van het bos.