Van Henry kreeg ik
twee mooie opdrachten:
Opdracht 1:
Citaat:
Maak een foto van een bloem met een mooie bokeh. De bokeh mag afkomstig zijn van oplichtende bubbles, afkomstig van dauwdruppels of van oplichtende waterdruppels uit een plantenspuit, maar de mooie bokeh mag ook afkomstig zijn van buiten het scherptegebied bevindende andere bloemen
#1 - invulling opdracht 1

Hier was mijn plan om naar buiten te gaan om in een mooi bloemenveld een klaproos te platen, met als bokeh een aantal andere klaprozen, natuurlijk bij voorkeur tussen de margrieten. Helaas werkt het weer niet mee, zijn hier de klaprozen veelal al uitgebloeid en hebben de boeren en uiterwaarde-eigenaren het gras - en de bloemen - al voor mijn voeten weggemaaid. Enfin, plan B dan maar: het tuincentrum. Voordelen te over: geen of nauwelijks wind, altijd wel bloeiers te vinden, vaak meer van hetzelfde, altijd leuk/handig voor de bokeh. Toch viel het nog niet mee, er staan altijd wel planten, klanten, personeelsleden of andere obstakels in de weg. De plaat hierboven heb ik gekozen als de betere van de gemaakte serie, omdat: er tegenlicht was (als extratje), herhaling in te passen viel, de bokeh geleverd werd door andere bloemen en dat allemaal als drukke achtergrond.
Opdracht 2:
Citaat:
Maak een foto van een onderwerp in het stadscentrum, waarbij je de bokeh in de foto een zelf gekozen vorm hebt meegegeven.
#2 - invulling opdracht 2 - "overal praten ze over Project BB"

Dit was vooral een groot, om niet te zeggen: énorm, gevecht. Mijn geklaag van vanmiddag was niet voor de vorm, het was écht een DRAMA, ik wist 't niet meer en eigenlijk weet ik 't nog steeds niet.
Wat ging er mis: ben begonnen met een machinerie te maken, een soort adapter waar je verschillende figuur templates in kunt doen. Gewoon uit de link van Henry, beetje knutselen, op de kleuterschool heb ik nog wel goed opgelet, was zo gebeurd. Dan natuurlijk even proefgedraaid, appeltje-eitje, verschillende figuren, geen probleem.
Toen dacht ik, oja, eigen figuurtje, eerst wilde ik het wapen van Den Bosch proberen, maar dat was té ambitieus, nou begint daar alles mee, mja. Toen kwam ik relatief snel op het logo van dit project, mooi, kat in het bakkie.
En toen begon de ellende: folie waarop de letters stonden was te grof, te troebel, te dun, te dik, etc, etc. Vervolgens was er geen stift te vinden - zowel in huis als in de kantoorboekhandel - waarmee ik op plastic kon schrijven. Toevallig kwam ik nog een speciale hobby stift tegen van de kids, die hield wel, dus die maar even ingepikt.
Daarna proberen met zowel de 50mm als de 100mm, met de 50mm kan je met zo'n adapter erop niet meer scherpstellen, met de 100mm gaat dat nog wel, maar ideaal is 't niet: grootste probleem is dat je niet of nauwelijks bij je scherpstelring kunt, daarna komt het probleem dat je adapter mee draait. Verder kun je eigenlijk niks met 100mm (op crop) in de stad, 50mm is ook al niet ideaal. Bovendien is met die laatste 't effect al minder.
Zoals in het andere topic al gemeld, vanmorgen was het licht niet ideaal (dicht bewolkt), daarnaast bleek dat je in reflectie bokeh bubbels (dat zijn dan vlakken en derhalve niet scherp genoeg) geen effect ziet. Toen maar uitgeweken naar een avond opname.
Ik heb het niet voor elkaar gekregen om op een onderwerp scherp te stellen en dan de bubbels in de achtergrond te krijgen, vandaar dan maar de oplossing dat de bubbels het onderwerp werden 'iedereen praat over Project BB'.
Zo, dit was eens, maar écht nóóit meer