Het is 23 jun 2025 17:56

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Grijsfilter ervaringen / tips
 Grijsfilter ervaringen / tips
BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 10:57 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goede dag allen,

Ik ben op zoek naar een goed grijsfilter om langere sluitertijden te krijgen.
Heb aanvankelijk een Starblitz ND fader (2-8 stops) gekocht, met het idee dat dit wel leuk was om wat te spelen met de lange sluitertijden. Ik had voor de prijs geen topkwaliteit verwacht, maar die vind ik echt bedroevend. Zo verschijnen er al snel zwarte kruizen in beeld bij te donker instellen, die je pas weg krijgt door in te zoomen, wat niet wenselijk is. Ben denk ik wel toe aan iets beters, definitievers.

Nu ik me er meer in verdiep, krijg ik steeds meer vragen. Zo zie ik dat je eigelijk twee systemen hebt: gewoon ronde filters die je direct op de lens schroeft en kaarten die je in een filterhouder plaatst. Ben erg benieuwd naar de ervaringen en meningen hierover van ervaren gebruikers.
Wat ik me ook afvraag is of je filters over elkaar kan plaatsen. Technisch zal het wel kunnen, maar wat gebeurd er met de kwaliteit? Als je een 2 stops op een 4 stops zet, zal je dan een goede kwaliteit 8 stops krijgen? De range waar ik aan denk is 2-8 stops, dus zou dat in aanschaf kunnen schelen. En gebruik je met grijsfilter ook een UV filter, of laat je die dan achterwege? Laats vertelde iemand me dat dat een raar effect geeft, maar dat kan ik niet goed beoordelen, omdat het effect vooral is beinvloed door de kwaliteit van het verstelbare filter, had ik het idee.
Verder ben ik benieuwd naar de ervringen met verschillende merken, prijs/kwaliteit verhoudingen. Ik ben een beginner, dus zal de kwaliteit van mijn foto's de komende jaren niet in eerste instantie van de filter kwaliteit afhangen, maar toch...

Alvast bedankt voor de reacties,

gr. Nico

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 11:48 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Je hebt natuurlijk de B&W filters. Dat zijn goede filters, duur en ik vind het een nadeel dat het een vast filterformaat is.

Bij het Cokin systeem en het Lee filter systeem kun je adapterringen kopen waardoor je de filters op elke lens kunt bevestigen. Je kunt bij die systemen meerdere filters voor elkaar plaatsen.

De Lee filters zijn erg goed en ook meteen erg duur (dat dan weer wel). Ze zijn ook niet overal verkrijgbaar. http://www.leefilters.com/

Cokin is veel goedkoper en de een vindt het mooi, de ander vindt dat het een wat roziger kleur geeft. http://www.cokin-filters.com/

Ik gebruik nooit een UV filter, dus ook niet in combinatie met het ND filter dat ik heb.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 12:37 
Lid
Fotografie

Had je al gezocht op het forum?

Misschien hier ook eens kijken viewtopic.php?f=36&t=49151&hilit=filter

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 12:45 
Lid

Dank voor de reacties,

@ Paula: Dat is een voordeel van de kaarten ja, had ik nog niet aan gedacht.

@ Frans: Ja, wel gezocht, niet gevonden. Of eigenlijk te veel gevonden in een groot deel van de topict komt het woord filter voor., maar dat linkje is wel nuttig.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 21:54 
Lid
Fotografie

Zogenaamde 'draai'filters kun je niet over elkaar plaatsen, bijvoorbeeld de ND110 van B+W.

Heb je geld genoeg, met LEE filters kan dit dus wel. Hiermee kun je bijvoorbeeld een 10 stops ND filter plaatsen, met een GND filter er daar nog voor bijvoorbeeld, welke werk scheelt in de bewerking. Wat is je budget?

BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 23:04 
Lid

Dank je Bas,

tja, budget heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Die Lee filters zijn zo duur, dat is gewoon een meervoud van Cokin. En zoals ik al zei: als beginner zal de kwaliteit van de foto's voorlopig niet daar van afhangen schat ik in... Dus ik neig nu naar kaarten van Cokin.

Maar ik denk er nog even rustig over na...

BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 23:06 
Lid
Fotografie

Cokin heb ik heel even gehad. Gelijk weer doorverkocht. Kwaliteit niet optimaal natuurlijk, en 3 stops nd bleek toch echt te weinig. Ben super tevreden over mij nd110 :)

BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 23:26 
Lid
Fotografie

heb sinds een maand of 2 ook een B&W
moet zeggen dat deze ook mij goed bevalt.
wel een hoop vignet maar ach meestal helpt dit de foto stiekem.
resultaat is wat aan de bruine kant in kleur.
maar heb toch eigenlijk snel de neiging het monochroom of dualtone te maken.
ja ze zijn niet goedkoop.

verwacht overigens niet tesnel een goed resultaat.
vraagt echt om geduld en goed inschatten wat de omgeving gaat doen met een lange sluitertijd.

grt
Maurice

BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 23:37 
Lid
Fotografie

Vignet heb ik geen last van :unsure
Bruine kleur kun je prima verhelpen in PS, vaak is kleurtemperatuur lichtjes aanpassen al genoeg.
Voor sluitertijd bestaat ook een handig tabelletje om het gevoel te kweken voor sluitertijd zegmaar:
http://bkv.tumblr.com/post/24870045/exposure-table-for-nd110
In tabel:
- Links: sluitertijd met zelfde instellingen, maar zonder filter, met correcte belichting
Zorgt ervoor dat rechts met filter en eenzelfde instellingen ook een correcte belichting oplevert.

:)

BerichtGeplaatst: 09 jul 2013 01:08 
Lid
Fotografie

Ik heb een L.C.W. Fader ND NK II variabel ND filter.

De Fader ND Filters Mark II van LCW (Light Craft Workshop) zijn variabele ND filters welke naar eigen wens aan te passen zijn. Door de twee gedeelten van de filters ten opzichte van elkaar te draaien kun je de gradatie traploos veranderen van 2 tot 8 stops lichtverlies. Omdat de 2 helften van het ND Filter ten opzichte van elkaar te draaien zijn, is het voorste filterelement één maat groter dan je oorspronkelijke filtermaat. Hierdoor zal er ook bij het gebruik van groothoekobjectieven geen vignettering optreden. Je originele lensdop zal vervangen moeten worden door het meegeleverde LCW exemplaar.

ND staat voor Neutral Density, oftewel neutrale dichtheid. Het filter is neutraal grijs, waardoor het licht dat het doorlaat enkel in intensiteit wordt beïnvloed en niet in kleur. Met de LCW Fader ND filters is het aantal stops variabel van 2 tot 8. (ND2 tot ND400) Wanneer je voldoende licht hebt, maar toch met langere sluitertijden wilt werken is dit een oplossing.

Voordeel: je hebt 1 filter die je voor op je bestaande lens monteert, bestaande uit 2 aan elkaar bevestigde filters. Door aan de buitenste filter te draaien, maak je het filter donkerder of lichter. Heeft alles te maken met lichtpolarisatie.

Nu ik een betere lens heb gekocht krijg ik wel de indruk dat de grijstint niet egaal is over het volledige bereik. Dit weet ik niet 100% zeker omdat ik nauwelijks iets doe met dit filter. Komende zomervakantie gaat hij wel weer mee om een waterval weer fotogeniek vast te leggen (d.m.v. een langere sluitertijd bij daglicht).

BerichtGeplaatst: 09 jul 2013 02:12 
Lid
Fotografie

Hier nog een handige tabel om de sluitertijd te bepalen,

http://www.mountainsandwaves.com/files/20914/neutraldensityfilterchartbystephendickey.jpg

Het is eigenlijk nier moeilijk je meet het licht zonder filter en die gemeten waarde natuurlijk afhankelijk van de ingestelde iso waarde en het gekozen diafragma is b.v 1/500 sec.

! stop minder is delen de sluitertijd door 2 dus 1/250 sec 2 stops is dan weer die 1/250 sec weer delen door 2 enz.

Let op ben je langer dan 1 sec dan ga je vermenigvuldigen met 2, dus weer een stop minder wordt dan 2 sec en weer 1 minder 4 sec en de volgende is 8 sec.

Dus 10 stops minder van 1/500 sec is met filter 2 sec. maar dat is globaal een uitgangspunt het filter is nooit helemaal exact de opgegeven waarde en bij langere sluiter tijde kunnen de licht omstandigheden ook veranderen door even een wolkje voor de zon of net andersom dat de zon net even doorbreekt, dus het blijft wel experimenteren.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2013 21:49 
Lid

Allen bedankt voor de reacties,

Henry, heb je met jouw filter geen last van een kruis dat verschijnt bij veel stops en een korte brandpuntafstand?

BerichtGeplaatst: 09 jul 2013 23:01 
Lid
Fotografie

Nee, geen last van.

BerichtGeplaatst: 10 jul 2013 12:11 
Lid

Hm.

Vind het instelbare filter van L.C.W. dan toch ook wel weer interessant. En wat minder goede ervaringen met Cokin proef ik hier...

Ik tijfel nog even door..

BerichtGeplaatst: 10 jul 2013 14:33 
Lid
Fotografie

Minder goede ervaringen... Nouja laten we het erop houden dat als je er serieus mee aan de slag wilt, je binnen een halfjaar overstapt op een filter van glas :)

BerichtGeplaatst: 10 jul 2013 19:00 
Lid
Fotografie

Verklaar je nader Bas.
De Lee filters zijn ook niet allemaal van glas namelijk.
Ben mezelf aan het verdiepen in Cokin Z-pro. Gemaakt van CR39 Resin (Plastic dus)
Maar deze schijnen het prima te doen.
Alleen bij stacken van filters hebben ze last van een rode zweem, welke weer makkelijk te corrigeren is in PS.

Of heb jij een andere aanbeveling?

BerichtGeplaatst: 10 jul 2013 19:09 
Lid
Fotografie

LEE is glas of semiglas.

Nouja, nu ik er zo over nadenk. Eigenlijk heb ik Cokin maar heel kort getest. Wel zijn er voor Cokin stukke minder filters beschikbaar dan voor het LEE systeem.

Heb hem destijds van de hand gedaan, omdat het ND filter een maximale hoeveelheid had van 10 stops.
:)

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 21:50 
Lid
Fotografie

leefilters.com schreef:
Resin Filters
Our most popular filters are made from lightweight, optically superior polymeric materials which makes them tough, easy to handle and easy to clean. Each resin filter is handmade by our technicians and then passed through rigorous quality control to ensure 100% accuracy and precision.

Resin filters are generally available as Grads (half colour, half clear) or Standards (all colour).

Glass Filters
Some filters, by their nature need to be manufactured in glass – Polarisers, some Soft Focus and Neutral Density Standards and are available as 100mm glass filters to fit the standard LEE system

Polyester Filters
Thin flexible filters, generally used for colour correction, black and white or soft focus effects. They are only available as Standards, but are considerably cheaper than resin filters in most cases and can easily be cut to fit smaller filter systems.

Dus alle creatieve filters zijn plat gezegd; plastic. (En dan reken ik Pola en ND niet tot creatief, voor het gemak)

Maar goed; Ontopic dan maar.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 21:59 
Lid
Fotografie

Oh.... Verkeerd laten informeren dus :blush

BerichtGeplaatst: 18 aug 2013 17:16 
Lid
Fotografie

Weet ff niet of ik hier een nieuw topic voor moet maken, indien ja dan geen probleem.

Ik heb eergisteren een goedkoop setje ND filters kunnen testen van eBay.
In de set zitten 3 filters, ND4 ND6 en ND8.

Mijn eerste indruk was dat ze niet donker genoeg waren, maar ik heb geen referentie materiaal.
Om te proberen lange sluitertijden te forceren heb ik ze allemaal op elkaar geschroefd, en op mijn Nikon D300s geschroefd.

Ik kwam met F22 maximaal op 1.6 seconden sluitertijd :dk
Ook werkte de AF van mijn camera feilloos en snel.

Kan toch niet de bedoeling zijn?

Nu snap ik dat je normaliter waar krijgt voor je geld etc etc, maar ik heb ze zelf niet gekocht en had simpelweg de mogelijkheid ermee te experimenteren.
Ik dacht, als zoiets nou leuk is dan schaf ik me in de toekomst een goede set ND filters aan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende