Ik zat vorige week nog in een persbus en ik was de enige met Photoshop.
De rest had allemaal Lightroom. Maar voor het gros van de profs die ik ken; allemaal Photoshop. En niet per sé de nieuwste versies. Wij zijn dit jaar op de zaak overgestapt van CS3 naar CS6 omdat we een interessant aanbod van Adobe kregen.
Zelf draai ik privé nog met CS5 en dat kan alles wat ik nodig (hoewel ik toe moet geven dat er dingen zijn zoals clonen wat in CS6 toch wel verbeterd is)
Voor het beheer van foto's gebruik ik voor de zaak Bridge, maar dit bevalt me niet goed. Ik vind het traag. Hoewel ook hier CS6 wel verbeterd is t.o.v. andere versies. Maar echt snel is het niet.
Persoonlijk geef ik daarvoor de voorkeur aan PhotoMechanic (
http://www.camerabits.com/)
Let wel; dit is voor beeldbeheer en kan niet bewerken, maar dat kan Bridge ook niet.
Wanneer de prijs een rol speelt; dan denk ik dat Photoshop Elements of Paint Shop Pro goede volwaardige alternatieven zijn. Hoewel er natuurlijk meer dingen kunnen met de volledige versies van Photoshop (tip; zoek naar een gebruikt exemplaar, ze zijn er gewoon voor interessante prijzen. En dit is gewoon legaal als je goed kijkt naar wat je koopt)
Je kunt natuurlijk ook een abonement nemen op de Creative Cloud van Photoshop en daar in 3 jaar veel meer voor betalen dan wat een volledige versie van Photoshop kost. Echter is Adobe gestopt met updates voor de volledige versies en ondersteunen ze alleen nog maar Creative Cloud (kortweg CC)