Het is 27 aug 2025 09:30

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur kraaien
 kraaien
BerichtGeplaatst: 25 jul 2013 11:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik doe weinig dieren en zie hier veel goeie tips...
Je laatste reactie laat mijn wenkbrouwen fronsen; een vliegende vogel of rennende haas is voor menig forummers hier al een brug te ver....
Jij bent pas begonnen met je eerste camera/spiegelreflex dus mijn advies is: neem bovenstaande adviezen ter harte en ga eerst oefenen op statische onderwerpen om de techniek te doorgronden en onder de knie te krijgen. Kijk veel naar foto's van anderen, kijk wat je mooi vind en hoe ze de opnames gemaakt hebben. Er zitten vogelaars urenlang in een hut voor 1 opname....
Heb ooit een gitaarles gehad en dacht binnen een week een liedje te kunnen spelen. Na een half jaar kon ik redelijk mijn vingers verplaatsen tussen 3 accoorden....
Geduld is een schone zaak.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kraaien
BerichtGeplaatst: 25 jul 2013 11:58 
Lid

oke ik ga de A stand ook voornamelijk gebruiken. dank

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 kraaien
BerichtGeplaatst: 25 jul 2013 11:59 
Lid
Fotografie

Ik wilde eigenlijk zeggen dat ik deze foto niet geplaatst zou hebben, maar dat ligt in dit geval natuurlijk anders. In dit geval is het een leerzame foto. Voor mij persoonlijk is dit een mislukte foto.

Een foto moet aan een paar voorwaarden voldoen om mooi gevonden te worden, maar op zijn minst "moet" de foto scherp op het onderwerp zijn. (Met natuurlijk uitzonderingen op de regel, niets moet..)

Op de M-stand schieten is natuurlijk niet erg, je leert de belichtingsdriehoek daarmee kennen, maar de leercurve is misschien wel een beetje te steil. Er zullen waarschijnlijk heel veel foto's mislukken in het begin.

Omdat scherpte toch wel erg belangrijk is, en ik graag met scherptediepte speel (DOF), schiet ik voornamelijk op de diafragma voorkeuze stand (Av in mijn geval vanwege Canon). Daarbij hou ik een oog op de sluitertijd om bewegingsonscherpte door te lange sluitertijden tijdens het uit de hand schieten te vermijden. ISO zo laag mogelijk houden (vanwege ruis bij hogere ISO waarden), mochten de sluitertijden te lang worden, en je wil niet knijpen met je diafragma, dan de ISO omhoog..

Om te leren gewoon veel schieten, en hier de foto's plaatsen voor advies.

kraaien
BerichtGeplaatst: 25 jul 2013 12:16 
Lid

De makkelijkste weg is niet altijd de beste.

Graag leer ik fotograferen (ook op statische voorwerpen). Maar de hoofdreden dat ik de camera gekocht heb is om (bewegend) wild te fotograferen (vogels hazen enzovoort).

Net als met gitaarspelen ligt de tijd die je nodig hebt aan het liedje dat je wilt gaan spelen zo heb je
la bamba binnen een week onder de knie en heb je voor een stuk van bach vele jaren nodig.

Ik begin met de lat hoog te leggen (vliegende vogels fotograferen) maar dan creëer ik ook meer ervaring in het soort fotografie wat je graag wilt doen en dan ben je er al wel lekker mee bezig.

PS
Ik was ook een vrij snelle gitaar leerling :)

kraaien
BerichtGeplaatst: 25 jul 2013 12:19 
Lid

Matglas schreef:

Om te leren gewoon veel schieten, en hier de foto's plaatsen voor advies.

zal ik doen.

allen, alvast heel erg bedankt voor de tips en de hulp. :up

kraaien
BerichtGeplaatst: 25 jul 2013 14:02 
Lid
Fotografie

Gitaar spelen en een liedje spelen op een gitaar zijn 2 verschillende dingen.....

kraaien
BerichtGeplaatst: 25 jul 2013 21:45 
Lid
Fotografie

Ik denk dat we je eenvoudig nog wel 10 pagina's met tips kunnen geven, maar dan zul je de bomen door het bos niet meer zien. Mijn tip: gewoon beginnen :)

kraaien
BerichtGeplaatst: 27 jul 2013 01:11 
Lid

Dat zal ik doen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2