korandoke schreef:
Er zijn geen slechte foto toestellen of slechte lenzen.
het enige verschil met toestellen is dat het ene toestel meer mogelijkheden heeft dan het andere. deze verschillen maken de prijs.
ook de ruis onderdrukking heeft een prijs om 1 aspect te noemen.
wat lenzen betreft is dit ongeveer het zelfde.
zolang je met voldoende licht werkt en niet te snel bewegende onderwerpen is er geen probleem, alle lenzen presteren dan goed....
Ik ben het deels met Korandoke eens. Een goede lens maakt echt wel een verschil met een slechte lens. Hier wijk ik dus van Korandoke's mening af.
In het verleden zijn er wel eens kitlenzen geleverd die uitsluitend (...) softe foto's afleverden. We hebben hier ook iemand gehad (ik weet niet meer precies wie dat was, dus misschien is die persoon nog steeds een actief lid), die maar niet snapte waarom er geen scherpe foto uit de camera kwam. Eerst hebben we gezocht in de nabewerking, maar uiteindelijk moesten we toch de conclusie trekken dat dit aan de lens lag. Lens vervangen en voila... scherpe foto's! Hiermee wil ik helemaal niet zeggen dat alle kitlenzen een waardeloze kwaliteit leveren. Bij de aanschaf van een camera met kitlens moet je alleen even iets meer googlen om de kwaliteit van de lens te achterhalen. Is de kitlens slecht, dan kun je dus beter die lens niet aanschaffen.
De vraag die jij alleen zelf kunt beantwoorden is of je bij jouw gebruik snel tegen de grenzen van de camera aan zult lopen. Wat bedoel ik hier mee? Als je, net als Korandoke zegt, fotografeert op tijdstippen dat er genoeg licht is (dus overdag), de snelheid (aantal beelden per seconde) niet zo belangrijk is, voor binnenfotografie je flitser inschakelt en niet van plan bent om elke pixel afzonderlijk te bekijken, dan voldoet bijna elke camera. Zeker de nieuwere modellen die namelijk ook nog eens beter met ruis kunnen omgaan en voldoende pixels aan boord hebben om na een crop nog voldoende pixels over te houden voor een behoorlijke vergroting..
Ter illustratie: zelf heb ik voor mijn vrouw een 18-200mm lens aangeschaft en daar kun je ook geweldig mooie foto's mee maken. Dit soort superzoomlenzen wordt op fotofora al snel als "minderwaardig" gereedschap gezien. Het is namelijk een groot compromis.
Als je erg kritisch kijkt naar de foto's bij verschillende brandpuntsafstanden, dan zie je dat deze lens bij sommige brandpuntsafstanden minder scherpe foto's produceert. Als je je daar aan stoort, weet je dat je liever niet met deze brandpuntsafstanden van deze lens een foto moet maken. Blijven er nog genoeg brandpuntsafstanden over

Zijn de foto's bij die paar brandpuntsafstanden dan zo slecht? Welnee! De foto toont in die gevallen gewoon ietsje softer. Je krijgt de foto in de nabewerking nooit echt lekker superscherp, maar het blijven acceptabele foto's.
Ook kan deze lens geen foto maken met een diafragma van f/1.4 of f/1.8, simpelweg omdat dit diafragma er niet op zit. De foto met die lekker korte scherptediepte kun je dus met deze lens niet maken, maar als je meer kijkt naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden, heb je bijvoorbeeld aan deze lens een geweldig stuk "gereedschap" in handen.
Een goedkope body heeft een sluiter die niet zo heel erg lang mee gaat, maar als je geen 35.000 foto's per jaar gaat schieten, gaat de goedkope body toch lekker lang mee.
Wat ik maar wil zeggen is dit: weeg alle goedbedoelde adviezen af tegen jouw situatie. Hoe fotografeer jij en hoe kijk jij naar een foto. Je een te dure body en een aantal lenzen aan laten praten die niet bij jouw manier van fotograferen past, zal leiden tot minder plezier.
Succes met je keuze!