Het is 26 aug 2025 20:23

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur water nymph
 water nymph
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 20:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Tips zijn altijd welkom.
Info over de foto's kan ik niet allemaal terug vinden, daar zijn ook tips over welkom.
Ik heb daarom de info erbij gezet die ik wel zelf terug kon vinden al weet ik zelf niet wat het betekend.

1.
Fotografie
1/60s
focuslengte: 41.0mm
f/5.6
35mm equivalent: 438 mm
ISO: 400
2.
Fotografie
1/80s
focuslengte: 52.0mm
f/5.6
35mm equivalent: 292 mm
3.
Fotografie
1/100s
focuslengte: 30.0mm
f/5.6
35mm equivalent: 169 mm
4.
Fotografie
1/60s
f/5.0
ISO: 200
5.
Fotografie
1/60s
f/5.6
ISO: 200
6.
Fotografie
1/125s
focuslengte: 24.0mm
f/7.1
35mm equivalent: 135 mm

Laatst bijgewerkt door NOVEMBERx92 op 18 sep 2013 14:30, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 water nymph
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 20:28 
Lid
Fotografie

Ik zit me heel erg af te vragen wat je bedoeling is met de foto's in het water, wat je de kijker wilt vertellen? Ik zie bij foto 2 een grote fout, je hebt niet goed scherpgesteld, de scherpte ligt volgens mij achter haar in het water. Wel leuk model. ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 water nymph
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 21:19 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Daar sluit ik me bij aan :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 water nymph
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 21:38 
Lid
Fotografie

even wat huishoudelijke mededelingen.

de eerste foto voldoet denk ik niet aan de minimale afmetingen van 700 pixels aan de langste zijde.

graag aanpassen indien mijn inschatting klopt.

je foto's werken als hyperlink.
dat is niet de bedoeling.
de eerste heb ik als voorbeeld voor je aangepast.
aan jou om de rest ook aan te passen.

zie ook dit topic
viewtopic.php?f=20&t=58113&hilit=hyperlink

water nymph
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 21:43 
Lid
Fotografie

[saskia] schreef:
Ik zit me heel erg af te vragen wat je bedoeling is met de foto's in het water, wat je de kijker wilt vertellen?
Hier ook die vraag :)

water nymph
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 22:17 
Lid
Fotografie

Je foto's van haar liggend in het water vind ik er enkele teveel.
Ze kijkt wat benauwd (het zal ook wat koud zijn geweest) en ik geloof dat ik van die foto's alleen de laatste zou hebben geplaatst.
Die is qua licht het warmst (de andere zijn naar mijn mening wel erg licht) en daar kijkt ze het rustigst :)

water nymph
BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 05:23 
Lid
Fotografie

Ik heb het nu via photobucket gedaan, nu zijn ze als het goed is oké :)

water nymph
BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 08:59 
Lid
Fotografie

de grote foto's zijn prima nu :up nu nog de eerste foto nog vergroten deze is namelijk te klein

► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

water nymph
BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 14:32 
Lid
Fotografie

Ik heb die ook veranderd.

Jullie wouden graag weten wat ik de kijker wil zeggen.
Ik heb gewoon bepaalde beelden in me hoofd die ik wil uitwerken
en heb dan niet zo iets van dit wil ik er mee gaan zeggen,
ergens onderliggend zal ik er vast wel iets mee willen zeggen of een bepaald gevoel
maar ik kan dit niet verwoorden helaas.

water nymph
BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 16:30 
Lid
Fotografie

wil ook nog inhoudelijk reageren nu alles er staat zoals het hoort.

een vrouw die het water inloopt met kleren aan gaat of zichzelf verdrinken, of iets verleideljks doen of ........

de eerste optie ligt niet zo voor de hand. daar kijkt je model te vrolijk voor.

de tweede optie had gekund als je model kleding had aangehad die wat doorschijnender werd bij het nat worden.
de derde plaat had daar dan goed bij gepast

de derde optie .......

nu is het vlees nog vis.

volgende zomer nog eens met dit model opnieuw proberen.

water nymph
BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 19:29 
Lid
Fotografie

Hoe kan je het donkerder krijgen dat je de kleding onder water niet meer zou kunnen zien? na bewerken of bij de foto zelf maken als iets instellen?

water nymph
BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 21:05 
Lid
Fotografie

kleren uit?

water nymph
BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 22:00 
Lid
Fotografie

Ik vind je derde foto de beste, maar ik zou deze meer croppen zodat het model minder centraal staat o.a door er rechts iets af te halen (het bollen van de jurk weghalen) en links er een stukje eraf (groene stengel) en dan van onder iets eraf(tot aan waar haar arm in het water ligt) zodat ze meer kijkruimte lijkt te krijgen ;)

water nymph
BerichtGeplaatst: 19 sep 2013 13:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Dit is moeilijk wat je probeert te doen.
De kleding niet meer zichtbaar onder water is bijna onmogelijk om dat direct vanuit de camera te bereiken want je wil toch voldoende licht op je model houden. De enige mogelijkheid die ik zie als je het direct vanuit de camera wilt doen is om je model in een moddersloot te laten poseren maar ik neem aan dat je haar dat niet wilt aandoen. In PS kan je het water donkerder maken maar dan loop je het risico dat het onnatuurlijk wordt.
Zonder kleding zoals Frans suggereert is niet de oplossing denk ik want dan zie je het lichaam onder water en ik denk maar zo dat dat niet de bedoeling is.
Mijn suggestie hier zou zijn, vorm eerst een duidelijk beeld van wat je precies wilt bereiken. Zoek dan een lokatie waar dit beeld goed in past en zoek dan een model dat bereid is om in het water te poseren op de manier die jij voor ogen hebt.
Dus iets verder gaan in je hoofd met de uitwerking voordat je de shoot doet. Succes ermee.
De foto serie die je nu hebt gemaakt komen voor mij te geforceerd en onnatuurlijk over. Let ook op de kleur , veel foto's zijn maar mijn idee te blauw.

water nymph
BerichtGeplaatst: 20 sep 2013 00:02 
Lid
Fotografie

tja volgens mij had je ze niet allemaal hoeven te plaatsen.
volgens mij snap ik het plaatje wat je hebt willen maken en dat is gewoon niet gemakelijk

#3 vind ik de beste. dit vooral omdat de gezichts uit drukking van het model het beste is.
waarschijnlijk is dit geen gemakkelijke houding en zeker niet met de temperatuur van het water.

ben even zo vrij geweest om aan #3 wat te sleutelen. volgens mij zit daar nog zeker meer in
maar aangezien dit jouw foto is laat ik dat aan jouw over.

vind je het niks dan haal ik ze natuurlijk weg
Fotografie
Fotografie

mvg
Maurice

water nymph
BerichtGeplaatst: 20 sep 2013 06:58 
Lid
Fotografie

Je foto's hebben een kleurenzweem.....
Verder moet de foto niet altijd iets uitdrukken, als het mooi is, is het goed

De bewerking van Maurice is veel beter
Foto's moet je bewerken, ze komen niet gereed uit de camera

water nymph
BerichtGeplaatst: 20 sep 2013 13:23 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Technisch schort er vooralsnog genoeg aan, dat laat ik even aan anderen over.

Fotograferen is een gevoel, een kwestie van dat gevoel overbrengen. Dat is een stukje de taak van het model, maar hoofdzakelijk dat van de fotograaf. Uiteindelijk ben jij degene die op de knop drukt en de basis voor het eindresultaat moet leveren.

Je communicatie op de foto komt uit verschillende dingen. Zeker op locatie. Daar is die locatie zo super belangrijk. Je moet zorgen dat je laat zien waar je bent, anders kun je net zo goed in de studio gaan zitten, maar je moet de locatie ook integreren in je foto. Hij mag aanwezig zijn, maar niet te dominant. De focus moet in je eindresultaat uitgaan naar het model.

Probeer daar bij iedere foto die je maakt over na te denken. De eerste is daarin het minst geslaagd van opzet. Dit zou in mijn geval een foto zijn om te checken hoe alles eruit zal zien. Een proeffoto.

Op de eerste foto had je dat sterker kunnen doen.
Had zelf een lager standpunt genomen waardoor je meer over het water heen fotografeert bijvoorbeeld. Dit brengt dan bovenin ook net het bovenrandje van het riet erbij. Of snijd iets lager dat het bovenrandje eraf valt. Nu staat het er half op en dat is het net niet.

Maar dat plantje aan de voorkant is echt de dooddoener voor mij. Het leid teveel af van het model.

En probeer dat model ook aan te sturen. Haar houding past totaal niet in de foto. Zoals ik al eerder vertelde zou dit voor mij een proeffoto zijn, met name door de houding van het model. Probeer je model aan te sturen en een houding aan te laten nemen die past in de foto. Zoek naar vormen en lijnen waarbij het geheel een samenspel wordt. Op die manier kun je door de lijnen in achtergrond en voorgrond de aandacht naar je model sturen en door de pose van je model kun je die lijnen doortrekken en de aandacht daar krijgen en houden waar je dat wilt hebben.

Nu is haar houding zoiets van: "kijk, ik sta hier, ik lach lief, leuk toch?"
Leuk voor facebook misschien, maar geen foto.
Op de derde foto is dat alweer veel anders. Hier kijkt ze niet, zoals op foto 1 en 2, in de camera. Ook dat glimlachje is weg (op foto 2 is het wel een erg strak mondje trouwens)
Maar omdat ze op foto 3 niet in de camera kijkt, maakt het al een hele andere foto. Mensen die in de camera kijken trekken de aandacht meer op de persoon. Mensen die niet naar de camera kijken laten de kijker meer in het ongewisse en laten de kijker meer bezig zijn met de vraag waar het model mee bezig is. Het geportreteerde is er dan vanaf en het krijgt meer een mysterieus iets wat volgens mij ook meer bij je thema van waternimph past.

De eerste twee zijn gewoon plaatjes van een meisje wat in het water staat, de derde en verder zijn qua houding al veel meer foto's die een kijker een bepaalde interactie laten doen.
Probeer hier op voor te borduren, want dit is veel sterker beeld dan die eerste twee.

Probeer ook te kijken naar het geheeld. En wel vooraf. Je hebt het idee gehad om een model in het water te fotograferen. Ik weet niet of het woord waternimph al in je hoofd spookte voordat je de foto's ging maken, maar als dat zo is, probeer daar dan ook het maximale uit te halen.

Jij bent, zoals ik al eerder zei, de belangrijkste spil in het geheel. Het worden uiteindelijk jouw foto's (ok, je kunt ze niet maken zonder model. Dus die verdient ook zeker de credits) maar probeer zelf de touwtjes in handen te hebben. Probeer vooraf zoveel mogelijk geregeld te hebben en zoveel mogelijk dingen voor te bereiden die passen bij jouw idee van een waternimph. Rode nagellak (foto 2) past daar niet zo bij vind ik. Past ook niet echt bij de andere kleuren in de foto.

Het is een gruwelijk klein detail, maar dit soort details kunnen foto's maken of breken. Besteed daarom ook zoveel mogelijk aandacht aan je voorbereiding. Bespreek met het model welke kleding je neemt. Bezoek eventueel de locatie vooraf. Bespreek met je visagiste (als je daar gebruik van maakt en ik raad het iedereen altijd aan) wat je wilt en wat zij dus moet doen. Zoek vooraf naar de juiste attributen (een mooi collier had zeker niet hoeven te misstaan bijvoorbeeld)
Het voorkomt op de dag van het fotograferen zelf verrassingen en geeft je op de dag zelf ook de meeste rust en daardoor volledige aandacht op het fotograferen zelf.

Daarnaast, zorg er als de wiedeweerga voor dat je technisch in staat bent om scherpe foto's te maken. Zoals anderen al aangaven zitten daar ook nog wel verbeterpunten in. Je kunt de meest schitterende composities maken met de meest mooie modellen, maar als je foto's technisch niet goed zijn, dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar

Hoop dat je iets aan de tips hebt. Het staat er niet altijd even duidelijk, maar als je nog vragen hebt, dan zien we ze hier wel verschijnen

water nymph
BerichtGeplaatst: 20 sep 2013 22:47 
Lid
Fotografie

Voor Jeroen een pluim, wat een mooie uitgebreide feedback geef je. Hier moet de fotografe zeker wat mee kunnen. Dus ben heel benieuwd naar het vervolg hierop.....

water nymph
BerichtGeplaatst: 24 sep 2013 21:15 
Lid
Fotografie

Wouw wat veel tips mee gekregen, onwijs blij. ik zal hiermee aan de slag gaan :) bedankt voor de moeite!

water nymph
BerichtGeplaatst: 24 sep 2013 21:34 
Lid
Fotografie

Ik heb het al vaker gezegd, een mooi model maakt nog geen mooie foto's.
Met de eerste twee weet ik eerlijk gezegd niet wat ik er mee aan moet en bij de rest krijg ik spontaan ''opsporing verzocht'' door mijn hoofd geflitst, dat is dus niet echt een compliment.
Met deze jongedame waren betere foto's mogelijk geweest, desalniettemin zijn we hier allemaal om te leren dus ik raad u aan de constuctieve kritiek van mijn voorgangers ter harte te nemen.

Groeten, Johannes.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende