Ron62 schreef:
kirsten_dl schreef:
Mijn grootste vrees bestaat er namelijk uit dat ik met, bijvoorbeeld een 300mm F4
en teleconverter 1.4x ertussen, niet over voldoende bereik zal beschikken.
Ook met een 500mm. en 1.4x teleconverter kom je op een gegeven moment voor je gevoel meest mm's te kort.
Zelf fotografeer ik met 200mm. en 2x teleconverter en over 't algemeen gaat dat redelijk goed.
Alles heeft z'n voor- en na-delen.....het voordeel ven hetgeen waar ik mee loop is dat de lens en teleconverter bij elkaar maar 1 kg. wegen, het nadeel is dat je met 500mm. en 1.4 teleconverter meer bereik hebt.
500mm. en 1.4 teleconverter wegen ruim 3,5 kg., dus niet makkelijk uit de hand foto maken en de prijs ligt natuurlijk ook een heel stuk hoger.
*Wil je kwaliteit, niet te zwaar en een redelijke prijs dan zou ik gaan voor de 300mm. + 1.4x teleconverter.
*Wil je kwaliteit en echt meer mm's en maakt de prijs en 't gewicht je niet uit, dan de 500mm. + 1.4 tc.
*Ik denk dat de 100-400mm. iets minder scherp is dan bovengenoemde 2 optie's[zoals Sandra ook al aangaf

], maar wel 't gemak van uit kunnen zoomen en ook qua gewicht is dit niet zo zwaar....ik mis 't uitzoomen trouwens zo goed als nooit.
*Er is tegenwoordig ook een Tamron 150-600mm. die 't redelijk goed schijnt te doen[even voorbeelden zoeken via google] en ook die lens is niet onwijs groot en nog redelijk te doen qua gewicht.
Ik weet trouwens niet met welk merk je fotografeert.
Die 100-400mm. is volgens mij een lens die alleen Canon in z'n assortiment heeft....zelf fotografeer ik met Sony en die hebben weer een 70-400mm..
Ja uiteraard, na een tijdje heb je zelfs aan 1000mm niet langer voldoende bereik maar zover wil ik het niet drijven hoor.
Ik heb ook geen extreem groot aantal mm's nodig alleen merk ik dat et mijn huidige zoomlenzen vaak veel tekort schiet.
Onlangs heb ik mijn vraag ook op een ander fora voorgelegd, daar kreeg ik als antwoord om naar een leuke vogel kijkhut te gaan fotograferen aan de Belgische kust.
Na wat opzoekwerk kwam ik bij de website terecht van de desbetreffende hut en wat bleek?
De meeste foto's zijn gemaakt tussen de 700mm & 1000mm...
Een 300mm F4 + 1.4x teleconverter loop ik al enige tijd over te denken, Pentax heeft namelijk een bijzonder goede lens in haar assortiment en er is zelfs een 1.7x teleconverter beschikbaar wat uitkomt op 510mm.
Lijkt mij al ruim voldoende om leuke vogel en natuurfoto's mee vast te leggen, toch ?
Een 500mm met teleconverter zou leuker zijn maar dat ligt helaas niet binnen mijn budget.
Ik kan uiteraard nog een tijdje door sparen maar daar heb ik naar mijn huidige gevoel geen zin in.
De Tamron 150-600mm is eventueel ook een optie al vrees ik dan weer dat hij niet helemaal voldoende lichtsterk is
om er bij minder mooie dagen mee op pad te gaan.
Het is gewoon dat ik een beetje wil rondkijken en horen naar ervaringen want ik zou het ongelooflijk gek en zonde vinden om holderdebolder een lens te kopen waarvan ik na een jaar of twee spijt heb ze te hebben aangekocht.