Het is 18 jul 2025 23:24

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Zwaan
 Zwaan
BerichtGeplaatst: 21 okt 2013 20:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Vorige week vrijdag 18 okt onderstaande foto's genomen. Bijna hetzelfde maar net een beetje anders. Benieuwd naar jullie reacties!

Fotografie

1/250 - f/8.0 - ISO100 - Focal Length 133.00mm

Fotografie

1/250 - f/9.0 - ISO100 - Focal Length 133.00mm

Nu ik steeds meer over fotografie lees en kritisch naar deze foto's kijk, denk ik dat de foto's misschien wat te druk zijn, de scherpte niet helemaal goed is en qua compositie denk ik best okee. Ik hoor graag jullie reacties :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Zwaan
BerichtGeplaatst: 21 okt 2013 20:49 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
ik vind als de scherpte niet 100%
maar ik had beter gewacht als er eentje centraal stond
vond ik persoolijk

groetjes pierre

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaan
BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 01:44 
Lid
Fotografie

Kiiem schreef:
Nu ik steeds meer over fotografie lees en kritisch naar deze foto's kijk, denk ik dat de foto's misschien wat te druk zijn, de scherpte niet helemaal goed is en qua compositie denk ik best okee. Ik hoor graag jullie reacties :)

Je haalt de punten zelf al aan.. Goed bezig :) Kritisch op jezelf zijn is niet altijd makkelijk :D

Leuk boekje en zeer interessant ;)
http://www.natuurfotografen.org/cursus-natuurfotografie.pdf/

Zwaan
BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 05:08 
Lid
Fotografie

Ja, je geeft al aan dat je een aantal punten opgevallen is.
Bij deze twee foto's vind ik de onderste wat te weinig ruimte hebben onder de zwanen.
De "denkbeeldige" poten (die in het gras verdwijnen) zijn hier afgesneden. In de bovenste foto heb je dat niet gedaan en dat kijkt beter.
In de eerste foto ligt de scherpte op het gras voor de zwanen, waardoor deze wazig zijn. Dit heb je beter gedaan in de tweede foto, maar de scherpte laat toch nog te wensen over.

Ik las bij een andere foto dat je scherpstelt en dan je compositie bepaalt door de camera wat te verschuiven. Daar kan best iets fout gaan.
Kun je in jouw camera je scherpstelpunt verplaatsen? Dan hoef je de camera niet te draaien voor je compositie.
Dan zou ik scherpstellen op de kop van de eerste zwaan hier en ook klikken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Zwaan
BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 09:58 
Lid
Fotografie

Bij de eerste foto ligt de scherpte voor de zwanen op de grasjes, waardoor het onderwerp niet scherp op de foto staat.

Bij de tweede plaat ligt deze al een stuk beter. Mooi decor en diepte heb je achter de zwanen weten te plaatsen, hiermee leg je al veel sfeer in het beeld voor mij.

Kleuren komen wat te bruin over alhier :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Zwaan
BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 10:05 
Lid
Fotografie

Bedankt voor alle reacties!

Scherpte klopt inderdaad, daar moet ik heel hard mee gaan oefenen. Ik kan zelf de AF focus instellen, soms vergeet ik alleen dat ik 'm anders gezet heb en is mijn scherpstel punt aan de onderkant, in plaats van in het midden. Beter opletten tijdens het fotograferen dus! Dan voorkom ik waarschijnlijk al een hoop ergernissen met onscherpte en "lastig" doen door eerst scherp te stellen en daarna de compositie te kiezen.

Foto is inderdaad wat bruin, ik heb 'm ook wel iets bewerkt maar voor m'n gevoel was deze al kleursetting al zo en heb ik 'm iets versterkt. Ik zal thuis nog eens het origineel bekijken :)

Goed om te horen dat de compositie van de tweede foto bevalt :) Ik ben die dag erg bezig geweest met het kiezen van de compositie, dus voor m'n gevoel zit daar al iets progressie in. (Nu de scherpte nog!)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp