Er zijn een aantal vragen die mij te binnen schieten bij het lezen over de scherpte. De lens bijvoorbeeld. Ik ken deze niet, maar heb je hier in gelijke omstandigheden altijd scherp mee kunnen fotograferen? Geen van mijn lenzen heeft stabilisatie. Dat hoeft niet uit te maken. Al heb ik gehoord dat het een voordeel kan hebben. Ik schiet overigens mijn hondenfoto's altijd uit de hand. Soms leun ik ergens op.
Dat zou een dingetje kunnen zijn. Sta je net zo stabiel als anders? Of iets verkrampt omdat het kouder wordt bijvoorbeeld. Zou zomaar kunnen hè! Probeer ergens op te leunen zodat je iig je camera stil houdt.
One shot scherpstelling is prettig maar dan moet je wel op de ogen scherpstellen. En geen millimeter ernaast. ;-)
Je kunt met je draaiwiel je scherpstel punt wijzigen terwijl je door de zoeker kijkt. Doe je dat wel eens?
Je demotivatie begrijp ik. Je raakt gefrustreerd en na een tijdje heb je d'r geen zin meer in. Maar voordat je opgeeft moet je misschien even uitzoeken waar het probleem ligt.
Ik schiet zelf het liefst met de 70-200 (van Canon). Daar zitten natuurlijk beperkingen aan. Elke lens heeft dat. Buiten op pad of zoals jij nu in het park een honden plaat schieten, neem ik liever een andere lens. Omdat ik veeeeel te ver van het onderwerp af moet gaan staan. Aan de andere kant, als je die ruimte makkelijk kunt nemen is het weer een fijne lens.
Ik ken de frustratie. Wat ik altijd deed, en nog doe als ik niet snap waarom iets niet lukt

, was de camera op auto zetten. Of eerst eentje met AV en daarna met TV. Dan kijken bij de info over de foto welke waarden de camera zelf kiest. Dan de kijken welk verschil je ziet en waarom. En dan weer opnieuw gaan instellen. Net zolang tot je tevreden bent.
Je kunt in deze donker dagen ook een flitser mee nemen. Kan zeker schelen.
Deze foto is eentje van een stil zittende hond: (het ging om de muilkorf)
exif:
f/4
iso 100
1/640
lens: 17-40 (op 40 mm geschoten)
exif:
f/6.3
iso 100
1/650
lens: 70-200
Heb je iets aan deze informatie? Misschien leg ik niet het juiste uit maar het gaat erom dat je weer de motivatie krijgt. Toch?