Het is 19 jul 2025 00:10

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur zit.....
 zit.....
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 00:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ook maar weer eens een foto waar ik zelf wel tevreden over ben
benieuwd naar jullie mening

1

Fotografie

iso320 F5 1/320 86mm

2

Fotografie

iso 320 F5 1/400 70mm

3

Fotografie

iso320 F5 1/400 70mm

Bedankt voor het kijken :zoek

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 zit.....
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 09:43 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ik vind de eerste heel erg leuk :up maar jammer dat hij zo krap in het kader zit, de riem vind ik in de eerste ook niet storen, in de andere twee wel wat en die spreken me ook wat minder aan vooral door de centrale plaatsing ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 zit.....
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 10:34 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik kijk natuurlijk veel te kritisch als hondenfotograaf! :blush :D :D
De eerste vind ik het leukst. De laatste komt op mij over als een kiekje van een hond die gaat zitten omdat jij dat wil maar er zelf weinig aan vindt.
De tweede is leuk maar de kleur is minder mooi dan ie zou kunnen zijn. Nou heeft de hond ook geen makkelijke kleuren. Ik zie erg veel (kleur)ruis wat vooral storend is in het oog. Zijn iris vooral. Het oog wil je altijd scherp. :) Een halsband is niet erg, vooral bij dit ras niet. Hier echter, trekt het teveel de aandacht. Dat komt omdat hij een deel witte kop heeft. Met name bij honden die en een witte kop hebben en geen kleur aan en rond de oogleden wil je dat alle aandacht daarheen gaat. Alles leidt te snel af en zulke gevallen. Ook een hele groene achtergrond. Wat je dan ook wilt is scherpte op de vacht. Zodat je details blijft zien. Vooral als de kop ook je onderwerp is. Dat mis ik hier. Ik denk dat dit komt door de ruis.
De eerste is erg leuk! Jammer dat je z'n oor en een deel riem hebt afgesneden. Waarom? Ik zie qua ruis hetzelfde maar het voorste oog is al een stuk scherper! Vergeet nooit even de oogjes schoon te maken. Nu zie je daar zo'n oogsnotje (of hoe dat dan ook heet) zitten.
Is het jouw hond?
Kan je iets met mijn punten? Ik hoop dat je ze niet negatief opvat.

Groetjes
Nuelle

zit.....
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 12:19 
Lid
Fotografie

Nuelle ik vat het zeker niet negatief op, die met de oortjes krap is gewoon zo is niets aan gesneden.
het is niet mijn hond maar een voorbijganger in het park en ik vind honden wel een leuk onderwerp als ik ze zie rennen en zo, eigenaar wou een zittende van zijn hond.
ik heb natuurlijk niet de kennis die jij hebt zoals oogjes schoon wel of niet riem.
ik heb meer het probleem dat ik geen echte scherpte meer op mijn foto's krijg.
ik vind ook de ruis erg vervelend worden bij de 7d daar zal Tony ook het nodige van afweten denk.

zit.....
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 23:58 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

1e is inderdaad jammer dat ie zo krap is bovenin en mist de echte scherpte.
3e is netjes belicht en kwa scherpte zo te zien wel goed, maar inderdaad een beetje saai door de centrale plaatsing.
De 2e lijkt mij een crop van de 3e en daardoor mis je ook detail en is er veel ruis te zien.

Scherpte van de 3e is dus zo te zien wel goed, misschien dat ie bij de 1e net z'n kop bewoog, of jij hield de camera niet goed stil en dan heb je al snel iets van bewegingsonscherpte in je foto......je hebt ze wel naverscherpt?

zit.....
BerichtGeplaatst: 15 nov 2013 09:46 
Lid
Fotografie

Ruis is irritant!
Hoe stel je scherp Zoekertje? Hoe heb je de camera ingesteld? Tis toch raar en ook jammer dat het scherpstellen niet goed meer lukt. Welke lens gebruik je?

zit.....
BerichtGeplaatst: 15 nov 2013 18:15 
Lid
Fotografie

Nuelle,
ik heb hier de sigma 70-200 2.8 zonder stabilisatie gebruikt.
over het algemeen gebruik ik de een punt scherpstelling
voor echt beweging sta ik meestal rond de 1/1000-1250
bij een stilzittende hond zou 1/400 toch voldoende moeten zijn.
ik begin steeds meer aan de lens te twijfelen, platen op een meter of vier zijn al niet meer scherp.
het zou zomaar kunnen dat de hoeveelheid ruis zoveel scherpte weg haalt, dit zou beteken dat ik in de wintermaanden geen actie foto's met een 7d zou kunnen maken en dat wil ik ook weer niet geloven voor een camera die bekend staat als sport camera.
ik blijf gewoon maar spitten en lezen en oefenen hoewel ik soms wel erg gedemotiveerd raak.
kan me ook niet voor stellen dat dit met een canon lens opgelost is, elke lens heeft zijn grenzen.
misschien ligt het allemaal wel aan mij zelf en ben ik even het weggetje kwijt.
bedankt voor je belangstelling :up

zit.....
BerichtGeplaatst: 15 nov 2013 23:33 
Lid
Fotografie

Het gaat vast goed komen. Ik zal morgen uitgebreid reageren en wie weet komen we erachter? Ik hoop het Zoekertje!

zit.....
BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 11:43 
Lid
Fotografie

Er zijn een aantal vragen die mij te binnen schieten bij het lezen over de scherpte. De lens bijvoorbeeld. Ik ken deze niet, maar heb je hier in gelijke omstandigheden altijd scherp mee kunnen fotograferen? Geen van mijn lenzen heeft stabilisatie. Dat hoeft niet uit te maken. Al heb ik gehoord dat het een voordeel kan hebben. Ik schiet overigens mijn hondenfoto's altijd uit de hand. Soms leun ik ergens op.
Dat zou een dingetje kunnen zijn. Sta je net zo stabiel als anders? Of iets verkrampt omdat het kouder wordt bijvoorbeeld. Zou zomaar kunnen hè! Probeer ergens op te leunen zodat je iig je camera stil houdt.
One shot scherpstelling is prettig maar dan moet je wel op de ogen scherpstellen. En geen millimeter ernaast. ;-)
Je kunt met je draaiwiel je scherpstel punt wijzigen terwijl je door de zoeker kijkt. Doe je dat wel eens?
Je demotivatie begrijp ik. Je raakt gefrustreerd en na een tijdje heb je d'r geen zin meer in. Maar voordat je opgeeft moet je misschien even uitzoeken waar het probleem ligt. :up

Ik schiet zelf het liefst met de 70-200 (van Canon). Daar zitten natuurlijk beperkingen aan. Elke lens heeft dat. Buiten op pad of zoals jij nu in het park een honden plaat schieten, neem ik liever een andere lens. Omdat ik veeeeel te ver van het onderwerp af moet gaan staan. Aan de andere kant, als je die ruimte makkelijk kunt nemen is het weer een fijne lens.
Ik ken de frustratie. Wat ik altijd deed, en nog doe als ik niet snap waarom iets niet lukt :), was de camera op auto zetten. Of eerst eentje met AV en daarna met TV. Dan kijken bij de info over de foto welke waarden de camera zelf kiest. Dan de kijken welk verschil je ziet en waarom. En dan weer opnieuw gaan instellen. Net zolang tot je tevreden bent.
Je kunt in deze donker dagen ook een flitser mee nemen. Kan zeker schelen.

Deze foto is eentje van een stil zittende hond: (het ging om de muilkorf)

Fotografie

exif:
f/4
iso 100
1/640
lens: 17-40 (op 40 mm geschoten)

Fotografie

exif:
f/6.3
iso 100
1/650
lens: 70-200

Heb je iets aan deze informatie? Misschien leg ik niet het juiste uit maar het gaat erom dat je weer de motivatie krijgt. Toch? :up :up

zit.....
BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 12:25 
Lid
Fotografie

Dankje voor deze heldere uitleg. :up
ik heb inmiddels natuurlijk al veel lopen rommelen en geprobeerd.
one shot is een goed idee (op het voetbalveld heb ik daar niet echt wat aan) misschien maar eens op automaat zetten of de P-stand.
ik heb de meeste platen met deze lens geschoten hier op het forum en er zitten dacht ik zelf toch wel aardige tussen. :blush

ik vind het vooral vreemd dat het lijkt of de foto's veraf geen scherpte meer hebben, dichtbij en stilstaand gaat wel goed.
ik ga straks weer naar het voetbalveld en ga deze tips zeker uit proberen ook ga ik vandaag een helft met de sigma lens doen en een helft met de vaste 300 mm
bij de 300 heb ik misschien een nadeel dat het weer wat donkerder is want dan heb ik maar maximaal F4 en zal de iso heel snel omhoog gaan.

ik heb vorige week 375 foto's gemaakt en allemaal weg gegooid, daar word ik niet vrolijk van.
vandaag ga ik een foto plaatsen goed of slecht, ik heb alvast een uitdaging.
raak wel gefrustreerd en soms gedemotiveerd maar opgeven doe ik niet zo heel snel.

heel erg bedankt voor je uitleg ik ga er mee aan de slag.
(als de jongens maar weer eens winnen na twee nederlagen van 4-0 ben ik ook al tevreden hihi)

:up :up :up :up :up :up :up :up :up

zit.....
BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 13:42 
Lid
Fotografie

Ik vermoed dat je scherpteverlies meer in de nabewerking ligt.
De Sigma 70-200 staat bekend als een top dingetje.
En ruis op een 7D? Volgens mij valt dat nog best mee toch?
En dat van een Nikon fotograaf te horen :P

zit.....
BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 13:58 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Bjorn, ik ben dan wel verwend met mijn D3 van Nikon maar ik zie vaak genoeg foto's van Zoekertje op hoge iso en daar zou ik niet vrolijk van worden hoor.

Wat betreft scherpte verliezen met bewerken.
Een foto moet wel scherp zijn wil je scherpte kunnen verliezen.
Ik ben ook al een tijdje bezig met Zoekertje om te achterhalen waar het in zit bij hem.

Heb ook een middag samen gewandeld en camera gewisseld, viel niet mee een hele middag met een Canon in mijn hand :rof
Heb toch ook geconstateerd dat dichtbij en stilstaande dingen heel goed gaan maar verder weg en iets van beweging ziet er niet meer uit.

Zoekertje maakt trouwens met mijn camera gewoon goede platen.

Ik heb hem geadviseerd om een Nikon te nemen :rof

zit.....
BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 14:16 
Lid
Fotografie

Hmmm.. een maat van me heeft ook een 7D, en ik vind dat hij er prima platen mee maakt.
Nog nooit overdadig ruis gezien in zijn platen.

Maar goed, misschien heeft de sigma een gevalletje front/back focus?
Schijnt bij Sigma wel vaker voor te komen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp