"Toevallig" weet ik dat wind hier geen rol heeft gespeeld

#1 is vermoedelijk handmatig scherpgesteld;
#2 weet ik het niet van;
#3 is vermoedelijk automatisch scherp gesteld, vervolgens op manual focus de compositie herbepaald en toen de foto gemaakt;
Zou wel eens een keer een scherpte testje willen doen met je camera/lens, twijfel er een beetje aan.
Hier kunnen een paar dingen een rol gespeeld hebben:
- beeldstabilisatie is een eigen rol gaan spelen op statief, altijd uitzetten op 'n 3-poot;
- afstandbediening gebruiken ipv 2 seconden vertraging (heb je denk ik gebruikt) in te stellen;
- bij handmatig scherpstellen een verkeerde instelling van je oculair, waardoor je denkt dat je scherp stelt, maar er eigenlijk naast zit;
Wat je eens zou kunnen proberen is gewoon overdag een proefje doen: zet je camera op een statief (of muurtje, oid) en een paar foto's maken met f/7.1 of f/8 van een bakstenen muur, zorg dat je camera er loodrecht op staat (dus de muur over de hele breedte van de foto scherp), dan even proberen
1/ foto met af automatisch, IS aan
2/ foto met af automatisch, IS uit
3/ foto met af handmatig, IS aan
4/ foto met af handmatig, IS uit
Ff goed opschrijven welke plaat welke situatie is, anders wordt 't rommelig. Dan die foto's en exif (het liefst volledig) hier posten dan kunnen we even kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
(Als je dat niet wilt, mag je ze ook alleen naar mij toesturen.)
Mocht iemand anders nog iets anders willen zien, graag even melden

En dan kijken we even verder