Ik ken de kwaliteit van de Canon lenzen niet, dus roep hier iets zonder dat ik kennis heb van de kwaliteit.
Het hangt helemaal van jezelf af: als je de confrontatie niet uit de weg gaat, dan zou ik een 35mm nemen. Je hebt de 85mm al voor wat meer "afstandwerk". De reden dat mijn voorkeur voor de 35mm uit gaat, is dat er bij een gelijkblijvend portret wat meer omgeving mee wordt genomen in de foto. Voor mij van essentieel belang omdat de omgeving de mensen die je fotografeert in een context plaatst. Bij een langere brandpuntsafstand (bijvoorbeeld de 50mm) worden het meer portretten zonder omgeving. Een meer groothoek zoals de 24mm lens levert je naar mijn bescheiden mening teveel omgeving op.Vroeger was ik meer van de zoomlenzen, maar ik vind inmiddels dat een prime een betere keuze is.
Op Flickr zijn er ook user groups. Kijk eens bij de 35mm (user) group en je ziet wat voor soort portretfoto's je met een 35mm kunt maken. Voor mij verschillen deze portretten in essentie met die foto's die bijvoorbeeld met een 24mm of 50mm lens zijn gemaakt (van die laatste 2 zijn er ook user groups beschikbaar).
De 35mm wordt door de een flink aantal fotografen (net als de 50mm) als de "standaard lens" gezien, want de standaard zit er precies tussenin. Dus 35mm is de standaard met ietsje meer groothoek en de 50mm de standaard met ietsje meer tele.
Hier en
hiereen aardig artikel over dit onderwerp.
Het zal je niks verbazen dat ik om deze reden persoonlijk ook heb gekozen voor... een 35mm f/1.4 lens